Gå till innehåll

Pellets utan fosfat


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har de sista dagarna mätt konstigt fosforvärden i akvariet. Mätte fosforhalt i mina Vitaliz Marine Algae Pellets i dag och fosforhalten var enorm.

 

Söker därför efter andra pellets som är bra för algätande fiskar men som inte innehåller så enorma mängder med fosfat. 

 

Någon som har förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har använt det över lång tid och även grazer men sist jag mätt fick jag inte sådant utslag. 

Denna gången fick jag max värde på Hanna checkern och Salifert blir kobolt blå. ?

Skall se på den linken. Tack. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att försöka finna en bättre lösning kommer jag utför ett högst ovetenskapligt experiment.

 

Jag tar 250 ml vatten och blandar med 5 gram av "produkten" och låter det stå i 10 timmar. Så mäter jag vad jag får i fosfor/fosfat med en hanna checker ULR. 

Gör det på det fodret jag har använt och skall köpa in lite olika foder och testa ut vad som ger mest/minst utslag. 

Om någon annan har data som de kan/vill bidra med så gör gärna det. Eller förslag på foder som jag bör testa ut.

Tar också gärna inspel på om ni tror att blandningarna blir för koncentrerade/utspädda för att ge ett rimligt och avläsbart värde.

 

Startar med följande foder som jag har hemma nu:
 

Vitalis Aquatic Nutrition Marine Grazer
Vitalis Aquatic Nutrition Platinum Marine Pellets
Vitalis Aquatic Nutrition Algae pellets


@Lasse vad menar du är ett bra foder?

Förstår att det inte går att få fosfatfritt foder men tänker på det som @Christian J relaterade till i förhållande till näringstäthet.

Funderar också på om det går att läsa ut något av problemet på innehållsförteckningen till mina foder. De innehåller fish and fish derivatives vilket säkert är dåligt med tanke på ben osv.. men de innehåller också zinc sulphate monohydrate och andra godsaker som kanske är "problem".. postar bilder av innehållsförteckningarna också så kanske någon kan se lite på det :D 
 

grazer.jpg

platinum.jpg

algae.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...