Gå till innehåll

Höga värden av koppar och aluminium


j0nas

Rekommenderade inlägg

Skickade in ett Marinlabs test i veckan, senast jag gjorde det var i höstas. 

 

Det mesta var enligt plan förutom koppar och aluminium som nu ser ut enligt nedan. Förra mätningen var Al på nästan noll och Cu på noll. 

Det jag har ändrat sedan i höstas är att jag börjat följa Red Sea reef care program. Dvs deras balling, spårämnen och korall näring. Har inte doserat nopox då jag har haft problem med låga näringsvärden. Utöver produkter så är det 10% vb varje vecka.26AADFDB-C095-41F1-982E-11E148A76039.jpeg.0c8b1cf36e82acad7fd51467d30f245c.jpeg

 

Är det Red Seas produkter som har gjort att Cu skenat? Hur tror ni att det är tänkt att man ska hålla värdet på en bra nivå? Hur gör andra? ?

(Bytte ut strumpan med aktivt kol idag men tror inte att det är hela lösningen)

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aktivt kol har i stort sett ingen inverkan på koppar eller aluminium. Möjligtvis om det är av extremt dålig kvalitet.

Red Seas produkter har knappast med det att göra. Andra använder de utan att få konstiga värden.

Aluminium kommer oftast från Alubaserad fosfatremover eller extra prylar som t.ex marinpure filterblock.

Koppar från metalldelar som ramlat ned i karet. 12 ug / liter är 4 mg i 350 liter ungefär. Det motsvarar 1/16 kubikmillimeter koppar så en cm av en kardel från en elkabel är mer än nog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Red Seas produkter är blandprodukter vilket gör att det är väldigt lätt att få sneda värden. Jag föredrar de produkter som bara innehåller ett ämne i taget. Vad gäller al så håller jag med Stig

 

MVH Lasse 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du skött dina vattenbyten skall det inte ha kunnat komma så mycket koppar eller aluminium med tillsatserna. Halterna av de olika ämnena är ju utprovade.

Så aluminium innehåller de knappast. Och som sagt: Andra använder de utan att få konstiga värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack @stigigemla och @Lasse !

 

Del av elkabel låter såklart som en rimlig förklaring men svårt att hitta.. Inget som jag har ser med blotta ögat iaf. Har tre jecod streamers, jecod retur och en skummarpump som enda elektronik i huvudkaret. En tunze3155 pump som ATO. Var hade ni börjat leta?

Tunzepumpen har iofs börjat skramla mer än vanligt senaste tiden, kanske något där i som gått i sönder och läcker? Fungerar dock som tidigare.

 

Med blandprodukter Lasse så menar du deras ABC? Den hade jag väl iofs lika gärna kunnat ersätta med någon annan balling.

 

Vattenbyten sköts rigoröst och ingen fosfatremover i karet :)

Ändrat av j0nas
Komplettering
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla Ballingprodukter är blandprodukter. Det är själva idén. I stället för att mäta alla ingående ämnen tillsätter man en blandning som innehåller det som typiskt brukar gå åt. Genom att de tillsatserna bara innehåller små mängder spårämnen är det enkelt för fabrikanten att kontrollera deras innehåll. Så jag tror knappast de är orsaken till höjda värden i något enda akvarium. Det som är svårt att hålla koll på är föroreningarna i de stora tillsatserna - kalcium, magnesium och kH. Och givetvis det salt som används + det vatten man blandar det med. Sedan är otur en viss faktor. Jag har en kompis som hade hantverkare hemma. Någon tappade en mässingskruv från trappräcket i akvariet. Allt dog. Det räcker med att man tappar lite grann från en kopparkabel i karet när man drar ledningar till något så är det problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack @Lasse. Jo karet ser bra ut, både hårda och mjuka koraller ser ut som vanligt. Märker inget på fisk/snäckor/eremiter heller. Kanske ska hoppas på en felmätning och skicka nästa test lite snabbare än sist.. :)

Vem i karet hade indikerat högt koppar först? 

 

Minutfärsk oredigerad bild. 

 

9F972BE8-3545-4BD7-9316-847550EF87EB.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Al 16 ppb om jag fattar bilden rätt, är ingen fara alls. När jag körde Alubaserat remover lite för mkt en gång fick jag Al på 170 ppb! utan negativa effekter. 2 veckor senare utan åtgärd var det nere i 15 ppb. 

 

Cu mellan 10-15 ppb är nog gränsfall, under 15 ppb sägs va helt ok, men du bör alltså inte stiga mer i alla fall. Håll koll på Cu, kanske göra ett ICP test ganska snart igen så du inte har en stigande trend. 

 

/Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...
On 2019-05-26 at 19:51, Lasse sa:

Det ser ju bra ut - just nu har jag ca 0,070 ppm Al och ca 0,002 ppm Cu. Har varit uppe i 0,012 ppm Cu utan problem.

 

Jag använder mer dessa tester som trender än absoluta värden.

 

MVH Lasse

Lasse.. stämmer det att 

1.00 µg/l 

 

är detsamma som 0,001 ppm?

Jag fick tillbaka ATI ICP i dag och hade för första gången Al. De anger värdet i ug/l. 

Har också 10 ug/l lanthanum. :(

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 ppm är nästan (inte riktigt på 3 eller fjärde decimalen) det samma som 1 mg/l. 0,001 mg/l = 1.00 µg/l - alltså är 0,001 ppm nästan det samma som 1.00 µg/l eller 1ppb

 

Har du 10 1.00 µg/l la så skulle jag inte köra med den fällningen längre.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-01-15 at 23:46, Lasse sa:

1 ppm är nästan (inte riktigt på 3 eller fjärde decimalen) det samma som 1 mg/l. 0,001 mg/l = 1.00 µg/l - alltså är 0,001 ppm nästan det samma som 1.00 µg/l eller 1ppb

 

Har du 10 1.00 µg/l la så skulle jag inte köra med den fällningen längre.

 

MVH Lasse

Har 11 ug/l av LC 😔

 

Vad skulle du gjort? Förrutom å stoppat upp nu. 

 

Är det värt å sänk/höja koncentrationen på lösningen o h testa igen?

 

eller sänka/höja flödet och så testa igen? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...