Gå till innehåll

Sätta fast en avklippt Sinularia ? TIPS ?


naso

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag har precis startat upp med levande och fick 2 st avklippta sinularia. Kan man limma änden på skjälken mot en sten, eller ska man spänna fast dom på något sätt? Har bara haft koraller som redan suttit på sten och sedan limmat. Tacksam för tips!

MVH: Hasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag klarar inte av att limma Sinularia. Jag tar i stället en gammal Youghurtbägare och lägger i lite grovt grus (5 - 15 mm). Sedan sätter jag ned koralländen mellan stenarna placerar bägaren på ett lugnt ställe och väntar 2 veckor. Då har korallen vuxit fast mellan stenarna. Sedan limmar jag fast de stenar som sitter på korallen på en fraggsten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Tack för tipsen! Den mindre sinularian kunde jag trycka ner i ett hål i stenen, men den lite större får jag nog göra någon av era rekommendationer med. Alltid spännande i början med tillvägagångssätt. TackIMG_20190401_142557.jpg.576491168a62b2bac32654e73e6cf7ba.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, stigigemla sa:

Jag klarar inte av att limma Sinularia. Jag tar i stället en gammal Youghurtbägare och lägger i lite grovt grus (5 - 15 mm). Sedan sätter jag ned koralländen mellan stenarna placerar bägaren på ett lugnt ställe och väntar 2 veckor. Då har korallen vuxit fast mellan stenarna. Sedan limmar jag fast de stenar som sitter på korallen på en fraggsten.

Tricket, iaf för mig, är att ta upp Sinularian så att den är helt ihopdragen. Sen kladdar man lim på stenen ovan ytan, håller fraggen mot limmet och doppar, då snabbstelnar limmet. Sen brukar jag ta upp stenen igen och lägga en sträng runt "stammen" mot stenen och så ner igen i vattnet, då sitter det.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Maglofster sa:

Tricket, iaf för mig, är att ta upp Sinularian så att den är helt ihopdragen. Sen kladdar man lim på stenen ovan ytan, håller fraggen mot limmet och doppar, då snabbstelnar limmet. Sen brukar jag ta upp stenen igen och lägga en sträng runt "stammen" mot stenen och så ner igen i vattnet, då sitter det.

Jag gjorde detta, nu ska bara sinularian vakna. Jag har faktiskt limmat under vatten med locktite superlim gel tidigare, men då bara sten mot sten. Ska bli spännande att se imorgon. Tack för tipset

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...