Gå till innehåll

Lågt KH


AndersTo

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har ett 100 liters akvarium med diverse koraller. Mest mjuka men även ett par spser.

Förutom diverse lägre djur så går det två stycken clownfiskar.

 

Nu nyligen har jag sett att mina kalkalger (en del, långtifrån alla) har blivit vita och min Acropora verkar inte riktigt trivas.

 

Misstänkte att KH var lågt då jag inte gjort ett vattenbyte på ca 3 veckor.

Och mycket riktigt så låg KH på ca 5,6.

Magnesium låg dock på knappt 1500(?)

Salinitet 35ppt

Har ATO.

Är det inte konstigt att Magnesium knappt förbrukas?

 

Min tänkta lösning på detta är att införskaffa kalkwasser som jag kan dosera i min ATO.

Finns det någon lika enkel, eller enklare, lösning på att bibehålla ett korrekt KH?

Vill gärna komma ifrån vattenbyten i så hög utsträckning som möjligt.

 

Har bara varit i saltvattensvärlden i knappt ett år så jag anser mig själv vara en nybörjare på detta.

 

Tack på förhand/

Anders

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnesium i ett etablerat akvarie förbrukas extremt lite, det är inget konstigt.

Kalkwasser är en metod att dosera KH, och vilken metod av balling som helst fungerar för att bibehålla ett stabilt KH. När KH är såpass lågt som i detta fallet är det lämpligt att använda någon färdig produkt för KH för sig självt och dosera upp till det värde man vill ligga på. Alternativt köpa i pulverform (billigare) och blanda till sin egen lösning att dosera. Sedan får man observera genom mätningar hur mycket som förbrulas och dosera löpande efter det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I grunden är alla samma sak med olika etiketter, så läs inte ihjäl dig :)

Balling är namnet på personen som först konstaterade hur det låg till så att säga, alla fabrikat består av olika blandningar kalciumklorid (för CA) magnesiumklorid (för MG) och natriumbikarbonat (för KH). Ibland är det toppat med diverse spårämnen och ibland säljs spårämnena i separata flaskor med namn som "coral colour" eller liknande. Behovet av spårämnen i ditt kar är antagligen väldigt lågt och inget du behöver tänka på.

Titta du bara efter färdiga flaskor med de tre stora för att hålla det enkelt.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår, tack för tipset

Skulle en sån här produkt: https://www.cyberzoo.se/akvaristik/vattenkemi/ph/noraq/phkh-plus-500-gr-noraq.html
kunna funka som en ”quick-fix”?
Tror nämligen inte att min LFS har speciellt många produkter anpassade specifikt för saltvatten.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PH varken behöver eller bör du bry dig om, i mångt och mycket blir det vad det blir. 

Skulle absolut rekommendera att handla från en butik som inriktar sig på salt hellre än någon obskyr burk för sötvatten :)

Det finns ett flertal svenska som är bra, om man söker på "saltvattensbutik" så dyker de upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använd vanlig bikarbonat om det bara är KH som är ett problem. Men höj sakta
 
MVH Lasse 

Ja det har jag hemma. Är bara lite rädd att pHt ska sänkas då.
Kanske får baka till lite karbonat och blanda?

Har inget testkit för kalcium. Kan det vara ett problem?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mäter du pH? Är det mätt precis när full belysning släcks/dimmas ner eller innan det tänds. Blandar du ca 84 % Bikarbonat med 16 % karbonat så är du säker mot pH sänkningar - annars är det inte så farligt - du måste (enligt försök jag gjorde för många år sedan upp till ett KH på ca 40 för att pH i saltvatten skall stabiliseras kring 8

 

Du bör skaffa test för kalcium - om KH är lågt tyder det på att kalciumkarbonat bildas (utfällning och/eller kalkalger och/eller tillväxt av skelettet på korallerna

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla min tester är av Red Sea. Förutom refraktometern.
Jag har mätt pH på kvällen när lyset fortfarande är på men nerdimmat.
Ska mäta imorgon innan ljuset tänds.

Ja då får jag skaffa mig ett kalcium test. Jag trodde nog att kh och kalcium var så förknippat med varandra att det räckte att mäta kh.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...