Gå till innehåll

Använda tunna som innehållit koncentrerad spolarvätska?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Får bara tag i helt nya och rena 1000 liters container och det blir för stort så har fått införskaffat gamla "blåa tunnor" sådana som man normalt använder till flytbryggor och regnvatten.

 

Till saken hör att det har varit koncentrerad spolarvätska i dem. 

Tunnan är utsköljd av mig med säkert 300 liter vatten ifrån alla håll och kanter och jag kan inte känna lukten av någon mer spolarvätska.

Safe to use eller skulle ni avråda?

Vad innehåller egentligen spolarvätska till bil? Något som kan vara farligt? Är det inte mest sprit?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Generellt så innehåller ju spolarvätska vatten, vanlig sprit och så något tillsatt ämne som smakar fn och är svårt att få bort från spriten. Syftet med det senare borde vara uppenbart.  Vill man veta mer så letar man reda på ett säkerhetsdatablad, här för biltema tex:

 

https://www.biltema.se/biltemadocuments/securitysheets/sv/365055_SDB.pdf

 

Etanol, 2propanol och butanon alltså. Det som sticker ut lite är etanols giftighet för vattenlevande alger men eftersom man doserat sprit i akvarier så borde det inte vara ett problem. Och eftersom just syftena med de där ämnena är att de skall vara svåra att skilja från sprit så kan man nog anta att när man sköljt bort spriten så är de också borta. Så långt inget som jag skulle oroa mig för.

 

Men, nån annan tillverkare kan ju ha lagt till färg, diskmedel eller nåt annat tjafs. Det är en klar poäng om det går att kolla vilket fabrikat det gäller och sen söka efter ett säkerhetsdatablad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...