Gå till innehåll

Reduserat flöde


DSB

Rekommenderade inlägg

Hur långt är ett snöre?

Det går inte att svara på den frågan utan att veta lite om vilket system den sitter i. Om du vill ha en exakt siffra på hur mycket flödet minskar måste jag veta följande

 

Rördimension

Flöde

Eller om du inte vet flödet: Pump, höjd mellan sump och akvariets vattenytor, längd på rör i systemet, antal övriga rördelar.

 

Man får aldrig det flöde som står på pumpen. Alla delar sänker flödet, speciellt höjden som vattnet transporteras.

 

För att förenkla det hela lite kan man jämföra tryckfallet som en rörböj ger, med en längd rör som ger samma tryckfall, så kallad ekvivalent rörlängd. Vid DN25 är det följande värden:

En rörböj som är böjd med en radie ger en ekvivalent rörlängd på 400 mm (Vid DN40: 500 mm)

En rörvinkel ger en ekvivalent rörlängd på 1500 mm. (Vid DN40: 2400 mm)

 

En böj är alltså att föredra, framför en vinkel.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en jebao dcp 15000, har jag precis beställt (så jag vet ej vad den pumpar vid 135 cm höjd) eftersom min gammal returpump gick sönder under helgen.

 

ett vertikalt rör 135 cm och ett vågrätt på 90 cm, med innerdiameter på 23 mm, med 3 st 90 graders ”böjar”.

 

Vattenyta mellan sump o akvarium ca 125 cm

 

Skickat från min iPad med Tapatalk

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från början var det hur mycket en böj reducerade flödet, jag tittade i delbecks volym tre, där det står räkneexempel, men förstår ändå inte.

Så om du kunde hjälpa mig att räkna ut rent teoretiskt vad jag får för genomströmning, så vore jag mycket tacksam.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer det att du har innerdiamter 23 mm? Det är väldigt klent och äter upp nästan allt flöde.

Ditt system med 25mm rör ger endast 5000 l/h

Om du byter till en mer anpassad rördimension på 50mm får du ett flöde på 11000 l/h

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om jag ändock skall bygga om rörsystemet, så kan jag vända på det. Vilket skulle innebära att det vågrätt röret endast blir ca 40 cm. skulle det ha stor påverkan ?

 

samt jag skulle kunna byta ut de 3 st 90 graders böjar, till mjuka 90 graders böjar. skulle även detta ha stor påverkan?

 

Allt i 50 mm diameter.

 

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att förkorta till 40 cm på det vågräta röret ger ingen märkbar skillnad.

 

Men jag missförstod dig tidigare, så jag räknade på "mjuka" böjar. Det ger som sagt ett flöde på 11000 l/h

Om du har vinklar istället, blir flödet 10500 l/h

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur skulle det bli med en 50 mm armerad pvc slang till ett T-kors 50 mm som sedan reduseras till 2 st 32 mm utlopp ? ökar det utflödet i någon större utsträckning ?

 

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...