Gå till innehåll

Spöa dinoflagellater 2.0


KMG

Rekommenderade inlägg

Har haft en sväng till med dinoflagellater efter att ha gett mig på för snabb sänkning av nitrat och fosfat som åkte med ner. Allmänna ordet i forum är att dinon simmar fritt på natten och brer ut sig i fasta mattor på dagen. Att det därmed skulle vara taktiskt riktigt att köra UVC på natten. Har haft dålig effekt med natt-uvc i kombo med väteperoxid 6och har därför läst vidare om dom små gynnarna. Forskning säger tvärt om. På dagen med rikligt ljus är dom ute och rör på sig och tar näring från ljuset (Om det är en art som kör fotosyntes eller en kombo). Vilket man får förutsätta när man får dom äckliga bruna mattorna. Och att dom på natten söker skydd/föda i botten. Men varför får man en brun matta  akvariet på dagen om dom simmar? Jo, min tanke är att ett akvarium är bra mycket grundare än hav och sjö. Det man i en sjö eller hav kallar ytvatten är från vår botten och ett par meter till... Så jag vände på steken. Fläktade på med cirkulationen extra och körde UVC hårt på dagen. Rörde även om gruset på morgon och em. Ett par dagar senare var det stor skillnad. Skummaren var proppad med brun smet som man får förmoda är död dino. Har även väteperoxid till hands i fall det är riktigt seg att av dino (2000 arter +). Ser ut som om uvc på rätt tidpunkt med ordentlig fläkt i baljan gjorde susen. I ärlighetens namn kör jag just nu UVC 24/7 fall i fall. Men bara på natten gav väldigt dålig effekt.

Ändrat av KMG
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har troligtvis fått dino utbrott i mitt kar nu i uppstarten. Det är inte helt 100 då jag aldrig undersökte med mikroskop men symptomen var ganska typiska mot vad jag kan hitta. Tjocka mattor med stark fotosyntes som breder ut sig kraftigt under dagen och drar sig tillbaka på natten.

 

Mina åtgärder var att höja KH till 11, mäta nitrat och fosfat och höja nitrat då det var tomt. Fosfat fanns så det lät jag vara. Jag tillsatte även aktivt kol men det gjorde nog inte så stor skillnad då jag inte bytte den någon gång. Troligtvis mättades den väldigt fort. Det här basera jag på Julian Sprungs bok om Alger som rekommendera höjda näringsvärden och KH samt att vänta ut det.

 

Efter ett par veckor nu så verkar jag ha blivit relativt kvitt det. Det finns mycket kiselalger för stunden men då jag inte kan särskilja de med säkerhet från dino så vill jag låta saken vara osagd.

 

Det verkar ju intressant med UVC dock som du använt. Det är ett flertal på sistone som rapporterat framgång med den lösningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minutes ago, mikoto said:

Jag tillsatte även aktivt kol men det gjorde nog inte så stor skillnad då jag inte bytte den någon gång. Troligtvis mättades den väldigt fort.

Dino sägs kunna avge ämnen som är giftiga för övriga djur, kanske kolet binder detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det var tanken bakom. Men jag borde nog bytt kol regelbundet, 1-2 ggr per vecka, för att det skulle gett en ordentlig effekt. Jag gjorde aldrig det dock då min skummare som jag satte in kort efter står på kol reaktor och det gjorde att byte av kol blev väldigt besvärligt. Dålig planering...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, mikoto sa:

Jag har troligtvis fått dino utbrott i mitt kar nu i uppstarten. Det är inte helt 100 då jag aldrig undersökte med mikroskop men symptomen var ganska typiska mot vad jag kan hitta. Tjocka mattor med stark fotosyntes som breder ut sig kraftigt under dagen och drar sig tillbaka på natten.

 

Mina åtgärder var att höja KH till 11, mäta nitrat och fosfat och höja nitrat då det var tomt. Fosfat fanns så det lät jag vara. Jag tillsatte även aktivt kol men det gjorde nog inte så stor skillnad då jag inte bytte den någon gång. Troligtvis mättades den väldigt fort. Det här basera jag på Julian Sprungs bok om Alger som rekommendera höjda näringsvärden och KH samt att vänta ut det.

 

Efter ett par veckor nu så verkar jag ha blivit relativt kvitt det. Det finns mycket kiselalger för stunden men då jag inte kan särskilja de med säkerhet från dino så vill jag låta saken vara osagd.

 

Det verkar ju intressant med UVC dock som du använt. Det är ett flertal på sistone som rapporterat framgång med den lösningen.

Vad jag läst så är det brist på eller fort fallande fosfat som triggar dino. Inte nitrat. Det är däremot utlösande för cyano. Kh har jag aldrig hört något om att det skulle påverka dinoflagellater. Många arter av dino är mycket riktigt giftiga. Om aktivt kol tar det är oklart? 

UVC är absolut verkningsfullt. Gärna med bra flöde i karet och UVC även på dagen. Att hjälpa till att få dinon svävande i vattnet och sugna till UVC genom att röra upp sand och borta på sten hjälper också på traven. Se upp för att ta upp och skrubba/spola. Dino är inte hälsosamt för oss heller. Ett sätt att identifiera dino förutom borta på natten, stronkar med små bubblor på är en stark och lite frän sjödoft.

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just det här med snabbt ändrade näringsvärde tror jag är en förbisedd faktor hos oss akvarister. Enligt studien jag läst triggas dino och förmodligen även cyano av just detta. Man har kunnat konstatera att temperaturskillnader och sk skiktsprång i sjöar och hav gör att det hastigt blir brist på fosfat och då går dinoflagellater loss i ytvattnet. Eftersom våra akvarium är så pass grunda lär även botten i våra kar räknas till ytvatten = bruna äckliga mattor med dino.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med om att man lätt kan förbise att det även kan vara dåligt med en snabb ändring när man ska trycka ner näringsvärdena. Att gå från 50 i nitrat till 5 på en natt kan skapa lika mycket kaos i algväg som att gå från 5 till 50, oftast värre då det tenderar att vara enklare att göra snabba förändringar nedåt än uppåt med dagens olika fosfatbindare/ reaktorer osv.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nya iaktagelser och funderingar kring dino. Jag hade lyckats missa kalibrering av min refraktometer och låg skämmigt nog på 1,020 i salthalt. Doserade upp till 1,025 under ett dygn. Pang så blev den annars halvfjösiga dinon på tillbakagång riktigt upphetsad och bredde ut och tjockade till sig på sanden. Vad är det i salt (Red Sea blå hink) som triggar eller gynnar dino tro? Häftiga förändringar över lag eller järn som en del tyska akvarister hävdar? Håller mit fostfat noga kring 0,08 - 0,1 och kämpar med ett nitrat på 25 - 30.

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns lite "hårt och snabbt" att öka upp 0.005 i salthalt på ett dygn, kan ju ha gett en obalans som dinon drog till sin fördel. Jag har ingen aning om hur fort det är rimligt att öka salthalten men har aldrig ökat med än 0.001 per dygn när jag velat få upp det.

 

Jag kör red sea blå hink och har inte hittills upplevt järnrelaterade problem, och mångtalet ICP-tester visar alla 0 i Fe.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte heller att det är järn i saltet, men däremot andra ämnen som gynnar eller triggar vid hastig förändring. Dinon är borta nu. Körde UVC 24-7. Cyano hoppade in och den knäcker man med mörkläggning eller chemiclean. Just nu är pestalger/bakterier/organismer borta och salthalten i balans. Chaeton i refugiet frodas, och siporaxen borde snart hjälpa till att få ner nitratet. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Hej! 

Jag tänkte förnya den här tråden. Nu är det min tur för dino. Jag lyckades minska nitrat från 50 till 2 och fosfat blev 0 på köpet. Och röda mattan dagtid började dyka upp. Jag bekräftade dino i mikroskopen. 

Jag doserade NO3 och den är 5-10 idag. Fosfat fortfarande noll. Jag behöver lite hjälp med hur man doserar KH2PO4 för att öka fosfat försiktigt. Jag köpte en påse med KH2PO4 och där står att man ska blanda 3ml med 0.5l vatten. 

Hur mycket ska man dosera per 100l för att höja fofat 0.01?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Szararzepa@gmail.com

Enligt dom gamla rävarna här

"Om du löser 4,3 g kaliumdivätefosfat i 1 liter osmosvatten så har du en lösning som ökar din fosfathalt med 0,03 mg/L om du doserar 1 ml av lösningen till 100 liter akvarievatten.

Ovanstående är en försiktig dosering så kan du inte mäta någon fosfat i vattnet efter detta så har fosfatet omedelbart tagits upp av akvariets organismer. Då kan prova med att öka dosen".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...