Gå till innehåll

Blått vs vitt ljus


Gienah

Rekommenderade inlägg

Nu hoppas jag få lite hjälp för jag får ingen klarhet i detta med belysning. Jag har två st  Aquamedic Ocean Light LED 36 w som följde med karet Aquamedic Kauderni som jag köpt begagnat - mitt första saltkar (så var snälla! :) )

 

Det är endast två kanaler, vitt och blått, som går att ställa in. Det är 4 x 3 W blå och 8 x 3 W 12 000 K. 

 

Till en början brände jag på 100% på både vitt och blått 12 timmar/dag  - fick algutbrott utan dess like, som jag 8 månader senare kämpar med. Nu kör jag 40% vitt och 100% blått under loppet av 6,5 timmar/dag. Har endast "enkla" mjukkoraller. Vilket förhållande mellan blått och vitt "bör" man då köra? Finns det några tumregler för sådant?

Frodas alger mer i vitt ljus?

 

Stort tack på förhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag en annan armatur än vad du har men jag toppar med vita kanalerna på 30% mitt på dagen. Krämar man på 100% på allt på en gång får man räkna med att algerna kickar igång om det inte finns konkurrens, och att man riskerar att bränna koraller. Testa att hålla vita på 20% och blått på 80% till en början och gå upp efter ett tag till 30% vitt och 100% blått. Är väl vedertaget nu att koraller gynnas mest av blåa spektrumen men givetvis tar nytta om man har belysning från hela ljusspektrumet. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Gienah sa:

Stort tack för svar! Du skriver att du toppar med 30% på vita kanalerna mitt på dagen, hur ser ditt ljusschema ut under dagen? Vilka tider/inställningar?

 Hej!

 

Jag kör med Ai 26hd så den har säkert lite andra sätt att ställa in ljuset än den belysningen du har. Den är appstyrd och bifogar ljusschemat nedan. Börjar med att sakta stiga uppåt precis som en soluppgång. Belysningen tänds vid 11 och toppen är 17:30, sedan går den sakta ned tills den släcks 00. Sista två timmarna har jag mest lite svagt blåljus för att jag ska kunna se något om kvällarna. Hacken som är under dagen då det hoppar lite ned och upp ska representera moln. 

 

Finns en hel drös med olika lösningar för belysningar och alla gör lite olika. Viktigaste är att korallerna får mellan 6-10h tillräckligt stark belysning för att kunna trivas och förhoppningsvis även växa sig större :)

 

 

Ljusschema 201908.PNG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu hoppas jag få lite hjälp för jag får ingen klarhet i detta med belysning. Jag har två st  Aquamedic Ocean Light LED 36 w som följde med karet Aquamedic Kauderni som jag köpt begagnat - mitt första saltkar (så var snälla! )
 
Det är endast två kanaler, vitt och blått, som går att ställa in. Det är 4 x 3 W blå och 8 x 3 W 12 000 K. 
 
Till en början brände jag på 100% på både vitt och blått 12 timmar/dag  - fick algutbrott utan dess like, som jag 8 månader senare kämpar med. Nu kör jag 40% vitt och 100% blått under loppet av 6,5 timmar/dag. Har endast "enkla" mjukkoraller. Vilket förhållande mellan blått och vitt "bör" man då köra? Finns det några tumregler för sådant?
Frodas alger mer i vitt ljus?
 
Stort tack på förhand.

Du skriver att du i början fick ett algutbrott utan dess like. Det var säkert kiselalger som är helt naturligt att få vid uppstart av ett saltvattensakvarium. Jag föredrar själv ett ljus som är mer åt det naturliga hållet och att inte det blå ljuset skall slå igenom.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ganska svagt ljus så jag skulle köra ljuset på 100% så minska inte ljuset. Men du behöver algbetare som håller rent. 10 turbosnäckor eller en sjöborre gör mycket.

Skaffa en filtersocka som du hänger i sumpen. Sedan suger du ur lösa alger efter du skrapat rutorna med en hävert ner i sockan. Och gör ren sockan direkt efteråt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2019‎-‎08‎-‎18 at 20:38, kaptenen sa:

 Hej!

 

Jag kör med Ai 26hd så den har säkert lite andra sätt att ställa in ljuset än den belysningen du har. Den är appstyrd och bifogar ljusschemat nedan. Börjar med att sakta stiga uppåt precis som en soluppgång. Belysningen tänds vid 11 och toppen är 17:30, sedan går den sakta ned tills den släcks 00. Sista två timmarna har jag mest lite svagt blåljus för att jag ska kunna se något om kvällarna. Hacken som är under dagen då det hoppar lite ned och upp ska representera moln. 

 

Finns en hel drös med olika lösningar för belysningar och alla gör lite olika. Viktigaste är att korallerna får mellan 6-10h tillräckligt stark belysning för att kunna trivas och förhoppningsvis även växa sig större :)

 

 

Ljusschema 201908.PNG

Tack för utförligt svar! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2019‎-‎08‎-‎18 at 21:15, Kjelle sa:


Du skriver att du i början fick ett algutbrott utan dess like. Det var säkert kiselalger som är helt naturligt att få vid uppstart av ett saltvattensakvarium. Jag föredrar själv ett ljus som är mer åt det naturliga hållet och att inte det blå ljuset skall slå igenom.

Jo, lite kiselalger förstås, men det var jag beredd på. Men vi snackar främst bryopsisutbrott delux..! Om det enbart berodde på belysningen eller om det kom med den begagnade stenen vet jag inte.  Tack för svar! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2019‎-‎08‎-‎19 at 14:23, stigigemla sa:

Det är ganska svagt ljus så jag skulle köra ljuset på 100% så minska inte ljuset. Men du behöver algbetare som håller rent. 10 turbosnäckor eller en sjöborre gör mycket.

Skaffa en filtersocka som du hänger i sumpen. Sedan suger du ur lösa alger efter du skrapat rutorna med en hävert ner i sockan. Och gör ren sockan direkt efteråt.

Menar du både vitt och blått på 100%? Hur många timmar?

Städpatrull har jag haft från start, både turbos och eremiter. Sjöborre är ett bra tips! Vilken skulle du säga är mest effektiv?

Stort tack för svar! :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en bild när karet såg som allra värst ut - i november förra året! När bryopsisalger växte i snabbare takt än jag hann handplocka, när jag inte kunde rå på det med varken osmos, täta vattenbyten, minskad belysning eller omätbara värden i nitrat och fosfat. Då blev jag desperat och beställde Reef Flux (fluconazole) tills jag fick bukt med det. Jag tog ut all sten och skrubbade den från döda alger. Därefter fick jag utbrott av cyano och dino, som jag också lyckats bli av med.

Men nu har istället andra gröna alger (håralger) börjat ta vid och ingen i städpatrullen rör dessa. Så nu börjar känna mig lite deppig och uppgiven. :) 

 

N03: 2,5 (salifert)

Po4: 0,1 (salifert)

 

Jag tänkte  att belysningen även kunde vara en bidragande bov i dramat. eftersom jag känner att jag inte riktigt haft koll på bästa inställningen på den.

alger2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta mig - jag vill inte vara ohövlig men det här är ett utmärkt exempel på "the american way" av akvariehållning. Efter starten får akvariet inte tid att mogna utan man justerar oupphörligen - man får ett problem - överreagerar (gärna med något kemiskt undermedel - får ett nytt problem när pendeln svänger igen - åtgärdar och ett helt annat problem från andra sidan av pendeln uppträder och man vill slänga allt någonstans.

 

Men, det skall nog gå att reda ut även om det tar några månader.

 

Kan du skicka en bild på hur dina nuvarande "alger" ser ut - vill vara säker på att du inte får en annan typ av cyanobacterier.

 

Vänta med sjöborre tills det går att avgöra vad det är

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20190820_163551.jpg.f534478ee1d118c4a61b077e0453462b.jpg

32 minuter sedan, Lasse sa:

Ursäkta mig - jag vill inte vara ohövlig men det här är ett utmärkt exempel på "the american way" av akvariehållning. Efter starten får akvariet inte tid att mogna utan man justerar oupphörligen - man får ett problem - överreagerar (gärna med något kemiskt undermedel - får ett nytt problem när pendeln svänger igen - åtgärdar och ett helt annat problem från andra sidan av pendeln uppträder och man vill slänga allt någonstans.

 

Men, det skall nog gå att reda ut även om det tar några månader.

 

Kan du skicka en bild på hur dina nuvarande "alger" ser ut - vill vara säker på att du inte får en annan typ av cyanobacterier.

 

Vänta med sjöborre tills det går att avgöra vad det är

 

MVH Lasse

Du är absolut inte ohövlig! ? Jag skriver ju här för att få hjälp och är otroligt tacksam för alla svar och hjälp som jag kan få. Jag inser också att jag överreagerade när jag hällde i algmedel. Man lär sig av misstagen!

 

Så här ser det ut idag! Inte så farligt men vill ju gärna inte låta det bli värre.

20190820_163551.jpg

instasize_190820164154-01.jpeg

instasize_190820164039-01.jpeg

instasize_190820164115-01.jpeg

Ändrat av Gienah
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjöborre skulle nog göra susen - om du kan få tag på en halvstor svart med långa taggar så är den enligt mig att föredra. Andra fungerar bra också. Den svarta skall man dock inte sticka sig på!. Det skadar heller inte med mer eremiter - försök att få tag på så många arter som möjligt - dock inte de stora stranderemiterna. Följ Stigs råd och skruva sagta upp ljuset så du är uppe nära 100 % på alla kanaler åtminstone 4 timmar dygnet. Före och efter det kan du dimma upp det och ställa som du tycker är snyggast - men 4 - 5 timmar maximalt ljus. Men gör ändringen sakta under några veckor. Skaffa mer koraller också om du kan. Tycker det ser väldigt fint ut med mycket kalkalger - jag känner många som skulle döda för dina kalkalger (de violetta och mångfärgade)

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-08-20 at 23:49, Lasse sa:

Sjöborre skulle nog göra susen - om du kan få tag på en halvstor svart med långa taggar så är den enligt mig att föredra. Andra fungerar bra också. Den svarta skall man dock inte sticka sig på!. Det skadar heller inte med mer eremiter - försök att få tag på så många arter som möjligt - dock inte de stora stranderemiterna. Följ Stigs råd och skruva sagta upp ljuset så du är uppe nära 100 % på alla kanaler åtminstone 4 timmar dygnet. Före och efter det kan du dimma upp det och ställa som du tycker är snyggast - men 4 - 5 timmar maximalt ljus. Men gör ändringen sakta under några veckor. Skaffa mer koraller också om du kan. Tycker det ser väldigt fint ut med mycket kalkalger - jag känner många som skulle döda för dina kalkalger (de violetta och mångfärgade)

 

MVH Lasse

Stort tack för svar! Jag har börjat justera belysningen så sakteliga!

Sjöborre ska definitivt införskaffas, har tidigare faktiskt sneglat på diadema setosum men trodde att de kanske blir för stora för mitt kar så tvekade pga det. 

Ska även införskaffa fler koraller. ?

Tack för alla tips!

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...