Gå till innehåll

Hydrometer vs areometer - vad är skillnaden??


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Letar efter ett komplement till mina refraktometrar och till min Profilux probe och funderade på någon av dessa. Är denna typen av mätning mer tillförlitlig än refraktometrar och prober?

Precision hydrometer 350mm + measuring cylinder

Areometer 260mm + measuring cylinder

@Lasse

Och vad är det för skillnad på de olika teknikerna som mätarna använder sig av? Det är ju stor skillnad på pris.
Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hydrometer och areometer är synonymer tror jag.

 

29 minutes ago, Dimorb said:

Är denna typen av mätning mer tillförlitlig än refraktometrar och prober?

Både ja och nej, en hydrometer behöver inte kalibreras (och kan därför inte felkalibreras av användaren). Däremot är de byggda för en fast temperatur (förhoppningsvis samma som man har i vattnet, men kan förstås lära sig hur stor avvikelsen blir i det egna karet). En annan nackdel är att de behöver ett visst djup på vattnet de flyter i, detta kan ha betydelse när man t ex mäter salthalt i en liten påse vatten från en butik (en refraktometer däremot behöver ju bara en vattendroppe). De kan även vara lite svåra att läsa av om vattnet inte är stilla så de ligger och guppar. En fördel är att man kan mäta salthalten kontinuerligt genom att alltid ha en hydrometer flytande i sumpen.

 

29 minutes ago, Dimorb said:

Och vad är det för skillnad på de olika teknikerna som mätarna använder sig av? Det är ju stor skillnad på pris.

En hydrometer är i princip bara ett flytande glasrör, vars flytkraft beror på vattnets densitet. Skillnaden i pris mellan olika hydrometrar kanske beror på noggrannheten när skalan inuti har monterats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Christian J sa:

Hydrometer och areometer är synonymer tror jag.

 

Både ja och nej, en hydrometer behöver inte kalibreras (och kan därför inte felkalibreras av användaren). Däremot är de byggda för en fast temperatur (förhoppningsvis samma som man har i vattnet, men kan förstås lära sig hur stor avvikelsen blir i det egna karet). En annan nackdel är att de behöver ett visst djup på vattnet de flyter i, detta kan ha betydelse när man t ex mäter salthalt i en liten påse vatten från en butik (en refraktometer däremot behöver ju bara en vattendroppe). De kan även vara lite svåra att läsa av om vattnet inte är stilla så de ligger och guppar. En fördel är att man kan mäta salthalten kontinuerligt genom att alltid ha en hydrometer flytande i sumpen.

 

En hydrometer är i princip bara ett flytande glasrör, vars flytkraft beror på vattnets densitet. Skillnaden i pris mellan olika hydrometrar kanske beror på noggrannheten när skalan inuti har monterats.

Men om de är synonymer varför säljs de då som två olika typer av utrustning till olika priser? 

Det är ju mätrör till de två jag länkade till så man fyller bara rören upp till en markering och sätter hydrometern i det röret.

Må checka det upp lite noggrannare känner jag :D 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte hur exakt verktyg du behöver men själv är jag inne på att köpa en digital saltmätare från Hanna. 

Den har en inbyggd tempmätare och diffen är +/- 0.5C och +/-1ppt. Man rengör i osmosvatten och kalibrerar med engångspåsar.

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 hours ago, Dimorb said:

Men om de är synonymer varför säljs de då som två olika typer av utrustning till olika priser? 

https://grotech-shop.de/Areometer-260mm-measuring-cylinder skriver också hydrometer i beskrivningen. De är nog bara slarviga.

 

12 hours ago, Dimorb said:

Det är ju mätrör till de två jag länkade till så man fyller bara rören upp till en markering och sätter hydrometern i det röret.

Det finns även hydrometrar med vipparm som man fyller med vatten, de sägs ha ännu sämre exakthet än vanliga hydrometrar.

 

Men även om hydrometrar oftast visar lite fel så är felet konstant, det ändrar sig inte med tiden, så om man vet hur stor avvikelsen är (t ex genom att kontrollmäta med 25 gradigt osmosvatten) så kan man få bra resultat med dem.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Christian J sa:

https://grotech-shop.de/Areometer-260mm-measuring-cylinder skriver också hydrometer i beskrivningen. De är nog bara slarviga.

 

Det finns även hydrometrar med vipparm som man fyller med vatten, de sägs ha ännu sämre exakthet än vanliga hydrometrar.

 

Men även om hydrometrar oftast visar lite fel så är felet konstant, det ändrar sig inte med tiden, så om man vet hur stor avvikelsen är (t ex genom att kontrollmäta med 25 gradigt osmosvatten) så kan man få bra resultat med dem.

 

Tack för utfyllande svar. :D

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Det är ju som vanligt precisionen vid tillverkning som styr hur exakta de är - det finns ju tyvärr en j*kla massa skräpprodukter på marknaden.

Köpte vid ett tillfälle för mycket länge sedan in en låda flytvarianter och stoppade alla i samma tank - det var inte många, som visade lika och undrar om ens någon visade rätt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så är det. Likaså verkar det inte bättre med alla refraktometrarna på marknaden idag då billiga kopior svämmar över.

 

Lade en beställning på "digital refractometer milwaukee" från Milwaukee Ungern (bra bemötande för övrigt) https://www.youtube.com/watch?v=Lu5woIpSzjo&t=394s men avbröt den efter att ha sett denna video. Noggrannheten känndes inte heller som tillfredsställande +- 0.002.

 

Har för övrigt en refraktometer från dig @greger som jag har varit nöjd med och den blev betydligt bättre efter Lasses tips om minimalt med diskmedel på optiken efter några års användning.

 

Igår kväll hittade jag kalibrerade flytande salinitets-hydrometer från Canada och en kalibrerad från Frankrike, dock avsåg den sistnämnda mätning av alkoholhalten i vin.

 

@greger Någon uppfattning om AquaMedics Densimeter?

Ändrat av Casio
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar kalibrera min refraktometer en knapp millimeter under 0-strecket med kranvatten, detta för att kompensera att det normalt blir en diff. när man inte kalibrerar närmare avläsningsvärdet (typ 35ppt).

Refraktometrar är ju egentligen konstruerade för att mäta en ren saltlösning, inte den mer komplext sammansatta saltvattensmixen vi har i burkarna - troligen ger alla spårämnen ett annat optiskt brytningsindex.

 

Flötena du nämner var de jag menade, men kom ihåg att detta är ju typ 10år sedan och det är ju inte alls säker att det är samma tillverkare eller att problemet inte rättats till.

JBL har en flytkropp med mätrör som verkade stämma bra när jag provade några i butiken och till ett hyggligt pris.

 

Ändrat av greger
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...