Gå till innehåll

Göra hål i returen


Mazzi

Rekommenderade inlägg

Javisst funkar det!
Mitt hål är 3mm har jag för mig, gäller bara att kolla så det inte sätter igen av saltkryp el annat, jag petar med tandpetare i mitt då och då bara.
Sen gäller det att se till så det är ganska nära ytan eftersom det kommer låta om det placeras för långt upp, eller kanske precis under ytan men då blir det nog svårare att hålla rent skulle jag tro

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, MattiasN said:

Sen gäller det att se till så det är ganska nära ytan eftersom det kommer låta om det placeras för långt upp,

Vilken höjd kan vara lämplig? Ju närmare ytan desto tystare bör det väl bli.

 

2 hours ago, MattiasN said:

eller kanske precis under ytan men då blir det nog svårare att hålla rent skulle jag tro

Kan man inte låta hela röret sluta alldeles under ytan annars? Hur djupt behöver det isf sitta för att inte dra ner luft?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 cm över vattenytan funkar bra. Då ser man att det kommer vatten där + att det är så nära vattenytan att det inte porlar.

Slutar hela röret över vattenytan brukar det suga in luft där. I och för sig i stora bubblor men när de spricker i vattenytan blir det saltstänk överallt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, så nära som möjligt, jag har mitt nuvarande 1-2cm lodrätt ovanför i avrinningsboxen det är i stort sett helt tyst men mer än så börjar det nog låta...
När jag tänker efter så hade mitt förra kar hålet strax under ytan, funkade oxå men det gäller se till att hålet inte sätter igen av...

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har borrat och testat nu ikväll och fick till det skapligt, inte helt ljudlöst men det får duga.
Om jag har limmat några böjar vid utblåset med tangit...måste jag vänta 24h innan jag sätter igång systemet?

/Mats

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade oxå ett borrat hål tidigare men var dels lite orolig för att något skulle sätta igen hålet och sen behövde jag få ner mer vatten i sumpen när jag stoppade returpumpen eftersom jag gör vattenbyte i returfacket så valde att justera in utloppet till rätt djup så när häverten bryts har jag ”rätt” vattendjup i returfacket. 

 

Vill även slå ett slag för att testa ert nödrör om ni har ett. Mitt var placerat lite väl högt så vattenhöjden steg lite innan det började svälja undan allt vatten. Fick sänka det lite :) 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Mazzi sa:

Har borrat och testat nu ikväll och fick till det skapligt, inte helt ljudlöst men det får duga.
Om jag har limmat några böjar vid utblåset med tangit...måste jag vänta 24h innan jag sätter igång systemet?

/Mats

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 

Har du levande i karet? Eftersom det är nästan trycklöst där vid utloppet så håller det normalt redan efter en halv dag men för att vara säker både på gifter och hållfasthet - låt det gå 24 timmar. Jag har dock gjort nödlimningar med härdningstid på under 2 timmar som fungerat bra - men då har jag varit tvungen av driftskäl.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Kimozabe sa:

Jag hade oxå ett borrat hål tidigare men var dels lite orolig för att något skulle sätta igen hålet och sen behövde jag få ner mer vatten i sumpen när jag stoppade returpumpen eftersom jag gör vattenbyte i returfacket så valde att justera in utloppet till rätt djup så när häverten bryts har jag ”rätt” vattendjup i returfacket. 

 

Vill även slå ett slag för att testa ert nödrör om ni har ett. Mitt var placerat lite väl högt så vattenhöjden steg lite innan det började svälja undan allt vatten. Fick sänka det lite :) 

 

Mvh

Kim

Jag har gjort likadant men jag har en liten förhöjning av röret innan själva utloppet så att det snabbt bildas en luftkudde där.

 

return-pipe-DT.jpg

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

48 minuter sedan, Lasse sa:

Jag har gjort likadant men jag har en liten förhöjning av röret innan själva utloppet så att det snabbt bildas en luftkudde där.

 

return-pipe-DT.jpg

 

MVH Lasse

Min går upp i en båge över kammen så det kanske blir samma effekt :) 

Har gjort många stopp av returpumpen och det fungerar varjefall :D 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du levande i karet? Eftersom det är nästan trycklöst där vid utloppet så håller det normalt redan efter en halv dag men för att vara säker både på gifter och hållfasthet - låt det gå 24 timmar. Jag har dock gjort nödlimningar med härdningstid på under 2 timmar som fungerat bra - men då har jag varit tvungen av driftskäl.
 
MVH Lasse
Det mesta fick torka 24h, jag gjorde en liten limning på morgonen som jag missat och satte igång det på kvällen ca 12h senare. Allt ser bra ut nu, jag har inte märkt något negativt på dom få fiskar och koraller jag har.
/Mats

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...