Gå till innehåll

Test utav fosfatinnehåll i olika pellets.


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har läst någon gammal artikel men finner inte någon tråd om detta så tänkte vi kunde starta en.

 

Gör första testen över kvällen. 

 

1 gram av fodret i 1000 ml osmosvatten - skakas om i 30 sekunder - låt stå i 15 timmar - filtrera vattnet genom filterpapper - ta test med Hanna Checker ULR.

 

Jag testar dessa:
 

AF Algae Feed M
AF Anthias Pro feed L
Fauna Marin Soft Spirulina
NYOS True Algae
Easy Reef dki marine
Vitalis Aquatic Nutrition Platinum Marine Pellets
Vitalis Aquatic Nutrition Algae Pellets


Någon som kan testa något annat foder innanför samma ramar och rapportera sina resultat?

/Andre. 

Ändrat av Dimorb
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får ju bara en bråkdel av fosfatet med i testet på detta sätt. Den fosfat som ligger bunden i proteiner är bunden och omätbar med våra tester.

Men en bra sak är det med testet. Du får ett resultat på om det är oorganisk fosfat tillsatt som antiklumpmedel. Och det kanske är det viktigaste.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, stigigemla sa:

Du får ju bara en bråkdel av fosfatet med i testet på detta sätt. Den fosfat som ligger bunden i proteiner är bunden och omätbar med våra tester.

Men en bra sak är det med testet. Du får ett resultat på om det är oorganisk fosfat tillsatt som antiklumpmedel. Och det kanske är det viktigaste.

Jag vet att det inte blir rättvisande - särskilt inte i förhållande till näringsinnehåll och den fosfaten som ligger bunden i protein - men tanken var att se om testet kunde ge en indikation på vilket foder som tillför mycket fosfat i vattnet när man matar med det. Går att konkludera med att alla tillför gott med fosfater. :)

Märker skillnad på hur snabbt fodret sönderfaller. 

Efter att jag skakat om flaskorna och lät dem stå är det en del lösningar som är genomskinliga och där fodret nästan ser helt ut medan andra foder är sönderdelade. Det var också stor skillnad på vattnet efter 30 sekunder skak. En del av flaskorna blev dimmiga och har inte blivit rena/genomskinliga igen till trots för snart 20 timmars mellanrum från det att jag skakade dem.

 

AF Algae Feed M 92-94 ppb
AF Anthias Pro feed L >200 ppb 
Fauna Marin Soft Spirulina >200 ppb
NYOS True Algae >200 ppb
Easy Reef dki marine 126-129 ppb
Vitalis Aquatic Nutrition Platinum Marine Pellets >200 ppb
Vitalis Aquatic Nutrition Algae Pellets >200 ppb


Mätaren går ju bara till 200 ppb så allt som låg över gav ju det resultatet. Postar lite bilder som indikation.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, stigigemla sa:

Om du har testerna kvar är jag nyfiken på vad det blir för värden om du späder de som visar mer än 200 ppb till 1 del + 9 delar osmosvatten. Och kanske en gång till om det fortfarande visar mer än 200 ppb.

Har dem inte kvar. Kan göra om det när jag får lite mer tid men ferietider snart. :D

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...