Gå till innehåll

Belysning till alg-refugium


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Börjar bli sugen på att ersätta min dsb med ett alg-refugium med cheato men vilken belysning ska jag köra?

Det blir isåfall i ett 200l kar, fyllt till hälften ungefär och med en plexiskiva som täckglas(för att hålla nere avdunstningen lite...)

Har för mig jag sett någon form av spotar som går på vanlig kontakt? Har nog en 10w "flodlight" med röd led, kanske någon sån till räcker?

 

 

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att det behövs lika mycket som till koraller, men 10W på 200 liter lär du få oerhört begränsad tillväxt med :)

 

Alger är inte kräsna men: litet och billigt funkar, större och dyrare funkar bättre, dyrast som kessils growlight funkar bäst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:) Jo är med på det, tänkte väl isåfall skaffa några till utöver den som ligger i prylförrådet
Men med tanke på frakt, moms osv på kina-prylar så är det väl kanske nästan lika bra att satsa på Kessil H80 direkt? Fast den ser bara ut att vara på 15w?
Är väl knappt 100l, halvfullt 200l kar minus lite för avrinning, som ska belysas men det som försvårar lite är att jag täckglas(plexi) på, p g a fuktigheten är plexin ganska full av kondensdroppar vilket kommer själa en hel del ljus...

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, MattiasN sa:

:) Jo är med på det, tänkte väl isåfall skaffa några till utöver den som ligger i prylförrådet
Men med tanke på frakt, moms osv på kina-prylar så är det väl kanske nästan lika bra att satsa på Kessil H80 direkt? Fast den ser bara ut att vara på 15w?
Är väl knappt 100l, halvfullt 200l kar minus lite för avrinning, som ska belysas men det som försvårar lite är att jag täckglas(plexi) på, p g a fuktigheten är plexin ganska full av kondensdroppar vilket kommer själa en hel del ljus...

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

 

Jag vet inte vad de säger att den täcker, ett refugium ju oftast ett bra mycket mindre fack än ditt. Jag ville mest poängtera skillnaden på bra och skit ifall du inte insåg det redan :)

Oavsett så är det otrolig skillnad på tillväxt under ljus och ljus, brs på Youtube har gjort både en och flera jämförelser.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg att Tunze har en belysning som nog passar mig fint!
Magnethållare och vattentät, så jag kan sätta den under mitt plexitäckglas (Så tappar jag inget ljus där)! Lär vi behöva minst 2, kanske 3 men de ser ut att passa mig perfekt, 790kr/st från drakfisken :)

https://www.drakfisken.se/led-belysning/led-eco-chic-refugium.html?gclid=Cj0KCQjwtMvlBRDmARIsAEoQ8zT6fTYI6svpIpaUDynMtZIHZdVnkBCtdPTGgni2sx4xEKUAfcHuVU0aAtrdEALw_wcB

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 4/14/2019 at 11:09 PM, MattiasN said:

Såg att Tunze har en belysning som nog passar mig fint!

Köpte du någon, och isf vad tycker du om den?

 

Har just beställt en själv, men undrar om det fungerar bra att montera den under vattenytan. Chaeto flyter väl, så hamnar inte lampan för nära då? Eller kan man montera lampan djupare ner och rikta den uppåt, mot undersidan på algerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte du någon, och isf vad tycker du om den?
 
Har just beställt en själv, men undrar om det fungerar bra att montera den under vattenytan. Chaeto flyter väl, så hamnar inte lampan för nära då? Eller kan man montera lampan djupare ner och rikta den uppåt, mot undersidan på algerna?
Nä, har inte kommit så långt.... Blir en algreaktor först innan jag bestämmer mig helt för om jag ska riva ut hela dsb'n och göra om...
Så då kan jag ju höra med dig hur de funkar :)

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Nu har jag testat Tunzes LED-belysning 8831 "eco chic refugium" med Chaetomorpha i två månader, med en del tillväxt verkar det som (tyvärr har jag inte mätt vare sig vikt eller volym sedan starten).

Tunzes vattentäta LED-belysningar kan ju monteras under vattenytan, vilket sägs både förbättra kylningen och minska ljusförlusterna. Men samtidigt flyter ju chaeton också alldeles under ytan, vilket gör att ljuset kommer alldeles för nära. Kanske man kan undvika detta genom att tynga ner chaeton? Jag har istället lagt chaeton i ett runt durkslag (utan skaft) som flyter alldeles under ytan. En cirkulationspump är riktad så att durkslaget roterar i strömmen, på så vis exponeras hela ytan på algkolonin för ljus trots att lampan sitter så nära. Lampan är placerad aningen över vattenytan, så att den inte hindrar durkslagets rotation.

 

Jag vet inte om den här belysningen är bättre eller sämre än andra alternativ, men för ett mindre refugium som mitt (20cm diameter) verkar det funka än så länge.

 

 

Ändrat av Christian J
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
42 minuter sedan, Ryberg sa:

peterj66 funkar lampan fortfarande till full belåtenhet som du hänvisade till 9 april 2019 ? Hur djupt är ditt refugium ?

 Nej , de gav upp. Ljuset var bra så länge de funkade men de var alldeles för dåligt kylda. Mitt refugium var ca 30 cm djupt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...