Gå till innehåll

Åtgärder för att höja flödet i slangar och filter?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Vad kan man göra för att öka flödet genom slangar och filter? 

Blir pumpar "gamla"/slitna och ger därför sämre verkningsgrad? - Tänker då på doseringspumpar men framförallt min peristaltiske pump som driver nitratfiltret. 

Anledningen till att jag frågar är att jag ställer ett teoretiskt flöde in baserat på pumpens maxkapacitet och så mäter jag det reella flödet ut från filtret efter att vattnet har gått igenom filtret hela vägen. 

För 2 månader sedan kunde jag har 90% på pumpen och få ut 7 liter/timme. Nu kör jag på 92% och får ut 6,6 liter/timme.

Naturligtvis kan ju filter sätta igen inuti eller vid utloppet och därför skapa mer motstånd men vad mer kan det vara?

För att eliminera fel gjorde jag följande:

 

- Rengjorde nitratfiltret,

- Rensade utlopp och lock från alla döda bakterier,

- Rensade alla rör,

- Rengjorde inlopp och ingående slang till matarpumpen/peristaltisk pump,

- Installerat ny impeller på pump,

- Rengjort utlopp till matarpump/peristaltisk pump

- Rengjort slang till matarpump/peristaltisk pump både inuti pumpen och mellan pumpens utlopp och filtret,

- Kortat ner slangar - till inloppet på peristaltisk pump,

- Kortat slangen internt i den peristaltisk pump och fäst om slangen med nya strips.

Skall mäta igen i morgon men efter alla dessa åtgärder ser det ut som att jag får MINDRE vatten ut genom filtret nu än förr. Vad finns det mer att checka? Borde slangen inuti matarpumpen vara lösa eller spänd mot kuggarna inuti pumpen? Jag tog för givet att de skulle vara spända för att pressa ut så mycket vatten som möjligt.

 

@Slanten @Lasse

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, Dimorb sa:

För 2 månader sedan kunde jag har 90% på pumpen och få ut 7 liter/timme. Nu kör jag på 92% och får ut 6,6 liter/timme.

Det här är marginella skillnader och kan bero på mekanisk slitning i pumpen eller att slangen som pressas ihop och utvidgas har tappat sin elasticitet. Byt inre slang och testa igen

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Lasse sa:

Det här är marginella skillnader och kan bero på mekanisk slitning i pumpen eller att slangen som pressas ihop och utvidgas har tappat sin elasticitet. Byt inre slang och testa igen

 

MVH Lasse

Ok. Var och vilken slang köper man? Reservdelar eller bara en helt vanlig silikonslang? När jag tog den ut för rengöring var den ganska styv. Aldrig bytt de åren jag har kört pumpen. Hur ofta bör man byta?

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-07-15 at 08:17, Lasse sa:

Hör med tillverkaren. Brukar vara neoprem på bättre pumpar. 

 

MVH Lasse 

Det är deltec PP150 tror jag den heter. Har inte funnit den i butik i Sverige utan beställde direkt av dem. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...