Gå till innehåll

Poddar, Phytoplankton och uppfödning :)


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Ska börja med att jag har inget refugium och ser inte hur jag ska kunna ha ett heller pga platsbrist. Vill inte ha en reaktor och anser inte att jag har problem med högt no3/po4. 

 

Blir väl 2 delar:

1 om Phytoplankton och dess nytta mot problemalger och allmänt välmående akvarium/koraller etc etc. 

2 om poddar, uppfödning etc. 

 

Då kör vi :) 

Någon som har testat detta eller köpt av dom någon gång?

https://www.phytoplankton.se/rekommendation/

Jag började googla då jag funderar på att prova att föda upp poddar själv. Dessa var dom enda jag hittade i Sverige som säljer Phytoplankton, inte intresserad av att dra upp phytoplankton själv oxå, får räcka med poddar ? 

Men så såg jag att dom skriver att det dessutom kan hjälpa mot problemalger. 

Kan det fungera? Är det någon här som tillsätter Phytoplankton till sitt akvarium?

Var får ni då tag på det?

 

Dom poddar jag köpt i påsar hittills är frisimmare eller så pass unga att dom är frisimmare innan dom blir könsmogna, hel jäkla djungel men suttit och läst och även varit i kontakt med tillverkarna/uppfödarna av poddarna i dom små påsarna man kan köpa. 

Tänkte därför kanske försöka driva upp poddar i bra mängd till könsmognad och sen släppa ner i akvariet. 

Tänkte börja med några påsar av det man kan köpa i Sverige, om dom poddarna helt enkelt inte är substratlevande så tänkte jag beställa här ifrån:

https://reefphyto.co.uk/collections/live-copepods/products/live-copepods

Någon som kört ren odling av poddar? Tips?

 

Alla får vara med och diskutera poddar, uppfödning, Phytoplankton och detta företaget. Har för mig att jag läst någon som skulle ge sig på att föda upp men hittar inte det så taggar:

@Lasse @stigigemla :) 

 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, Lasse sa:

Har inte köpt från phytoplankton.se men känner kontaktmanen sen barnsben. Kjell Robsam äe en bra pöjk som vi brukar uttrycka oss

 

 

MVH Lasse 

Vi gillar bra pöjkar :) 

Så då borde det vara säkert att handla från dom. 

Vad säger du om att det skulle kunna hjälpa mot cyano etc? 

Är det något du doserar själv? Något man bör dosera då det gör nytta?

 

Och sist men inte minst, har du provat att odla poddar nån gång? Eller du har ju iofs ett refugium som sköter den biten och kanske alltid har haft?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, danne031 sa:

Misstänker att det var han jag köpte av från eBay, fick små söta påsar med phyto och gödning och bra instruktioner. Blev dock aldrig något odlat på grund av lathet ?

:D 

Tack för svaret Danne.

 

Har du nån koll på hur mycket ljus poddar behöver? 

Tänkte om det räcker med dagsljus och ljuset som strålar ut från akvariet om jag sätter behållarna i sumpen och inte har några luckor. 

Slipper då ha dom framme och har rätt temp hela tiden. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att jag läste på lite och en del har dom i fönster och det verkar funka, lär behöva vara söderläge och temperaturen kan vara knepig att upprätthålla kan jag tänka mig..

Många verkar köra med en enkel typ glödlampa. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, danne031 sa:

Jag vet att jag läste på lite och en del har dom i fönster och det verkar funka, lär behöva vara söderläge och temperaturen kan vara knepig att upprätthålla kan jag tänka mig..

Många verkar köra med en enkel typ glödlampa. 

Då kör jag nog med en glödlampa. 

Läste oxå det med tex fönster men tänker att jag vill ha koll på tempen och att frugan ska slippa nya saker som står framme nu när karantänen är borta :) 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte bara säga att efter svar från Kjell så gjorde jag en order på 

Nannochloropsis salina.

Blir dosering rakt ner i akvariet för att se om det har någon effekt på min problemalg samtidigt som det bör gynna poddar etc. Kommer väl köra lite försiktigt i början men ska bli spännande :) 

 

Mycket möjligt att jag kommer dra igång podduppfödning längre fram. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Misstänker att det var han jag köpte av från eBay, fick små söta påsar med phyto och gödning och bra instruktioner. Blev dock aldrig något odlat på grund av lathet

Inget på eBay från phytoplankton.se . Det var en kille som köpte mycket en tag och sedan var en ”copycat” född. Ser ingen vits med att tillhandahålla plankton från mer än från hemsidan. Då detta är för mig mer som service än business.
  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...