Gå till innehåll

Rengöra prober till Profilux?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Ni som har GHL eller vet något om GHL produkter.

 

Hur rengör ni proberna? 

Jag putsar dem med mjuk tandborste och hoppas på att det inte skall förstöra/repa någonting men jag är också väldigt sugen på att rengöra dem med citronsyra eller ätticka för att få dem "helt nya".. någon som testat eller kan rekommendera eller avråda från det? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, Lasse sa:

Det är så jag gör också

 

MVH Lasse

Rengör du aldrig dem med någon kemikalier? Är det risk att de blir förstörda då? 

Jag har dem ståendes i sumpen utan någon sådan probeburk som GHL säljer så de får alltid alger och diverse på sig. Irriterandes. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om de börjar bli gamla och tar väldig lång tid på sig att kalibrera så kan man vinna någon månads livslängd genom rengöring i en rengöringsvätska för elektroder. Normalt räcker borstning med tandborste 

 

MVH Lasse

 

Du skulle se en del av de vatten jag stoppat elektroder i :)

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, Lasse sa:

Om de börjar bli gamla och tar väldig lång tid på sig att kalibrera så kan man vinna någon månads livslängd genom rengöring i en rengöringsvätska för elektroder. Normalt räcker borstning med tandborste 

 

MVH Lasse

 

Du skulle se en del av de vatten jag stoppat elektroder i :)

 

MVH Lasse

Någon månads livslängd? Betyder det att du menar att man bör byta ut dem innanför en viss tidsperiod? Hur länge kan man förvänta sig att de fungerar? Gäller det alla typer av prober? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Lasse sa:

Alla utom Salt proben förbrukas. Från något år upp till många år. Profilux prober håller mycket hög kvalitet

 

MVH Lasse 

Checkar du bara proberna mot andra mätredskap eller hur kontrollerar du om de är förbrukade?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-07-31 at 17:31, Dimorb sa:

doppar du då bara proben i det? Tar det väck alger och diverse eller det är bara till för att göra kalibreringen bättre och mer trovärdig?

Jag låter proben vara i påsen ”ett tag” typ 5-10min; sedan så putsar jag av utsidan med ett papper, insidan har jag inte vågat röra, men alger tycket jag släpper hyfsat bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...