Gå till innehåll

ljusa fläckar på röd montipora


imre

Rekommenderade inlägg

Hej, har märkt att min montipora har fått såna vita fläckar senaste veckan.. annars har den vuxit på bra tycker jag.. det har haft vit kant där den sprider sig på stenen men nu blivit så mitt på lixom.. är det normalt eller håller den på blekna? värdena är stabila och bra.. har en annan grön montipora som inte har det så.

 

mvh

 

B579ED83-D02A-46A0-8ED3-8644880B860A.jpeg.f49d7cd108ca192301a1a85d9f96571c.jpeg9586CAD5-9A48-4966-BD10-FA8DE17C2ED7.jpeg.19fc7b2c63d4c66a3d9ec6d0a8725f51.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga fiskar som är på och pickar?

 

Enl. erfarenhet så är röda koraller generellt ett snäpp känsligare än gröna, och montiporor kan bli griniga om man placerat dem på ett mindre bra ställe med ljus och flöde. Men i de flesta fall är de väldigt generösa om man håller alla parametrar inom rimliga intervall :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

34 minutes ago, kaptenen said:

Inga fiskar som är på och pickar?

 

Enl. erfarenhet så är röda koraller generellt ett snäpp känsligare än gröna, och montiporor kan bli griniga om man placerat dem på ett mindre bra ställe med ljus och flöde. Men i de flesta fall är de väldigt generösa om man håller alla parametrar inom rimliga intervall :)

 

 

nej, har inte märkt iaf att fiskar är på den.. 

 

men konstigt är ju att 2månader har den mått bra och tydlig tillväxt... nu bara senaste veckan har den blivit så.. tror du inte att det är pga tillväxt? fläckar alltså. man kan ju hoppas :) ljus och flöde har inte ändrat på länge iaf.. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar inte bli vita fläckar mitt på sådär, utan det är som du själv nämnde längs med kanterna man ser en vit tillväxtrand.

 

Inte ändrat något med flöde och belysning? Vad är ditt fosfatvärde? För mig rök en röda flakmonti en gång pga skyhöga fosfatvärden..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 hours ago, kaptenen said:

Brukar inte bli vita fläckar mitt på sådär, utan det är som du själv nämnde längs med kanterna man ser en vit tillväxtrand.

 

Inte ändrat något med flöde och belysning? Vad är ditt fosfatvärde? För mig rök en röda flakmonti en gång pga skyhöga fosfatvärden..

nope inga ändringar med belysning eller flöde.. fosfat 0.02 och nitrat 3-4 har haft sådär nästan ett år 

kh 8,9

ca 480

mg 1335 

salt 1025

 

allting ligger stabilt.. darför kan inte förstå riktigt vad är det som irriterar monti :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, imre sa:

nope inga ändringar med belysning eller flöde.. fosfat 0.02 och nitrat 3-4 har haft sådär nästan ett år 

kh 8,9

ca 480

mg 1335 

salt 1025

 

allting ligger stabilt.. darför kan inte förstå riktigt vad är det som irriterar monti :)

Hej

ni har inte eremiter som hänger på montin för jag har en monti som ser ungefär ut som din där är alltid en massa eremiter när ljuset har slocknat

mvh Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 hours ago, runstenen said:

• Behandlat ngn glasros ovanför i revet m aipt x el dyligt ?

• Ngn lps inom 2 dm avstånd ?

 

Min tanke är dock att det ramlat ner intorkat salt från kanten ovanifrån. Då kan det bli sådär !

nej, har inga glasrosor alls i karet.. hade förut några men chelmon käkade upp dem inom några timmar.

finns inga lps i närheten så att dem kommer åt lixom.. monti sitter ganska ensam där han är..

saltet kan inte heller vara jag rensar sånt nogrant varje helg...plus han sitter lixom under ”skydd” finns andra sps ovanför 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 hours ago, mcjagg said:

Hej

ni har inte eremiter som hänger på montin för jag har en monti som ser ungefär ut som din där är alltid en massa eremiter när ljuset har slocknat

mvh Frank

jag har runt 10 eremiter i karet i olika storlekar.. men jag har inte märkt att dom just där gillar att hänga.. men det är absolute nånting jag ska kolla upp ikväll! 

tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, runstenen said:

Har du ngn sjöborre ? Finns en rosaaktig som ibland tuggar på flak ..

F5A75896-911E-48E1-A0CC-E96A41AAD107.jpeg

 

Jag har en sjöborre faktiskt som är lite lilaaktig.. den älskar iaf att käka upp allt coralline alger från bakväggen.. 

han skulle kunna lätt vara skyldig men har inga bevis :D 

han ser ut såhär:  D94923B1-02EA-4974-BE37-ACBC5EC3AB48.jpeg.d9ccea89ea68eef9837adac133327d31.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där är vanlig Tuxedo. Det borde inte vara den. Hmmm. 

Det ser ut som ett spår efter ngt djur på korallen ( som har åkt fram och samtidigt ätit lite ) Har du kollat efter plattmaskar ? Inga andra sniglar - snäckor etc som kan tänkas vara på den. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag tittar på bild 2 ser det ut som att just den delen som är drabbad får mkt mer ljus än resten av korallen ? Ser jag rätt ? Där kan du också ha problemet även om den ser ut att sitta rätt lågt. 

 

Men jag tror att du har ngt som knaprar på/stör korallen. Ser ut som att även ytterkanten till vänster är naggad !? Lys på natten också. Happy hunting ! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För högt kH till för låg fosfat. Sänk kH till 7 ungefär om du vill fortsätta med så låg fosfat. Antagligen har fosfaten tillfälligt nollats.

Jag skulle inte mixtra med ljuset då koraller hatar att man ändrar det.

Man kan höja fosfaten med diverse tillsatser. Men kolla att inte nitraten går ned då. Det är vanligt i och med att nedbrytning, alg- och koralltillväxt kommer att öka.

Idealiskt PO4 värde är 0,05 till 0,1 för ett ganska nytt akvarium.

Hos mig har röda flakmontiporor färgat bäst vid 0,1 i fosfat medan många Acroporor färgar bäst vid ett lite lägre värde.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

39 minutes ago, stigigemla said:

För högt kH till för låg fosfat. Sänk kH till 7 ungefär om du vill fortsätta med så låg fosfat. Antagligen har fosfaten tillfälligt nollats.

Jag skulle inte mixtra med ljuset då koraller hatar att man ändrar det.

Man kan höja fosfaten med diverse tillsatser. Men kolla att inte nitraten går ned då. Det är vanligt i och med att nedbrytning, alg- och koralltillväxt kommer att öka.

Idealiskt PO4 värde är 0,05 till 0,1 för ett ganska nytt akvarium.

Hos mig har röda flakmontiporor färgat bäst vid 0,1 i fosfat medan många Acroporor färgar bäst vid ett lite lägre värde.

Vilken tillsats skulle du rekommendera för att höja fosfaten? Jag har alltid tänkt att runt 0.02-0.04 är bra fosfat värde... skulle det hjälpa om man matar fiskar oftare? då skulle nog även nitraten höjas..  

Ändrat av imre
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär har sett ut fosfat och nitrat i år.. har inte märkt att nånting har mått dåligt förutom 2/3 av zoas mår  dåligt sen nån månad tillbaka

 

73D3EB03-F30E-4A3D-A193-EA447C264212.jpeg.54e76b7c45c1205b1ee1d0486916c51f.jpeg

Ändrat av imre
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, imre sa:

Vilken tillsats skulle du rekommendera för att höja fosfaten? Jag har alltid tänkt att runt 0.02-0.04 är bra fosfat värde... skulle det hjälpa om man matar fiskar oftare? då skulle nog även nitraten höjas..  

Jag skulle försöka ta det lugnt i detta skede. Du har ju uppmätt fosfat vid alla testtillfällen så det känns långsökt. Däremot så ser jag att CA ligger konstant ganska högt. Det vet jag kan ge vita partier på vissa koraller. Blir mycket olika bud och teorier i dom här trådarna och du får försöka att utesluta dom olika tipsen du får av oss ett efter ett. Det bästa tipset är nog ändå : ta det lugnt, ändra bara en sak i taget, och observera. 

Lycka till !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, runstenen said:

Jag skulle försöka ta det lugnt i detta skede. Du har ju uppmätt fosfat vid alla testtillfällen så det känns långsökt. Däremot så ser jag att CA ligger konstant ganska högt. Det vet jag kan ge vita partier på vissa koraller. Blir mycket olika bud och teorier i dom här trådarna och du får försöka att utesluta dom olika tipsen du får av oss ett efter ett. Det bästa tipset är nog ändå : ta det lugnt, ändra bara en sak i taget, och observera. 

Lycka till !

Jag ska nog ta det lite lugnt som du säger och kolla vad som händer under veckan..

kanske börjar med att sänka lite ca :) 

tack!  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tro att 0,02 i fosfat kan vara felmätningar. Använder du Hanna Checker low range bör värdet vara rätt annars inte. Men vita fläckar på Montipora kan komma på mindre än ett dygn pm fosfaten nollas. Kollar du på Reef2reef finns det en massa trådar om låg fosfat och nitrat. Den allmänna meningen där ligger att de värden jag angett är på ett ungefär idealiska. (Önskevärdena skiftar lite) De har också ett antal trådar med för högt kH till låg nitrat och fosfat.

Det finns t o m de som hävdar att brist på fosfat eller nitrat blivit den vanligaste anledningen till problem med stenkoraller.

Hans Werner Balling hävdar återkommande att 0,02 är gränsen som inte kan underskridas om koraller skall kunna ta upp fosfat ur vattnet.

Balling är mannen bakom Ballingmetoden och jobbar nu som chefskemist på Tropic Marin.

Av vad jag sett (och hört från mina kunder) är Montipora ett av de stenkorallsläktena som är känsligast för fosfatbrist.

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, stigigemla sa:

Jag skulle tro att 0,02 i fosfat kan vara felmätningar. Använder du Hanna Checker low range bör värdet vara rätt annars inte. Men vita fläckar på Montipora kan komma på mindre än ett dygn pm fosfaten nollas. Kollar du på Reef2reef finns det en massa trådar om låg fosfat och nitrat. Den allmänna meningen där ligger att de värden jag angett är på ett ungefär idealiska. (Önskevärdena skiftar lite) De har också ett antal trådar med för högt kH till låg nitrat och fosfat.

Det finns t o m de som hävdar att brist på fosfat eller nitrat blivit den vanligaste anledningen till problem med stenkoraller.

Hans Werner Balling hävdar återkommande att 0,02 är gränsen som inte kan underskridas om koraller skall kunna ta upp fosfat ur vattnet.

Balling är mannen bakom Ballingmetoden och jobbar nu som chefskemist på Tropic Marin.

Av vad jag sett (och hört från mina kunder) är Montipora ett av de stenkorallsläktena som är känsligast för fosfatbrist.

Jag tog för givet att det var just Hanna LR fosfatmätare han använde faktiskt ??

Hur mäter du fosfat Imre ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

Intressant att titta på om ni ännu inte sett dessa klipp. Det är lite inne på det Stig pratar om vad gäller fosfat och nitrat. Den här killen har dock lite högre värden än vad som generellt rekommenderas för sps:er när det gäller nitrat, men det är ändå väldigt fin tillväxt och färger på en hel del av hans koraller.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, runstenen said:

Jag tog för givet att det var just Hanna LR fosfatmätare han använde faktiskt ??

Hur mäter du fosfat Imre ?

 jag mäter fosfat och nitrat med red sea.

till exampel skickade jag in vattentest till API lab i februari.. då mätte jag själv innan nitrat 0,5 och fosfat 0,04

labtest visade sig att nitrat var 1,06 och fosfat 0,05 istället. så jag tyckte då att red sea visar ändå ganska nära.. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...