Gå till innehåll

Aktivt kol vs väteperoxid i oxydator


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Söker efter inspel på vad som är bäst och om de har samma användningsområden.

 

Har förstått det som att de skall klara av/till viss del har samma effekt men önskar veta alla pros and cons som finns. Några av de jag själv tänker på.

 

AKTIVT KOL

+ Tar bort gulämnen

+ Binder en del gifter och föroreningar (är det faktiskt sant?)

+ Kan inte överdoseras (sant eller ej?)

- Må bytas relativt ofta då det blir "mättat" och förbrukat

VÄTEPERIOXID

+ Tar bort gulämnen
+ Oxiderar andra ämnen (kanske även parasiter?)

+ Ger bättre syrehalt i vattnet

+ Inte så mycket underhåll

- Kan överdoseras och är frätande - kan skada fisk/koraller

Önskar att fler fyller på med info de sitter på. 

Varför använder ni aktivt kol eller väteperoxid? Vad är fördelarna och vad är nackdelarna?

@Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

48 minuter sedan, Lasse sa:

Aldrig lyckats bra med aktivt kol. Föredrar oxydator. Svårt att översdosera med den

 

MVH Lasse 

Men vilka effekter har en oxydator och hur står det sig kontra aktivt kol.

Är det någon av de olika redskapen som har fördelar över varandra?

Försöker uppdatera listan hela tiden för att få en översikt på vad som är "bäst".

 

Har du lust å lista fördelar som du ser med oxydatorn och eventuella risker?

Vad menar du med att du inte har lyckats med kol? Det är ju bara å ha i ett filter och pumpa vatten igenom. 

 

Har hört/läst någonstans att det allmänt menas att aktivt kol kan förebygga kemisk krigsföring mellan koraller. Vet inte om det är sant men kan t.ex. väteperoxid något sådant?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte helt varför jag inte kan redigera längre. Men gör det enkelt och postar in uppdateringar allt eftersom de kommer in.

 

AKTIVT KOL

+ Tar bort gulämnen

+ Binder en del gifter och föroreningar (är det faktiskt sant?)

+ Kan inte överdoseras (sant eller ej?)

- Må bytas relativt ofta då det blir "mättat" och förbrukat

- Ryktet säger att dammpartiklar från aktivt kol kan orsaka HLLE

VÄTEPERIOXID

+ Tar bort gulämnen
+ Oxiderar andra ämnen (kanske även parasiter?)

+ Ger bättre syrehalt i vattnet

+ Inte så mycket underhåll

- Kan överdoseras och är frätande - kan skada fisk/koraller

Önskar att fler fyller på med info de sitter på. 

Varför använder ni aktivt kol eller väteperoxid? Vad är fördelarna och vad är nackdelarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-06-07 at 15:31, Lasse sa:

Aldrig lyckats bra med aktivt kol. Föredrar oxydator. Svårt att översdosera med den

 

MVH Lasse 

Så du kör utan aktivt kol? Jag trodde alla körde med. 

Kan jag oxå sluta köra aktivt kol? :) 

Trodde det var ett mer eller mindre måste pga korallers kemiska krigsföring. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

29 minuter sedan, Kimozabe sa:

Så du kör utan aktivt kol? Jag trodde alla körde med. 

Kan jag oxå sluta köra aktivt kol? :) 

Trodde det var ett mer eller mindre måste pga korallers kemiska krigsföring. 

 

Mvh

Kim

Det har jag också tänkt. 

I mitt huvud har alla till alla tider alltid kört med aktivt kol.

Har nu tagit bort min och kör med väteperoxid istället. Hoppas och tror det skall göra samma sak. :)

@Lasse vad menar du med aktivt kol - gifter från korallerna? Är det sant? Kan väteperoxid ta hand om korallgifter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 6/7/2019 at 1:46 PM, Dimorb said:

+ Binder en del gifter och föroreningar (är det faktiskt sant?)

Ja aktivt kol används även till att rena t ex dricksvatten. Det behöver förstås inte innebära att det är lika effektivt mot gifter och föroreningar i saltvattensakvarier.

 

On 6/7/2019 at 1:46 PM, Dimorb said:

+ Kan inte överdoseras (sant eller ej?)

Sant vad jag vet (förr ansåg en del att aktivt kol tog bort spårämnen, men det stämmer inte om jag minns rätt).

 

On 6/7/2019 at 1:46 PM, Dimorb said:

- Må bytas relativt ofta då det blir "mättat" och förbrukat

Om man använder lite större dos (och det inte slammar igen av detritus) behöver det nog inte bytas så ofta. Kanske även olika kolsorter är olika snabba.

 

On 6/7/2019 at 1:46 PM, Dimorb said:

Varför använder ni aktivt kol eller väteperoxid?

Jag har ibland använt aktivt kol eller ozon för att ta bort gulämnen. Vågar inte uttala mig om eventuella andra effekter.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja vet inte riktigt men jag har kört nu i 1,5 år utan WC. Aldrig haft aktivt kol i denna burk. Jag har ju inte en brist på "kända" giftspridare heller. Det finns många myter i denna hobby. Det är mycket - för säkerhets skull. Ja - det är i alla fall troligt att väteperoxiden även tar organiska gifter

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Kimozabe sa:

Kör du oxå utan aktivt kol Danne?

 

Mvh

Kim

 

Jag kör med kol i perioder. När jag oerhört sällan upplever gulvatten så stoppar jag i kol och då försvinner det på någon dag.

Har det i någon månad emellanåt också baraföratt, jag är lat som tusan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, danne031 sa:

 

Jag kör med kol i perioder. När jag oerhört sällan upplever gulvatten så stoppar jag i kol och då försvinner det på någon dag.

Har det i någon månad emellanåt också baraföratt, jag är lat som tusan :)

:) 

Jag känner mig väl kanske inte direkt lat men har ett helsike att få ”rent” kolen. Bara därför egentligen som jag vill köra utan kol. Har väldigt enkel setup där jag trycker ner påsen i en pelletsreaktor utan lock, filter, plattor som skapar turbulens etc. 

Men att rengöra kolen är en pina och det går åt mängder med osmosvatten utan att jag egentligen ser nåt slut på snaffs som kommer i spannen med vatten som jag ”tepåsar” mediapåsen i. 

 

Intressant att jod absorberas av kolet, har rätt lågt jod trots att jag tillsätter det dagligen via balling. Kan vara en anledning kanske......

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj så noggrann är inte jag, märker inte av något damm heller. Jag tar 2-3dl i en strumpa till 450L vatten, spolar av det med en liter kokande vatten (hört att det ska hjälpa till att aktivera kolet), och sen ner i sumpen. Har aldrig sett något damm i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-06-10 at 19:08, danne031 sa:

Oj så noggrann är inte jag, märker inte av något damm heller. Jag tar 2-3dl i en strumpa till 450L vatten, spolar av det med en liter kokande vatten (hört att det ska hjälpa till att aktivera kolet), och sen ner i sumpen. Har aldrig sett något damm i sumpen.

Har hört andra nämna det med kokande vatten och tror även att Aqua Forrest har det som ett steg i sin bruksanvisningen. 

 

Har inte heller sett något damm men ser det i spannen som jag rengör, eller försöker rengöra :) , kolet i. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2019-06-15 at 09:46, Dimorb sa:

Hehe.. jag häller aktivt kol rakt i filter och spolar igenom det med akvarievatten - rakt ut i sumpen. 

Men nu skall jag testa å bara köra väteperoxid en stund framöver. 

Återkom när du kört ett tag och kan du vara snäll och tagga så jag inte missar det  :) 

Hade gärna provat lite utan kol oxå om det även fungerar för dig. 

Du har blandat sps, lps och mjukisar?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Kimozabe

Jag har kört med väteperoxid och aktivt kol en lång period och så överdoserade jag väteperoxid och därför slutade jag med det. Nu har jag gått ner kraftigt på väteperoxiden och tagit ut aktivt kol så det enbart är väteperoxid i för å se om jag märker någon skillnad. Jag körde dem i utgångspunkt av olika anledningar men tänker nu att väteperoxiden gör allt det jag vill.

Jag har mestadels lps och några handfull spser. Inget mjukt. Men har mjukt i ett annat kar och de reagerar på väteperoxiden ganska omgående om det blir för stark dos.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Dimorb sa:

@Kimozabe

Jag har kört med väteperoxid och aktivt kol en lång period och så överdoserade jag väteperoxid och därför slutade jag med det. Nu har jag gått ner kraftigt på väteperoxiden och tagit ut aktivt kol så det enbart är väteperoxid i för å se om jag märker någon skillnad. Jag körde dem i utgångspunkt av olika anledningar men tänker nu att väteperoxiden gör allt det jag vill.

Jag har mestadels lps och några handfull spser. Inget mjukt. Men har mjukt i ett annat kar och de reagerar på väteperoxiden ganska omgående om det blir för stark dos.

 

Då väntar jag spänt med en rapport :) 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
3 timmar sedan, Dimorb sa:

Skall se hur det ser ut när jag kommer hem. Då har jag kört väteperoxid ett tag utan aktivt kol.

Gött, jag ska egentligen byta kol nu men är sugen på att prova utan. 

Vet bara inte om jag vågar :) 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse du skrev tidigare att det inte är så lätt att överdosera med en oxydator men jag sliter lite med min och tänker det beror på överdosering på ett eller annat sätt. Tänkte höra vad du och alla andra som läser har för tankar om följande.

Tidigare använde jag 2-3 katalysatorer till 12% väteperoxid. När jag gick upp på 3 fick jag problem med att koraller inte slog ut och jag tyckte mig se att allting såg hängigt ut av någon anledning. Tog då ut oxydatorn och körde med enbart aktivt kol.

Sedan en tid tillbaka har jag tagit ut filtret med aktivt kol och har kört bara med oxydator.

Jag har kört med en katalysator och 12% väteperoxid.

När jag kom hem från semestern hade väteperoxiden tagit slut. Allting såg helt supert ut i akvariet - stor polypexpansion och fina färger. Jag fyllde på med ny väteperoxid och satte tillbaka oxydatorn. Tog kanske en halvtimme så var alla knappar stängda och gonioporerna drog ihop sig. Tog ut oxydatorn igen och nu cirka 90 minuter efter att jag tog den ut ser det bättre ut. 

Kan det blivit en "chock" på ett eller annat sätt för korallerna? Läckage från oxydatorn? Eller något annat som jag kan ha missat? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Kimozabe 

Jag kan nog inte köra med väteperoxiden längre.

Alla zoanthus reagerar kraftigt 5-10 minuter efter att jag sätter ner den och 20-30 minuter senare reagerar gonioporerna. Det måste vara något fel på den oxydatorn eller katalysatorn eller någonting. Har ju tidigare kört med aktivt kol samtidigt som jag körde väteperoxid i en ganska lång period så förstår inte detta. ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...