Gå till innehåll

Förflyttning mellan 2 kar


vaigge

Rekommenderade inlägg

Hej!

Nu är det så att jag har haft mitt nya akvarium igång och det har cyklat färdigt.. Tänkte därför flytta över min fisk och mina koraller från det gamla till det nya karet. Hur gör ni i sådana lägen, koppar ni som man gör med nya fiskar från butik? Salthalten ligger på samma och temp är lite mindre än en grad värmare i nya karet. De andra testerna jag tagit ligger på ungefär samma!
Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hoppas verkligen att du tagit gammalt vatten, lite gammal sand och gammal sten med dig över till det nya akvariet.  Då är det bara att lyfta över grejerna. IMO - om det gamla fungerar bra så är det bästa att flytta allt från det gamla till det nya och fylla på med nytt vatten, ny sand och ny sten om det nya är större än det gamla. annars får du en helt ny invänjningsperiod när du flyttar och en ny cykling eftersom du ökar belastningen ordentligt.

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag flyttade förra sommar 80liters kar till 350liters.. flyttade över ungefär 50-60liter gammalt vatten ( ville inte ta med smutsigt vatten som var på botten) resten fyllde på med nyblandat saltvatten.. tog med ungefär 2 koppar sand från gamla karet, resten blev ny död sand. Och flyttade över allt sten såklart till de nya ca 9kg.. resten blev marco rocks... alla fiskar och koraller överlevde och mådde bra.. :) 

rekommenderar att köra kol ett tag efter flytt

Ändrat av imre
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...