Gå till innehåll

Cement bakgrund, vad skall man tänka på?


mogge77

Rekommenderade inlägg

Jag funderar på att göra en bakgrund/scape av Frigolit och cement i akvariet, Är det någon härinne som har gjort något liknande.? Letar efter vilken typ av cement man kan använda? Har någon några bra tips på vad man skall undvika för fallgropar.

Funderade på om det går att spackla med typ Aquaforest stonefix och ha i krossad levande sten,  eller om det finns billigare alternativ. Har sökt på engelska forum, men alla produkter de nämner lyckas jag inte hitta i sverige (reef-cement, Pond-cement, Reef-fix)

Ändrat av mogge77
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon här som här som har gjort större partier av Finja Vitcement?  Har ni haft igång det länge efter och har det fungerat bra?..  Om jag nu lyckas hitta Finja Vitcement någonstans.. Har ni några trevliga bilder på era bakgrunder?

 

 

Ändrat av mogge77
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, mitt förra kar hade en bakgrund av någon form av cement, nånting säger mig Ardex88(Vet inte om det finns men det poppar upp i huvudet) uppblandat med snäckskalskross har jag för mig....
Inte jag som gjorde den men det funkade bra i karet under de c:a 6år jag hade det igång :)

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frigolitbakgrund är en klassiker men av nån anledning verkar det inte vanligt i saltkar. Man börjar ju med att skära till frigolit. Kniv, såg, värmepistol, rasp, välj vapen bara. Men tänk på att där man skurit frigolit kommer man att ha små kulor som sprider sig med statisk elektricitet för överskådlig framtid. Med skicklighet kan man skära till nåt som är hur snyggt som helst men även en normalklumpig bör få till nåt.

 

När man är nöjd med hur det ser ut limmar man in frigoliten med silikon i akvariet. Tänk på att det är rejäl flytkraft så limma ordentligt.

 

Här kan man då gå direkt vidare till målning och lack. Det rekommenderar jag inte, väljer man fel lack så får man en blöt fläck kvar av frigoliten och det blir hur som helst ömtåligt.

 

Så, på med något cementmaterial. Husfix använder en del, jag har använt finbetong. Tror det går med lite av varje iaf om man kör nästa steg också. Man kletar på ett lager helt enkelt, inget konstigt med det. Håll det fuktigt sen, det behövs fukt för att det ska härda. Där kan man stanna men jag vet inte om det är att rekommendera. En sak är att betongen ser mörk ut när man fixat färdigt så långt men när man sen fyller vatten blir den ljus. Det kanske man inte vill. Det finns också en risk för att det läcker otrevligheter, främst är det då krom man ska fundera över. Även om man nu hittar nån bra cement utan krom så kommer det definitivt att under lång tid läcka ämnen som gör vattnet hårt och basiskt. Det kan vara katastrof i ett sötvattenskar men kan bli för mycket av det goda även i saltvatten. Man räkna med lång blötläggning för att vara på den säkra sidan.

 

Jag rekommenderar att man lackar. Då har man också friheten att måla först. Är man riktigt skicklig och kan lägga rätt färgskiftningar kan man göra stenar och rötter som omöjligen kan skiljas från äkta vara. Är man mer normalkluddig kan man ändå få till nåt snyggt.

 

Så, målat och sista steget är då att lacka. Garanterat säkert och bra är Epotex akvarielack. Den äter inte frigolit, är garanterat ogiftig och ger en stark yta som klarar det mesta. Fast jag sa inte att den är gratis. Biltemas båtlack vet jag flera som använt med gott resultat. Men den tänker jag inte lova nånting om, det är troligen ok men jag vet inte. Två lager bör man lacka, sen kan man fylla vatten och njuta av resultatet. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke var att som du beskriver göra en frigolitbakgrund med ett lager betong/cement på. och sedan holka ur frigoliten lite (med aceton?) för att minska flytkraften. Det som jag är mest orolig för är att cementen/betongen skall släppa ifrån sig något olämpligt som påverkar koraller och lägre djur negativt, speciellt eftersom det kommer röra sig om ganska stora mängder cement/betong.  Det känns som en lack inte skulle vara helt pålitlig, utan förr eller senare borde en öppning till undervarande cement/betong öppnas genom förslitning eller gnagas fram av någon sjöborre..  Jag har läst på lite om en del cementer, Makemakes formcement med glasfiberarmering, som de själva skriver skall gå att använda till akvarium, innehåller enligt dem garanterat mindre än 2mg kromat per kg cement.. frågan är om det är tillräckligt lite? Finjas vitcement skall enligt utsago inte innehålla krom..  hmm..    Jag kommer nog inte våga färga in eller måla,  det känns som ytterligare något som kan gå fel.. jag räknar med att kalkalger och encrusting -koraller skall täcka bakgrunden inom sinom tid..  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med att inte använda  levande sten är att den fungerar som ett självrengörande filter som kommer att saknas.

Jag har haft cm tjocka skivor gjorda av korallsand, vitcement och snäckskalskross. Det tog mig ett och ett halvt år att vattna ur fosfaten från snäckskalen så att jag fick bort cyanon. 

Jag hade för bråttom med att vattna ur cementen först. Den behöver härda torka vattna torka vattna torka när det är så tunna skikt.

Och sedan vattnas ur. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Levande sten är bra men det är lite tråkigt om den får styra hur vi har akvarier. Det finns många andra miljöer i havet än korallrev så låt oss inte fastna i att det måste se ut på ett sätt. Med frigolitbaserad inredning så kan man göra så mycket mer än bara korallrev. Tångskog, lerbotten, klippbrant, mangrove, djupvatten - det är liksom ingen brist på miljöer att efterlikna. Vore spännande att få se lite mer sånt.

 

Lackar man bakgrunden efter att ha haft på cementkletet så behöver det inte härda och vattnas ut i evighet och man är också rimligt garderad mot att det läcker olämpligheter. Finns ingen anledning att släppa det steget, det sparar mycket i både tid och risk. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...