Gå till innehåll

Mars Aqua 165W och 300W


Turbosnigel

Rekommenderade inlägg

Har kollat lite på Mars Aqua 165W samt 300W är det någon som har erfarenhet utav dessa och vart man lättast kan beställa dem ifrån så de inte fastnar i tullen vill inte ha någon skön överraskning att betala för att få hem dem.

 

De recensioner jag kollat på verkar prata väldigt väl om dem men är det någon här som vet vad som e bra eller dåligt med dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra: de är billiga och räcker till för koraller. 

 

Dåligt: att de är billiga och byggkvalitet är många gånger dålig, livslängden är inte lika lång som på många dyrare ramper. Vissa exemplar är rent av farliga och innebär en brandrisk för sina klena komponenter. De har generellt ett klenare nätaggregat än vad det sitter dioder, så exempelvis en 160W ramp kanske bara producerar 130W. Fläktar byter många mot sådana som inte låter som en dammsugare. De kan ge en dålig spridning på ljuset med fokuserade punkter som kan bränna koraller, finns bra videos på detta.

Bra att veta är att säger man Mars Aqua så menar man ofta en hel uppsjö armaturer av olika fabrikat (blackbox eller shitbox populärt kallade), gemensamt är att de är oerhört lika i kvalité, pris och uppbyggnad. Enda undantaget mig veterligen är SB Reeflights, de köper blackboxar och uppgraderar lite. De kostar även en del mer då de huserar i USA.

 

Tror inte det finns i Sverige och knappt inom EU så till och moms får man oftast lägga på. Ebay och leta inom EU är mitt tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...