Gå till innehåll

Frågor kring osmos-installation


jingfee

Rekommenderade inlägg

Hej! Vi känner att det är dags att installera osmos hemma istället för att kånka vatten från djuraffären varje vecka. Tänkte fråga om lite tips och så som är bra att ha koll på när man ska snacka med rörmokare.

 

Vi hade tänkt sätta ett t-rör med ventil på kallvattenledningen i badrummet (vi bor i lägenhet med ganska litet badrum). Behöver vi tänka på/stämma av med rörmokare att trycket är tillräckligt högt eller att det inte är för högt och orsakar problem? Något speciellt vi/rörmokare behöver tänka på vid val av rör (material, någon speciell storlek man ska ha?).

 

Vi har pratat lite löst med en firma som har gett oss en offert på 4000 för arbetet inkl rotavdrag, är det någon som vet huruvida det är en rimlig kostnad? Vi bor i Stockholm. Tack på förhand för alla tips och synpunkter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda du behöver säga till rörmockaren är att du behöver ha en tvättmaskinskoppling. Det är samma gänga på en sådan som det är till de flesta osmoskopplingar. Om du inte får med en sådan kostar den en hundring ungf på tex företagsakvarium. Triton i Stockholm har säkert sådana med. En tvättmaskinskoppling har alltid(rätt säker på detta...) en kran på sig så man kan byta tvättmaskin eller stänga av vattnet till den lätt.

 

Jag är ingen rörmockare men själva kopplingen borde bara kosta några hundra för en bra och funktionsduglig. Det låter egentligen helt bisarrt att det ska behöva kosta 4000 kr för att stänga av vattnet och sätta dit en sådan, men det kanske finns någon omständighet som komplicerar. Hantverkare kan ta otroligt betalt för tillfället med då de är bristvara, samt att allt brukar bli dyrare i huvudstaden.

 

Trycket i din vattenledning är det  som det är, brukar sällan gå göra något åt och är nästan alltid lite lägre än vad man skulle önska för en osmos. Din rörmockare kan nog inte göra mycket åt det dock. Det är bara testa, troligtvis fungerar det utmärkt. Om det är riktigt dåligt kan man köpa en så kallad booster pump som du sätter mellan osmosen och din vattenledning. Det behövs ingen rörmockare för och påverkar inte installationen av den nya kopplingen. Så det kan du ta senare om behovet uppstår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag betalade 1000kr för att få kapat röret under min vask efter ballofix (satt redan där), på med ett t, på med ballofix på t:et som går mot osmosen och en gängad anslutning för att skruva ditt matningen till osmosen. 

Gjort med kvitto....tog väl ca 30-60 min. 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...