Gå till innehåll

Cyano? Behandling?


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Börjar med en bild:CDBCD1E5-8E98-4BCF-A208-E4F4FEADC9A0.jpeg.d31f4fcdfb0a4000278f0d86ed3e386b.jpeg

 

Vet inte vad jag har fått för problem-alg men den kommer mer och mer. 

Lila/röd matta som i början smälter in bra med kalkalgerna, lätt att blåsa bort, tillbaka efter 2-5 dagar, tycker den försvinner under natten eller så är det bara att fen syns mindre då när jag lyser med ficklampa. 

Började med lite på revpelaren för att nu komma över allt. Även på sandbotten där den tidigare aldrig varit.  

Edit: Inte säker men tror nästan det började när min sandbotten slutade få bruna beläggningar (kiselalger?)

 

Bifogar även min senaste mätning, har noterat att jag alltid får lägre värde än tritonlab på magnesium så gissar på 1290-1320:

1700E5D1-7E8A-4589-AEE4-A8829BE61EC7.png.411686cee2f98fb2346df27c7009702b.png

Hanna ULR, Salifert på resten. 

 

Tips, idéer på vad det kan vara och hur jag ska bli kvitt det?

Börja med ett Triton n-doc test eller vad det nu heter?

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

12 timmar sedan, peppe67 sa:

Jag hade också samma problem men köpte denna på Tritonakvarium och efter 4 veckor var problemet borta.

6954636300882_grande_medium.jpg

Tack för tipset Peppe,

Inga följdproblem med koraller etc?

 

Jag vill dock helst undvika att dosera saker om det inte är fastställt att det är utan risker av flertalet akvarister. Men detta kanske är just en sån produkt?

 

Kommer nog fortsätta störa algerna och få tag på ett triton test för att se om dom kan fastställa nån orsak till mitt problem. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte märkt något negativt på korallerna. Men det är aldrig fel att kolla med flera. Jag vill helst inte tilsätta vad som helst heller men detta skulle enligt tillverkaren vara helt organiskt och ofarligt så jag nöjde mig med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den produkten är plankton, inget annat. 

Att de hävdar att flaskorna skulle konkurrera ut cyano tycker vissa är rent säljsmörja medans andra haft positiva resultat.

Krävs dock ofantliga mängder om man ska följa rekommenderad dosering, har för mig att mina 450 liter vatten kosta runt en tusing eller mer att behandla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

Den produkten är plankton, inget annat. 

Att de hävdar att flaskorna skulle konkurrera ut cyano tycker vissa är rent säljsmörja medans andra haft positiva resultat.

Krävs dock ofantliga mängder om man ska följa rekommenderad dosering, har för mig att mina 450 liter vatten kosta runt en tusing eller mer att behandla.

Går det att fastställa att jag har cyano baserat på bilder och resten jag beskrivit?

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

 

Detta är kanske ingen hjälp. Men jag hade också ett tag små mängder Cyano. Jag gjorde inget speciellt åt det. Däremot fick jag upp nitrat och fosfat en aning, och Cyanon försvann i sin helhet. Det jag tänker är att "tid" är bättre än snabba åtgärder. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

Hej!

 

Detta är kanske ingen hjälp. Men jag hade också ett tag små mängder Cyano. Jag gjorde inget speciellt åt det. Däremot fick jag upp nitrat och fosfat en aning, och Cyanon försvann i sin helhet. Det jag tänker är att "tid" är bättre än snabba åtgärder. 

Till vilka nivåer?

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

jag hade tidigare problem med massor med cyano i sanden. när jag tog bort min sand, så försvann cyanon efter någon månad också helt ur karet.

Ska jag tolka detta som att cyano är kopplat till skräp i sandbotten då eller?

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Kimozabe sa:

Till vilka nivåer?

Mvh

Kim

Jag har, typ sedan start, legat på 0 fosfat och mellan 0-2 i nitrat. 

Idag har jag fosfat på 0.03 och nitrat mellan 5-10. 

Kan ju givetvis inte svära på att det är lösningen på cyanot. 

 

Har du några sandvändare, sniglar eller sjöstjärnor? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är allt rätt utom sjöstjärna. Och som jag skrev började det uppe på stenarna.... får kanske prova nedsläckt när jag fått ordning på plattmasken. 

 

Ingen som vet om ett triton n doc eller vad det heter kan ge ledtrådar på vad som är fel? 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

Har du ändrat något med tekniken nyligen, t ex UVC, ozon eller Oxydator?

Nix. 

Hjälper uvc? Jag har en som jag kan plugga in men om jag förstått det rätt så hjälper uvc mot dino och inte cyano. 

Klart....jag vet ju inte vad jag har :) 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, Kimozabe sa:

Ska jag tolka detta som att cyano är kopplat till skräp i sandbotten då eller?

Mvh

Kim

 

jag tänker så i vilket fall. jag kör aldrig mer sand. men nu har du väl problemet på sten? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

 

jag tänker så i vilket fall. jag kör aldrig mer sand. men nu har du väl problemet på sten? 

Ja, eller det började där och har spridit sig lite över allt, både sten och lite på sanden. 

Kommer jobba för att hålla det under kontroll tills jag kan mörklägga akvariet. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 hours ago, Kimozabe said:

Nix. 

Hjälper uvc? Jag har en som jag kan plugga in men om jag förstått det rätt så hjälper uvc mot dino och inte cyano. 

Klart....jag vet ju inte vad jag har :) 

Mvh

Kim

Inte vad jag vet, tänkte mer att ändrad teknik kanske ändrat balansen mellan olika algsorter (t ex genom att minska frisimmande varianter) vilket skulle kunna gynna den nya sorten.

 

Men om de nya algerna dök upp när kiselalgerna försvann kanske det bara är en del av karets mognadsprocess.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har nu fått resultatet av N-doc testet. 

Taggar dig @Lasse för att se om du kan förklara lite vad TNb är och vad jag kan göra för att få ned det. 

Allt verkade bra men att jag hade:

We have detected a high level of Nitrogen.

This can have the following disadvantages for your aquarium:

- May increase the chances of Cyanobacteria
- May favour nuisance algae growth
- Can lead to darkening of coral colours

83031F51-1991-4B78-9136-89D71F7AA1DD.png.b78af6fe7da1b19441692d0e0ecbb875.png

 

Mätvärde vid testtillfälle:

Nitrat mellan 5-10 med Salifert, mer 10 än 5 :) 

Fosfat 0,09 med Hanna. 

Kh 8,1 med Salifert. 

 

Inte gjort särskilt täta vattenbyte så kommer att prova köra varje vecka igen men mindre för att inte dra ner fosfat och nitrat för mycket. 

Men vad exakt är det jag ska göra nu då? Blev inte mycket klokare :D 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du besvär med Cyano? Jag delar inte deras åsikt att hög total Nitrogen innebär risk för Cyano - snarare tvärtom. Jag har högre halt TNb än du - jag gör inget om resten ser bra ut. TNb är all kväve i vattnet både -oorganiskt (NH3/NH4/NO2/NO3) och organiskt (partiklar, proteiner och aminosyror bland annat) dit värde betyder att du bara kan ha max 9,6 ppm NO3 (om - mot förmodan all TNb är NO3) Din nitratmätning stämmer ungefär om du tror du har kring 8 i nitrat resten är de andra formerna.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, Lasse sa:

Har du besvär med Cyano? Jag delar inte deras åsikt att hög total Nitrogen innebär risk för Cyano - snarare tvärtom. Jag har högre halt TNb än du - jag gör inget om resten ser bra ut. TNb är all kväve i vattnet både -oorganiskt (NH3/NH4/NO2/NO3) och organiskt (partiklar, proteiner och aminosyror bland annat) dit värde betyder att du bara kan ha max 9,6 ppm NO3 (om - mot förmodan all TNb är NO3) Din nitratmätning stämmer ungefär om du tror du har kring 8 i nitrat resten är de andra formerna.

 

MVH Lasse

Vet faktiskt inte vad jag har men det är grymt frustrerande  :) 

 

Röd/lila alger som går att blåsa bort med foderpipett, kommer tillbaka 2-5 dagar, lätt att missa dom i början på stenen pga kalkalgerna. 

Började på en revpelare, nu överallt även små partier i sanden här och där. 

Men absolut mest på stenen, oberoende om det är högt eller lågt flöde. 

 

Inbillar mig att det försvinner, syns mindre när ljuset är släkt men vågar inte svära på det. 

 

Finns det något jag kan prova för att utesluta det ena, dino/cyano? Jag har inte tillgång till mikroskop. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...