Gå till innehåll

Nitrite


montana_79

Rekommenderade inlägg

Hej,

 

Har startat min första saltvatten akvarium, är på min 3:e vecka nu, jag har läst jättemycket om allting, men förstår inte en grej, jag har lite högt värde på nitrite efter 3 veckor men 0 på amoniak, har inga levande djur i akvariet än. Blir inte amoniak till nitrite?   

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, först har du bara ammonium, sen när det bildats tillräckligt med bakterier så omvandlar de am till nitrit. Sen när det bildats tillräckligt med andra bakterier så omvandlar de nitrit till nitrat. När allt är som det ska så finns det så mycket bakterier att am och nitrit är så lågt att det inte kan mätas med tester innan de omvandlats "ett steg upp".

Nitrat behöver man sedan ta bort, det omvandlas inte till något utan bara växer och växer.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, danne031 sa:

Jo, först har du bara ammonium, sen när det bildats tillräckligt med bakterier så omvandlar de am till nitrit. Sen när det bildats tillräckligt med andra bakterier så omvandlar de nitrit till nitrat. När allt är som det ska så finns det så mycket bakterier att am och nitrit är så lågt att det inte kan mätas med tester innan de omvandlats "ett steg upp".

Nitrat behöver man sedan ta bort, det omvandlas inte till något utan bara växer och växer.

Tack, så mycket jag har förstådd ska inte nitrat no3 ligga på noll, då finns det ingen näring i vattnet, hittade denna på nätet 

C0260929-3494-46D7-BB66-3CBEF80F1D54.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du mäter nitrat (NO3) i ett vatten med nitrit (NO2) så får du ett felaktigt resultat på grund av mätmetoden. Det är alltså ingen anledning att mäta nitrat (NO3) innan du har 0 i nitrit (NO2). Omvandlingen (nitrifikationen) går till så här NH3/NH4 -> NO2 -> NO3

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns egentligen ingen större anledning att mäta ammonium och nitrit i ett nystartat kar. Som Danne skrev omvandlas ammonium till nitrit och sedan till nitrat. Bakterier sköter detta och de förökar sig säkert som amen i kyrkan. Efter en månad är det bara nitrat kvar.

Som Lasse skrev fungerar inte nitrattestet i närvaro av nitrit riktigt. Det visar då alldeles för mycket. Testar man regelbundet på nitrat i början visar det först ingenting sedan mer och mer för att sedan snabbt sjunka till ett lägre värde. När det stabiliserat sig är det praktiskt taget ingen nitrit kvar i vattnet. Det brukar ta mellan 1 vecka och 2 månader.

Har du levande sten från ett akvarium i drift går det fort. Har du använt torr sten går det långsamt.

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt foto är nog fel - visar en röd vätska och en tom burk. Men det är precis som Stig säger - mätning av NH3/NH4 behövs inte göras om du startar rätt. Här är en metod som har fungerat 100 % och där mäts inget i början. Nitrat (NO3) är också onödigt. Jag mäter inte nitrit (NO2) heller men är det någon parameter som jag skulle rekommendera till en osäker person så är det nitrittesten. De brukar vara tillförlitliga och visar om andra steget kommit igång eller inte. Men det är en smaksak. Vissa gör som Stig gör - använder nitrattesten men vet att den mäter nitrit i början.

 

Välj ett märke för den test du vill göra och lär dig metodiken med det märket. På grund av många olika saker så visar olika märken olika värden. Du är egentligen inte så intresserad av det absoluta värdet som det relativa värdet (ändringar sedan förra mätningen)

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...