Gå till innehåll

Sander Ozon Ozongenerator


Rekommenderade inlägg

Hittade en Ozongenerator bland grejerna jag fick med till mitt begagnade akvarium. Om jag fattat rätt så kan den kopplas till skummaren. Är det något som jag borde koppla in? Dessutom finns det en stor kalkreaktor som jag funderar på om jag borde koppla in men det är ju redan lite trångt i sumpen. (Red Sea reefer 250). Magnesium lite lågt på 1275 har införskaffat magnesium mix som jag försiktigt börjat dosera och när det går upp ska väl calsium doseringen börja följa med? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Magnus Hörkeby said:

Hittade en Ozongenerator bland grejerna jag fick med till mitt begagnade akvarium. Om jag fattat rätt så kan den kopplas till skummaren. Är det något som jag borde koppla in?

Eventuellt kan du koppla en luftpump till också. Ozon gör vattnet klarare och kan döda en del parasiter, men det kan även vara hälsofarligt för människor och djur. Känner du minsta lukt i rummet så är det för mycket ozon.

 

2 hours ago, Magnus Hörkeby said:

Dessutom finns det en stor kalkreaktor som jag funderar på om jag borde koppla in men det är ju redan lite trångt i sumpen. (Red Sea reefer 250).

En kalkreaktor behöver  koldioxidtillförsel från en gaspatron, följde en sådan med?

 

2 hours ago, Magnus Hörkeby said:

Magnesium lite lågt på 1275 har införskaffat magnesium mix som jag försiktigt börjat dosera och när det går upp ska väl calsium doseringen börja följa med? 

Förstod inte detta riktigt, doserar du redan kalcium? Då behöver du kanske inte använda kalkreaktorn.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey jag avvaktar lite med ozon. Det följde med en mojäng med klockor på som man kan skruva ditpå en kolsyrepatron (sodastream?) Jag har ingen dospump men har skättat I lite calsium lösing som följde med ner i sumpen. Ska ta prover i kväll så får vi se hur det gått. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha ja men då ska den nog passa på en sodastream om han säger så, de finns också men är inte lika vanliga bara :)

Ja CO2 som CO2 det är helt ok att använda sådana tuber, det är bara olika mycket innehåll i små sodastream kontra vanliga större tuber.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...