Gå till innehåll

Kan räkor angripa snäckor?


Christian J

Rekommenderade inlägg

Jag har haft ca 75st 5mm stora (Turbo?) snäckor som vuxit upp i karet. På dagarna brukade de söka skydd i hörn, under stenar eller inuti algskrapan, men på senare tid har jag sett påfallande många av dessa småsnäckor ligga uppochner på botten med slutet lock, och de verkar inte längre samlas under stenarna på dagarna. Jag har även noterat många tomma små skal på botten. Så för ett par veckor sedan fick jag se min Lysmata debelius (som jag haft i flera år) springa iväg med en liten snäcka i klorna. Kan räkan ha lärt sig att angripa mindre snäckor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ingen erfarenhet av dessa räkor men något jag själv upplevt är att snäckpopulationen går upp och ner hos mig beroende på hur mycket föda det finns. Förlitar mig helt idag på dessa småsnäckor plus några eremiter och en mitrax att hålla algerna i schack. 

 

Brukar du mata räkan något, eller får den ta hand om resterna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara alltför mycket mat (alger) tillsnäckorna, däremot kanske jag snålat lite på maten till räkorna senaste veckorna. Jag har även några pepparmintsräkor som konkurrerar med putsarräkan om eventuella matrester. Risken är att räkorna lärt sig tycka om snäckor pga hunger, och nu inte vill sluta även om jag matar ordentligt med annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte hört talas om just räkor och snäckor tidigare. Folk brukar ju nämna eremitkräftor som en bov, men där har jag aldrig upplevt några problem. Kan ju vara så att snäckorna dör av någon annan anledning än just att räkan jagar dem i första hand. Dock så sätter vi ofta djuren i nischer som inte förekommer i naturen så underligare saker har ju hänt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...