Gå till innehåll

Placering av oxydator i sump - era rekommendationer


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har en sump som är byggd på följande sätt.

 

nedfallsfack - här faller vattnet ned från akvariet, här tar jag in vatten till nitratreaktorn och jag tar in vatten till kylaren.

 

utrustningsfack - här är det en avdelning med fraggar, en del med ett refugium och här står recirkulerande fosfatfilter, skummare, intag till UV-C och jag har utblås till UV-C, kylare, nitratfilter och fosfatreaktorerna i denna kammaren. Det är också här jag doserar balling och har alla proberna till Profiluxen.

returfack - här har jag returpump upp till akvariet, ett filter med fosfat med intag i kammaren och utblås till utrustningsfacket. 

osmosavdelning - här är enbart osmosvatten.

Om ni hade haft denna "setup" var skulle ni placerat en oxydator för att minimera risken för skador/problem med/på djur eller utrustning? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ändring i torpet.

Skall installera en ny recirkulerande fosfatreaktor på 8 liter så behöver ett dedikerat fack till den. 

Därför flyttar jag på oxydatorn från returfacket till filtreringsfacket. I filtreringsfacket står fraggar, skummare, en annan reaktor med fosfatmedia samt alger/refugium. 

Jag tänker att det i utgångspunkt är bättre å ha den närmare skummaren p.g.a. att det är mindre risk för att det kommer upp väteperoxid i akvariet som kan innebära eventuell skada och att de positiva bitarna med oxydatorn så som syretillförsel och borttagning av gulämnen fungerar lika fint oavsett vilket fack den står i nere i sumpen.

Vet att flera har oxydator i returfacket men varför har ni det? @Lasse var har du placerat din och varför? Spelar det någon roll hur högt i vattnet den står - t.ex. om den står på fragghylla 2 cm från vattenytan eller om den står på boten 20 cm från vattenytan?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, Kimozabe sa:

Jag har den oxå i returfacket av samma anledning som Lasse. 

Jag vill ha upp det i visningsdelen för att ”kontrollera” prick etc :) 

Mvh

Kim

Men tror du inte det kommer upp oavsett om det är i fack 1 eller 2?

Och pricken kommer väl ner till sumpen också :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Dimorb sa:

Men tror du inte det kommer upp oavsett om det är i fack 1 eller 2?

Och pricken kommer väl ner till sumpen också :D

Ingen aning :) 

Jo, kommer väl ner i sumpen oxå men tänker att majoriteten inte letar sig ner i sumpen. 

Oavsett så är det så jag valt att resonera, rätt eller fel. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, Lasse sa:

Fördelen med att ha den uppe i akvariet kommer att visa sig vid nästa strömavbrot 

 

MVH Lasse 

Just det.....tack för tipset Lasse. 

Jag har batteri på mina streamers men det har du nog nämnt innan att man kan slänga upp oxidatorn i visningsdelen. 

Ska försöka lägga det på minnet :) 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2019-06-26 at 00:51, Lasse sa:

Därför att jag vill ha den att "spilla" lite H2O2 upp i akvariet och framförallt inte lufta ut all den goda syre den producerar. Ju djupare desto bättre. IMO

 

MVH Lasse

men jag får negativa effekter av när väteperoxiden kommer upp. I alla fall när oxydatorn står nära returfacket så ser jag en försämrad polypexpansion. Hur stark väteperoxid använder du? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

49 minuter sedan, Kimozabe sa:

12% 2 katalysatorer. 

Mvh

Kim

Det måste vara något fel på min oxydator.

Jag har också 12% och 1 katalysator till 1800 liter och så fort jag stoppar ner den så går det knappt 1 timme så får jag märkbart mindre polypexpansion.

Fyller du din oxydator med vatten innan du stoppar tillbaka dykarklockan? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Jag an änder just nu 12 %, Inga negativa effekter vad jag kan se. 2 katalyst. 300 liter. Använder du handkräm? MVH Lasse 

Nej ingen handkräm.

Fyller du oxydatorn med vatten innan du sätter ner dykarklockan? Jag brukar normalt ta den upp - ha oxydatorn utan vatten i - sätta tillbaka dykarklockan med ny väteperoxid och så tillbaka i akvariet - kanske det gör så att mycket väteperoxid läcker ut i botten och när sen oxydatorn fylls upp kommer allt det som har läckt ut på en gång.. ?? 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, Lasse sa:

Har du redox mätning I sumpen? 

 

Jag tar bara upp plastflaska - fyller och stoppar tillbaks plastflaskan 

 

MVH Lasse 

Nej har inte det. Har bara i nitratfiltret.

Så du låter dne bruna krukan stå i akvariet med vatten?

Tror att det kanske blir en del läckage när man gör som jag gör. Skall undersöka vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan bli läckage - man brukar se det med att redoxen i karet först gör ett dyk neråt för att sedan sakta gå upp.  För övrigt har jag just nu två euphyllier som bråkar. Lite osäker på varför. Testar en sak nu - nästa test blir att köra utan H2O2 en vecka och sedan introducera den igen.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Lasse sa:

Det kan bli läckage - man brukar se det med att redoxen i karet först gör ett dyk neråt för att sedan sakta gå upp.  För övrigt har jag just nu två euphyllier som bråkar. Lite osäker på varför. Testar en sak nu - nästa test blir att köra utan H2O2 en vecka och sedan introducera den igen.

 

MVH Lasse

Tack för svar.

Jag testade att fylla dykarklockan med väteperoxid och höll den upp och ned i luften. Det rinner ut en stråle först men så stoppar det efter ett tag och blir bara små små droppar.. 

Kanske något helt annat. Fick göra om med nitratfiltret då det hade hängt sig så kanske bara en rejäl stigning utav nitraten som varit problemet. 

Funderar lite på vilken modell kör du med en katalystor? Jag har den W-modellen. 12% med en katalysator och W-modellen kanske ger mer än en annan modell?

Kan det vara något med krukan - vilket material den är i ? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Lasse sa:

Det kan bli läckage - man brukar se det med att redoxen i karet först gör ett dyk neråt för att sedan sakta gå upp.  För övrigt har jag just nu två euphyllier som bråkar. Lite osäker på varför. Testar en sak nu - nästa test blir att köra utan H2O2 en vecka och sedan introducera den igen.

 

MVH Lasse

Bör en sådan sänkning också bli synlig inuti nitratfiltret?

Konstigt att alla zoas och gonioporer reagerade direkt när jag satte tillbaka oxydatorn. Byter nu vatten 4x 220 liter över några dagar och så skall jag se hur det påverkar polypexpansionen - därefter ta valet om oxydatorn skall testas ut igen. Den har varit väldigt smidig så hoppas ju på att den skall gå att använda. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse prövade att installera oxydatorn igen nu. 

Satte ner den och 5-10 minuter efter att den kommit i vattnet är alla zoanthus stängda. 

1 katalysator och 12% väteperoxid i modell W i nästan 1800 liter vatten. Bör ju inte kunna vara överdosering på så kort tid - skulle det varit läckage så skulle man ju sett det på dykarklockan att vätskan var betydligt mindre än när man satte ner den. 

Kan korallerna må dåligt och "känna igen" väteperoxid i vattnet om de misstrivs med det och därför reagerar som de gör? 


Vad med krukan - kan den släppa något skit i vattnet? 

Prövade att tvätta av den och den blev riktigt kolsvart vatten från den även under rinnande kran. Tacksam för svar.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det troligaste är att du har något i ditt vatten som reagerar med väteperoxid och blir giftigt.

Andra har ju använt samma dos utan problem.

En ny kruka släpper ingenting när du sätter den i akvariet första gången. Det kolsvarta måste alltså komma från ditt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, stigigemla sa:

Det troligaste är att du har något i ditt vatten som reagerar med väteperoxid och blir giftigt.

Andra har ju använt samma dos utan problem.

En ny kruka släpper ingenting när du sätter den i akvariet första gången. Det kolsvarta måste alltså komma från ditt akvarium.

Jag misstänkte något liknande.

Kan det svarta som var på insidan av krukan skapas av väteperoxiden och något som oxideras eller det blir inga "restprodukter" ?

Sköljde ut den flera gånger och det var lika svart som aktivt kol sot. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...