Gå till innehåll

Zoas?


imre

Rekommenderade inlägg

hej, undrar varför mina zoas öpnar inte fullt ut? . det har varit så över en månad nu. värdena är stabila, allt annat trivs bra ( sps, lps )

nitrat 3-4

fosfat 0.02-0.03

kh 8,3

mg 1350

ca 490

salt 1.025

temp 25

 

887D8A0D-9D51-4C3F-961E-805F98514C87.jpeg.1c2f0a2bbe125c6d6b1985f8309904a8.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej, undrar varför mina zoas öpnar inte fullt ut? . det har varit så över en månad nu. värdena är stabila, allt annat trivs bra ( sps, lps )
nitrat 3-4
fosfat 0.02-0.03
kh 8,3
mg 1350
ca 490
salt 1.025
temp 25
 
887D8A0D-9D51-4C3F-961E-805F98514C87.jpeg.1c2f0a2bbe125c6d6b1985f8309904a8.jpeg


Det är inte så att dom står för mörkt? Dom ser väldigt långa ut.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 minutes ago, Christian_N said:

 


Det är inte så att dom står för mörkt? Dom ser väldigt långa ut.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

 

Jag tror inte det.. jag har zoas högst upp, i mitten och på botten.. ingen som trivs längre.. dom i bak där har alltid varit “långa” men varit fullt öppna förut..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 5/26/2019 at 2:18 PM, Mazzi said:

Inga andra koraller som bränner varandra? Mina blev såna när en euphyllia och en montipora hamnade i krig.

/Mats

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 

 

Nope.. ingen krig i mitt kar just nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 5/29/2019 at 5:52 AM, spiken said:

Har du kollat efter zoa eating nudibranch ? 

Mvh micke 

 

jag har försökt o titta lite senaste dagarna om man ser nåt på nätterna men ser inga små som käkar zoas. dom har inga skador lixom bara vill inte öpna helt..  imorse flyttade lite runt några kolonier ( högre up ) vill see om det ger några resultat :) 

det finns 2-3 kolonier som är fullt öppet helatiden.. så jag vet inte riktigt varför resten inte trivs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, imre sa:

kan det vara uv filter som steriliserar vattnet för mycket? har haft den igång sen februari 24/7

stängde av den idag och kollar om det blir nån skillnad

Hej

det är inte uv filtret kör 39w 525l i systemet 24/7 har alltid gjort det

har ni kollat ert potasium värde zoa gör så när det är lågt

 

mvh Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minutes ago, mcjagg said:

Hej

det är inte uv filtret kör 39w 525l i systemet 24/7 har alltid gjort det

har ni kollat ert potasium värde zoa gör så när det är lågt

 

mvh Frank

Hej,

nej det har jag inte kollat.. har bytt 25liter varje vecka och trott att det räcker..

doserar idag red seas A , B , C

borde jag köpa deras spårelement abcd och dosera det efter calciums förbrukning? 

ska sätta uv igång igen då :) 

Ändrat av imre
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, imre sa:

Hej,

nej det har jag inte kollat.. har bytt 25liter varje vecka och trott att det räcker..

doserar idag red seas A , B , C

borde jag köpa deras spårelement abcd och dosera det efter calciums förbrukning? 

ska sätta uv igång igen då :) 

Ok

nej om du byter vatten så ofta så har du säkert bra värden beror lite på vad du har i karet och redseas produkter vet jag inget om men det bör finnas kalium i det det kan öven bli fel åt andra hållet om n överdoserat men skaffa saliferts potasium test som funkar väldigt bra

mvh Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minute ago, mcjagg said:

Ok

nej om du byter vatten så ofta så har du säkert bra värden beror lite på vad du har i karet och redseas produkter vet jag inget om men det bör finnas kalium i det det kan öven bli fel åt andra hållet om n överdoserat men skaffa saliferts potasium test som funkar väldigt bra

mvh Frank

ja det blir ungefär 8% vattenbyte varje söndag.. har tänkt faktiskt att göra det varannan vecka framöver och dosera spårelement istället.. nitrat och fosfat ligger alltid lågt..

men det med potassium ska jag kolla.. 

vet du hur funkar red seas potassium, jod, iron test? dom säljer det 3 in 1 tänkte om man börjar med deras spårelement kanske likabra ha alla 3 att testa 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte hur redsaes test är men det är säkert bra ska du byta mer sällan så tycker jag du ska köra igång med balling blir så mycket smidigare att dosera med dospump 

jag själv har inte bytt vatten på drygt 2 år nu men hag skickar in triton tester ca varannan månad

mvh 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minutes ago, mcjagg said:

Vet inte hur redsaes test är men det är säkert bra ska du byta mer sällan så tycker jag du ska köra igång med balling blir så mycket smidigare att dosera med dospump 

jag själv har inte bytt vatten på drygt 2 år nu men hag skickar in triton tester ca varannan månad

mvh 

 

jag har doseringspump med 4 kanaler..

Red sea: 

1. Ca

2. Alk

3. Mg

4. Nopox

 

vad doserar du för märke?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, imre sa:

 

jag har doseringspump med 4 kanaler..

Red sea: 

1. Ca

2. Alk

3. Mg

4. Nopox

 

vad doserar du för märke?

 

 

Ok

jag kör stigs recept och hans produkter oceanakvarium.se

det funkar väldigt bra tycker jag men har väldigt hög förbrukning 930ml/dygn jag ska blanda dubbelt så starkt nästa gång jag blandar balling så jag slipper blanda var 11-12 dag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 hours ago, mcjagg said:

Ok

jag kör stigs recept och hans produkter oceanakvarium.se

det funkar väldigt bra tycker jag men har väldigt hög förbrukning 930ml/dygn jag ska blanda dubbelt så starkt nästa gång jag blandar balling så jag slipper blanda var 11-12 dag

 

jahaa, hur stort kar har du att det förbrukas 930ml l/dygn? 

det låter mycket..

jag kommer nog stanna ett tag till med red sea eftersom har mycket kvar och allt har funkat kanon med lps och sps, bara zoas vill inte öpna helt.. bästa är nog att skicka iväg en vattentest snart :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 
jahaa, hur stort kar har du att det förbrukas 930ml l/dygn? 
det låter mycket..
jag kommer nog stanna ett tag till med red sea eftersom har mycket kvar och allt har funkat kanon med lps och sps, bara zoas vill inte öpna helt.. bästa är nog att skicka iväg en vattentest snart  


Inte stort 525l i systemet nen proppfullt med spser


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

51 minutes ago, stigigemla said:

Red seas potassium - kaliumtest är extremt krångligt att använda. Saliferts är betydligt enklare och tar en minut att göra ungefär.

Det i särklass bästa Jodtestet att läsa av är Giesemann. 

potassium - salifert

jod - giesemann

 

men vilken märke är bra om man vill testa iron?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...