Gå till innehåll

Erik & Linda´s återkomst till saltvärlden! RSM 250


Datate

Rekommenderade inlägg

Hej igen!

 

De flesta här inne känner nog inte alls igen mitt nickname, men fram till slutet på 2014 hängde jag här en hel massa.

Det var då vi (jag och min dåvarande sambo, numera fru "SkogsflickaN") valde att lägga ner saltet pga kommande studier, bristande intresse och framför allt bristande ekonomi!

 

Under de 7 år vi levde med saltdoft i hemmet hann vi med flera kar:

220L

420L

828L

160L

455L

 

Sen 2014 har vi kört saltlöst i hemmet.

Först vanliga familjekar med diverse fisk, men sen några år tillbaka står det ett 540L Malawi-kar i vardagsrummet.

 

Nåväl...jag har hela tiden sagt att jag nån gång skall köra salt igen, men inte fören ekonomi, tid och intresse finns. Intresset har funnits, men inte orken eller ekonomin.

Skillnaden nu mot då, är att vi båda har fasta, trygga anställningar och ett bättre och billigare hus än då.

 

Jag hade väl egentligen inga planer på att dra igång ett saltkar i nuläget, men i förrgår så satt jag å kollade på Facebooks köp&sälj för saltvattensakvarister.

La då märke till att ett kar jag tidigare sett, ett vitt RedSeaMax 250, blivit sänkt i pris från 3500kr till 1000kr då säljaren ville bli av med det, då det stod i vägen i hans carport.

Efter att ha kommunicerat lite med säljaren så gjorde vi en blixtroadtrip fram å tillbaka till Stockholm.

Väl på plats på Lidingö, visade det sig att vi inte kunde få in både kar och bänk i vår V70, så vi var tvungna att demontera bänken.

Kruxet var bara det att säljaren var på semester och han hade inga verktyg som inte var inlåsta (å vi hade inga i bilen), så vi hittade en trädgårdsspade som vi använde för att montera isär bänken. Man tager vad man haver...

 

Väl hemma i Fjugesta igen, så bars allt in och nu kunde vi börja se hur mycket prylar det egentligen var som följde med!

Utöver själva karet, ett vitt RedSeaMax med tillhörande bänk, så följde även dessa saker med:

MaxSpect Razor 160

Deltec MC500

Interna pumpen i karet utbytt mot en Sicce Silence

En Tunze nano-streamer av okänd modell.

En PicoBello Ozmos av okänd kvalité

Eheim AutoFeeder

MagFloat

Skrapor, foder, tillsatser, "bekämpningsmedel" mot glasrosor och röda slemalger, flera kg salt, originalramp, originalskummare och pump. Kopplingar för å kunna koppla in externa filter eller liknande.

Allt tycks vara i gott skick och säljaren påstod att allt funkar som det skall å är tätt och fint.

Utan att ha prövat allt så tror jag att jag vågar lita på att så är fallet!

LED-rampen är testad och funkar som den skall. Redan där kände jag att jag gjorde ett kap...så i mina ögon köpte jag en begagnad Razor 160 till ett kanonpris...och fick ett ganska komplett akvariesystem på köpet! :)

 

Det som fattas för att få allt att börja rulla är en ATO och i senare skede en doserpump för balling. Utöver det behövs även LS, men mer behövs inte för att få igång det.

 

Nu är det ju så att vi fortfarande inte är särskilt rika och berömda, så det kommer ta sin tid ändå, men nu är det som sagt inte mycket som krävs för att få igång ett saltkar i hemmet igen!

 

 

Det blev ett långt första inlägg...eller första och första....det första på väldigt många år skall det väl stå!

 

Lär dyka upp både bilder och frågor framöver, för trots att jag har ett antal år med salt bakom mig, så måste jag nog ändå se mig som nybörjare.

Ändrat av Datate
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gött, härligt när gamla saltisar återvänder!
Största förändringen sedan ni slutade skulle jag säga är icp-testerna, genom dessa kan man få relativt säkra värde på en stor mängd ämnen i vattnet och finjustera el felsöka på ett annat sätt än tidigare!
Sen har väl utrustningen blivit lite bättre överlag, men inga revolutionerande förändringar skulle jag säga....
Välkomna tillbaka!

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, MattiasN sa:

Gött, härligt när gamla saltisar återvänder!
Största förändringen sedan ni slutade skulle jag säga är icp-testerna, genom dessa kan man få relativt säkra värde på en stor mängd ämnen i vattnet och finjustera el felsöka på ett annat sätt än tidigare!
Sen har väl utrustningen blivit lite bättre överlag, men inga revolutionerande förändringar skulle jag säga....
Välkomna tillbaka!

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Tackar Mattias!

ICP, är det de så kallade Triton-testerna?

Min spontana uppfattning är att det verkar finns mer "billig" teknik som inte anses vara skit.
När vi höll på senast så var det inte många som körde jebao, Coral Box osv.
Bubble Magus var det några som började köra med, men annars ansågs det mesta billiga vara skräp.

 

Nu får man uppfattningen att jebao-streamers nästan är lika vanliga som Tunze, vilket ju är kanon då fler har råd med salt!

En annan sak verkar vara att nästan alla kör balling av olika varianter..!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar Mattias!

 

ICP, är det de så kallade Triton-testerna?

 

Min spontana uppfattning är att det verkar finns mer "billig" teknik som inte anses vara skit.

När vi höll på senast så var det inte många som körde jebao, Coral Box osv.

Bubble Magus var det några som började köra med, men annars ansågs det mesta billiga vara skräp.

 

Nu får man uppfattningen att jebao-streamers nästan är lika vanliga som Tunze, vilket ju är kanon då fler har råd med salt!

 

En annan sak verkar vara att nästan alla kör balling av olika varianter..!

Precis, finns några olika märke, Triton, Ati och Marinlab, man skickar helt enkelt iväg ett rör med vatten och kan sedan logga in och kolla resultatet några dagar senare extras_smile.png

 

Kina-märken har nog tagit en betydligt större andel av marknaden idag och finns ju även i de flesta svenska butiker. Jebaos returpumpar är nog väldigt vanliga idag t ex! Sen kan väl hållbarheten fortfarande vara sådär ibland, men jag är själv på år tre med min Jebao och när man kan köpa 3st för samma pris som en märkespump så kan det vara värt det kan jag tycka extras_smile.png

 

Ser ut som du gjort ett kap iallafall! extras_smile.png

 

Edit: balling har blivit väldigt vanligt och prisvärt, speciellt med de billigare doserpumparna, nog inte många som kör kalkreaktor längre...

 

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta dig en funderare på detta. Övergången till LED har inneburit att det uppstått ett behov av värmare. Åtminstone två saker som behöver mätas och styras. Det är saltvatten och de värmare som finns med inbyggd regulator är av glas och potentiellt livsfarliga och dessutom oberäkneliga. Om det är åtminstone en sak mer som behöver styras så är en akvariedator ett bra alternativ. Brukar finnas begagnade här till bra priser. Idag kan man dessutom styra de flesta från nätet.  När du sedan skall skaffa dig en dospump så är exempelvis GHL profilux slave cirka 800 kronor billigare som slav istället för standalone. (ca 4200 jämfört med ca 5 000.  Använder du 3 pumpar för balling - den fjärde kan sköta ATO:n. En av Apex nackdelar är att de inte har någon bra pumpstation för mindre doseringar.

 

MVH Lasse 

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Datate sa:

En ATO är något som måste införskaffas innan karet går igång på riktigt.

 

Är det tunzes modell som gäller fortfarande, eller finns det idag billigare modeller som anses säkra och tillförlitliga?

Jag kör med en äldre modell av den här och den har funkat för mig i 4 år nu.

https://shop.foretagsakvarium.se/product/smart-ato-duo

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grävde även lite i förrådet och hittade lite sparad revkeramik och några korallskelett som sparats sen tidigare byggen....totalt 17kg!

Vet inte om detta kan räknas in i mängden LS, men mig veterligen brukar dessa på sikt bli ganska levande om den körs ihop med LS....åtminstonde revkeramiken.

 

Vad har ni för åsikter om detta? Behöver man ca 25kg LS utöver denna sten, eller räcker det med att komplettera med 10-15kg äkta LS för att på sikt få en fullgod biologi?

20190713_194139.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ny tisdag = ny roadtrip!

Denna gången gick resan till Malmslätt utanför Linköping.

 

Nu hade vi hittat LS och en Tunze ATO.

Vi fick även med ca 30kg sand i oöppnade påsar.

 

Utöver detta så var säljaren vänlig nog att skicka med ett gäng andra prylar som han hade liggandes i förrådet. Man kan ju aldrig få för mycket akvarieprylar...även om de inte används ;)

Som bilden visar...fick med ett fosfatfilter med pump (inte aktuellt i detta karet, men man vet ju hur det brukar sluta med dessa akvarier...), en doserpump, ett UVC, en jebao dc2000 returpump, ännu en osmos, 2st doppvärmare och 3-4kg salt.

Allt detta i begagnat, befintligt skick, men allt funkar...även om det behöver rengöras och kanske behöver bytas lite filter och lampor..!

I detta nu så står en tunna bredvid akvariet och löser salt. Tanken är att stenen skall ner i tunnan innan jag lägger mig inatt. Just nu står det mesta i en kartong med blött tidningspapper.

Tanken var att jag skulle köpa ca 30kg sten, men då säljaren inte hade någon våg, så höftade vi ganska vilt...skall väga stenen när den läggs i tunnan, så får vi se hur nära 30kg vi kom!

 

Vi har nu lagt totalt 2.735kr för allt vi köpt, vilket är i princip ett komplett system.

Nu fattas egentligen bara en doserpump för balling, men det känns som det inte är nödvändigt närmaste 1-2 månaderna.

20190716_232800.jpg

20190716_232736.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär! Nu ligger stenen i tunnan....kanske inte optimalt å slänga i den så fort saltet löst sig och tempen är bra, men just nu hade vi inte så mycket val.

 

Vi siktade på att köpa 30kg.

Då säljaren inte hade någon våg, så höftade vi ganska grovt. När jag nu la över stenen i tunnan så vägde jag varje enskild sten...och hamnade på 27,7kg avrundat till närmaste hg. Ganska bra gissat med andra ord!

 

Kilopriset slutade med andra ord på behagliga 32.50kr/kg :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har vi nog sten så det räcker å blir över...ca 28kg LS och ca 17kg revkeramik om det skulle krävas. Dock tycker jag det borde räcka med den levande stenen...

 

Nu väntar jag på TDS-mätaren jag beställt (borde dyka upp imorgon eller i övermorgon), så att jag kan avgöra vilken osmos vi skall använda.

Ingen av de 3 är perfekt på något vis, men jag skall se hur dåliga dom är. Mitt är använt ganska flitigt då jag kört osmosvatten till våra köttätande växter...men de andra 2 har inte använts särskilt mycket, utan mest legat i förråden enligt de tidigare ägarna, som båda kört med kranvatten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar lite på en sak...

 

Håller ju på att fylla karet med RO-vatten. Hitintills har jag fått i 100L av gissningsvis ca 220L som skall i.

 

Bredvid karet står en tunna med ca 50L vatten där min LS ligger i väntan på att karet skall bli klart.

Detta vatten är dock vanligt kranvatten som enligt min TDS-mätare ligger på ca 173PPM.

 

Är det vansinne att hälla i dessa 50L i karet?

50L är ju trots allt drygt 10 timmars vattenframställning.

Detta vatten är ju dock inte filtrerat...och stenen kanske har avgett en massa skit sen den flyttades i blött tidningspapper?

 

Tänkte mest om det var att vara "dumsnål/tidskåt", eller om det kan finnas något positivt med att "återanvända" detta vatten?

Ändrat av Datate
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det är helt sant!

Dumt å göra fel från början.

 

Menar du att det ev kan räcka att stoppa i en "ny" sten på något kg för att de djur och organismer som finns i den skall sprida sig till de "begagnade" stenarna?

Eller behövs det en större mängd "ny" för att det skall ge effekt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut. Hittar du inga bakterier så gräv bort en decimeter ur kompost. Ta två rejäla nävar bös och stoppa i en liter ljummet kranvatten. Låt det dra en halvtimme sila sen slurryn genom ett kaffefilter. Vips har du kanonbakterier till karet. Ta en dl om dan  i karet så här du ympat in en hel flora på en vecka.

Ändrat av LN21
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon skillnad mellan bakterier i sötvatten och saltvatten?

Har ju ett Malawi-kar som står n halvmeter vid sidan om denna burk... Kan man kanske krama ur lite filterkuber och därigenom få lämpliga bakterier?

 

Var lite skraj att "hälla i skit" i burken då bakteriefloran fortfarande är svag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...