Gå till innehåll

Drömmer om lps akvarium


Jonna

Rekommenderade inlägg

Hej allesammans!

Jag tänkte beställa mitt första akvarium nästa vecka. (Ett red sea reefer 425)

 

Målet är att ha mestadels lps. Men som nybörjare får man kanske börja med lite mjukkoraller?

 

Men tänkte kolla lite med er om ni kan berätta lite om lps:er.

Vad behöver de i teknikväg? Bra belysning, cirkulation och skummare självklart. Men behövs något mer?

Berätta gärna skötsel och liknande också.

 

Jag tycker koraller över lag är lite främmande för mig. Jag känner ingen som har saltvatten och jag kan räkna på en hand hur många gånger jag sett ett saltakvarium i verkligheten.

 

Jag har inbillat mig att koraller är väldigt svåra och framförallt lpser. Är det så? Ska man helt enkelt vänta några år innan man börjar drömma om ett lps kar?

 

Och sista grejen. Är det enklast/bäst att välja en inriktning? Tex bara lps, sps eller mjukkoraller?

 

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Jonna sa:

 

Hej allesammans!

Jag tänkte beställa mitt första akvarium nästa vecka. (Ett red sea reefer 425)

 

Målet är att ha mestadels lps. Men som nybörjare får man kanske börja med lite mjukkoraller?

 

Men tänkte kolla lite med er om ni kan berätta lite om lps:er.

Vad behöver de i teknikväg? Bra belysning, cirkulation och skummare självklart. Men behövs något mer?

Berätta gärna skötsel och liknande också.

 

Jag tycker koraller över lag är lite främmande för mig. Jag känner ingen som har saltvatten och jag kan räkna på en hand hur många gånger jag sett ett saltakvarium i verkligheten.

 

Jag har inbillat mig att koraller är väldigt svåra och framförallt lpser. Är det så? Ska man helt enkelt vänta några år innan man börjar drömma om ett lps kar?

 

Och sista grejen. Är det enklast/bäst att välja en inriktning? Tex bara lps, sps eller mjukkoraller?

 

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

 

 

 

Hej och välkommen in i hobbyn.

Alla "kategorier" av koraller har mer eller mindre svåra koraller. Du finner olika svårighetsgrader bland alla indelningar av koraller men generellt är mjuka koraller mer tacksamma och inte så krävande med vattenkvalitet. 

Men detsamma kan sägas om lps koraller. Finns otroligt många lps'er som tillåter att akvaristen gör lite misstag och att man har sämre vatten så länge förändringarna inte går för hastigt till. 

 

Jag har ett lite större akvarium med nästan uteslutande lps. Det är ett medvetet val för att de är mer tåliga för sämre vatten och de behåller likväl färg enklare än mer krävande stenkoraller. 

Lps'er behöver inte mycket mer än behaglig cirkulation och belysning - det är andra faktorer som fisk och skötselrutiner som avgör om du behöver mer utrustning. Men på listan över det som är tacksamt att ha kommer osmos och skummare. 

Jag bor garanterat långt bort men hjälper gärna till om du har något du vill fråga om. 

Till dina frågor:

Lps'er behöver - belysning och cirkulation, det är plus med skummare och osmos - lite som en försäkring för att garantera ett bättre resultat.
Lps'er är inte svårare än någonting annat, egentligen är det inte allt för många aktuella arter som har extrema krav på skötsel men de har olika krav på andra akvarieinvånare och på hur mycket pengar du tänker använda på utrustning osv.. 

Det är enklast att välja en inriktning för korallerna konkurrerar mellan sig om olika saker och koraller som tillhör samma "kategori" tenderar till att vara med överseende och tillåtande när det gäller att stå när varandra och tillåta andra koraller. 

 

mvh Andre. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ett ordentligt och utförligt svar. Det uppskattas! Skönt att det finns någon att fråga, det känns som jag kommer stöta på ett och annat frågetecken på vägen..

Så jag skulle alltså kunna börja med lps'er direkt, fast försöka hitta några tåliga och enkla sorter?

Jag har tänkt köpa maxspect rsx 300w som belysning.
Och en deltec 1000l skummare.
Hoppas på att det duger.

Osmos har jag läst mig till att man ska ha, så det är med på inköpslistan det med.

Fiskar har jag inte ens börjat tänka på än..

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

41 minuter sedan, Jonna sa:

Tack för ett ordentligt och utförligt svar. Det uppskattas! Skönt att det finns någon att fråga, det känns som jag kommer stöta på ett och annat frågetecken på vägen..

Så jag skulle alltså kunna börja med lps'er direkt, fast försöka hitta några tåliga och enkla sorter?

Jag har tänkt köpa maxspect rsx 300w som belysning.
Och en deltec 1000l skummare.
Hoppas på att det duger.

Osmos har jag läst mig till att man ska ha, så det är med på inköpslistan det med.

Fiskar har jag inte ens börjat tänka på än..

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

Hej igen.

Inkörningsprocessen för akvariet är densamma oavsett vilka koraller du önskar att starta med. Det är en del känsligare sps koraller som kan ställa krav på en lite längre och annorlunda mognadsgrad utav akvariet men de flesta koraller är klara för att hoppa i vattnet när akvariet är klart för invånare. Men inkörningsprocessen är en egen del och den kommer före själva hobbyn där man kan bränna pengar på fisk och koraller. 

Om du tar det i fel ordning och köper koraller före akvariet är klart så kommer du få betala för det och det blir stora hål i plånboken.

Av lps'er finns det de som är väldigt lätta och helt upp till tidskrävande som ungar i flock. 

Har ingen egen erfarenhet av maxspect men det finns många som har så det går nog fint å läsa recensioner på nätet. Jag själv kör T5 för jag tycker det är behagligare och ger bättre spridning även om det finns fler möjligheter till inställningar osv med LED's. Den nakna sanningen är nog att en kombination är att föredra som "bäst" alternativ. Men plånboken styr belysningen. Du kan får väldigt billiga budgetlampor på ebay eller begagnat eller så kan du köra hela budgeten på någon rolls royce lampa och leva på vatten och vatten i några månader. 

Vilken deltec är det du skall ha? Allt för stor skummare till akvarium fyller inte någon extra positiv funktion. Det kan ge vissa fördelar med något större skummare men om det är extremt väl tilltaget så är det ofta bara extra pengar ut. 

Osmos är inte nödvändigt för alla men det eliminerar helt klart en massa möjliga felområden och problem på ett skonsamt sätt. Jag skulle aldrig någonsin köra kar utan osmos. 

Du må ha lite fisk för att få till inkörning och en god balans men om korallerna är det som är viktigast så är det inte något problem att ha mindre antal fisk. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att inkörningen tar tid är jag medveten om. Men det är ett kapitel för sig. Får läsa på noga efter bra och tåliga koraller i början..

 

Jag var förbi företagsakvarium för ett tag sedan. Det var han som valde ut belysningen och skummaren, och jag tyckte han kändes pålitligt så det kändes rätt bra.

 

Självklart vill jag ju ha en del fisk i också, jag har bara inte börjat fundera på vilka fiskar än. Jag vill hellre anpassa fiskarna efter korallerna än korallerna efter fiskarna.

 

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Jonna sa:

Att inkörningen tar tid är jag medveten om. Men det är ett kapitel för sig. Får läsa på noga efter bra och tåliga koraller i början..

En av de viktigaste tingen - läsa på före beslut.

 

9 timmar sedan, Jonna sa:

Jag var förbi företagsakvarium för ett tag sedan. Det var han som valde ut belysningen och skummaren, och jag tyckte han kändes pålitligt så det kändes rätt bra.

Har inte varit där på ett tag men ser att de flesta i Sverige menar på att de håller samma fina kvalitet på service och utbud som de gjorde i tidigare lokaler - kanske till och med bättre. Mina erfarenheter säger mig i alla fall att de är väldigt service minded och inte nödvändigtvis för att kränga en eller två prylar utan för att få behålla dig som kunde över lång tid - och det är en bra hållning för då blir det goda råd och goda affärer.

9 timmar sedan, Jonna sa:

 

Självklart vill jag ju ha en del fisk i också, jag har bara inte börjat fundera på vilka fiskar än. Jag vill hellre anpassa fiskarna efter korallerna än korallerna efter fiskarna.

Smart. Då blir arbetet mindre men fröjden stor. :D

9 timmar sedan, Jonna sa:

 

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta lps'er har ungefär samma krav på vattenkvalitet men det är stor skillnad i andra faktorer så som risk för skador och kompabilitet med andra djur.

 

Om du väljer lps'er som har fristående polyper så kan man alltid enkelt klippa av skadade delar och sjuka polyper samtidigt kan de dra in polyperna individuellt och därmed reagera på hot, skador och liknande individuellt. 

 

Exempel på sådana koraller kan vara: Dunxan axifuga, Euphyllia para-anchora, Euphyllia para-divisa, Caulestrea curvata, caulestrea furcata, acanthastrea sp med flera.

 

I andra hand är lps'er med tunnare vävnad - alltså de som inte blåser upp sig så mycket utan mer sprider sig över underlaget - en klar fördel. Den typen av koraller skadas inte av spetsiga saker eller "stick" som andra lps'er som blåser upp sig och kan bli punkterade av vassa ting eller elaka fiskar som gärna äter på det köttiga.

 

Exempel på sådana koraller kan vara: Fungia sp, Favites sp, Favia sp, Goniastrea sp, platygyra sp, oxypora sp med flera.. 

 

Så har du de lps'erna som gärna fyller sig upp och blir betydligt större när de trivs. De korallerna är ofta väldigt fina men de riskerar alltid skador p.g.a. att de är känsliga för hantering och för att få "hål" på sin vävnad. 

 

Exempel på sådana koraller kan vara: Acanthophyllia, Cynarina, Catalaphyllia, Trachyphyllia, 

Du har också liknande koraller som har tjockare vävnad och som därför tål lite mer. Ett sådant exempel kan vara lobophyllia.

Det finns ju oändligt med spännande lps'er och man skall reflektera lite innan man startar för å bestämma sig för vilken typ man vill ha och om de är kompatibla i det utrymmet som du kan erbjuda. 

Vissa av dem jag skrev ovan kan mer eller mindre ligga på varandra medan andra kommer att bränna varandra om de står för nära varandra. För en del arter kan det vara 15 cm mellan korallerna och de slåss ändå. 


Jag blandar namnen runt omkring nu för orkar inte skriva ut allt men om ett namn följs av sp. så innebär det att det är en odefinerad art - så som jag har skrivit innebär det då att det finns flera sorter av dem. 

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Jonna sa:

Okej, fantastiskt! Jag ska läsa på lite om allt du skrivit så jag känner mig redo när det är dags.

Tack så jättemycket för all information!

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

Gör så. 

 

Finns mycket å läsa på guiden här men också en massa på andra utländska forum. 

En fördel med forum är att du kan se historik bak informationen - mycket bättre än facebook där det sista som postats ofta blir "lag". 

Ingen fara. Skulle det vara något annat så ta kontakt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...