Gå till innehåll

Petters Red Sea Reefer 625


Petter N

Rekommenderade inlägg

13 minuter sedan, Jojo skrev:

Lite nyfiken på var du köpte du ifrån och vad du betalade?

 

Jag köpte fiskarna på Företagsakvarium.

 

Jag betalade följande för fiskarna

Siganus vulpinus (599 kr), Ecsenius midas (399 kr) och Gobiodon irregularis (249 kr/st).

 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En lista vad som lever i akvariet efter det senaste inköpet av fisk.

 

2021-09-15

 

Det levande består av:

 

FISKAR

9 Sphaeramia nematoptera (pyjamaskardinalfisk)

3 Chromis viridis (grön chromis)

6 Pseudanthias squamipinnis (korallanthias)

1 Gobiodon atrangulatus (grön korallgoby)

2 Gobiodon irregularis (Rufous korallgoby)

1 Ecsenius midas (midasblennid)

1 Psedochromis flavivertex (Sunrise Dottyback)

1 Zebrasoma xanthurum (lila kirurgfisk)

1 Siganus vulpinus (Foxface)

 

KRÄFTDJUR

1 Stenopus hispidus (räka)

3 Thor amboinensis (räka)

1 Calcinus laevimanus (eremitkräfta)

2 Calcinus morgani (eremitkräfta)

7 Calcinus latens (eremitkräfta)

5 Calcinus elegans (eremitkräfta)

5 Pagusristes cadenati (eremitkräfta)

 

BLÖTDJUR

15 Trochus sp (snäcka)

3 Engina sp (snäcka)
5 Nassarius sp (snäcka)

3 Cerithium caeruleum (snäcka)

2 Strombus sp (snäcka)

1 Lunella coronata (snäcka)

2 Turbo fluctuosus (snäcka)

3 Hipponix sp (snäcka)

100+ Collonista granulosa (snäcka)

100+ Diodora sp (snäcka)

 

TAGGHUDINGAR

1 Diadema setosum (sjöborre)

1 Tripneustes gratilla (sjöborre)

1 Archaster typicus (sjöstjärna)
Asterina sp (små sjöstjärnor)
Små ormstjärnor

 

KORALLER
Xenia sp

Pachyclavularia viridis

Sarcothelia edmondsoni

Clavularia sp
Discosoma sp (brun)

Rhodactis indosinensis (nyongrön)
Euphyllia paraancora
Pavona cactus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har lite problem i mitt akvarium för tillfället. Mina Euphyllia-koraller släpper loss sina polyper i ganska stor omfattning.

Jag har idag gjort lite mätningar och tagit vattenprover för ICP-OES-analys hos Triton lab. 

 

Mätvärden 2021-10-03

 

Temperatur: 25 grader

Salthalt: 1.025

KH: 11,5 (Hanna)

pH: 8,3 (Salifert)

 

KH har ökat ganska kraftigt från 7,6 till 11,5 sedan senaste mätningen för drygt en månad sedan. Det är en ganska stor förändring på relativt kort tid. Kanske orsak till att Euphyllia-korallerna tappar sina polyper. Mitt önskade värde för KH är mellan 8 och 9. Jag kommer därför minska mängden Triton Core 7 som jag tillför från 14 ml per flaska och dag till 13 ml per flaska och dag. I övrigt får akvariet rulla på som vanligt tills att jag får svar på testerna som skickas till Triton lab. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Petter N skrev:

Har lite problem i mitt akvarium för tillfället. Mina Euphyllia-koraller släpper loss sina polyper i ganska stor omfattning.

Jag har idag gjort lite mätningar och tagit vattenprover för ICP-OES-analys hos Triton lab. 

 

Mätvärden 2021-10-03

 

Temperatur: 25 grader

Salthalt: 1.025

KH: 11,5 (Hanna)

pH: 8,3 (Salifert)

 

KH har ökat ganska kraftigt från 7,6 till 11,5 sedan senaste mätningen för drygt en månad sedan. Det är en ganska stor förändring på relativt kort tid. Kanske orsak till att Euphyllia-korallerna tappar sina polyper. Mitt önskade värde för KH är mellan 8 och 9. Jag kommer därför minska mängden Triton Core 7 som jag tillför från 14 ml per flaska och dag till 13 ml per flaska och dag. I övrigt får akvariet rulla på som vanligt tills att jag får svar på testerna som skickas till Triton lab. 

Tillsätter du spårämnen kontinuerligt? Nästan alla mina euphyllior tappade polyperna när jag använde core 7. Visade sig att jag hade 0 i jod och toklågt kalium. Problemen slutade helt när dessa värden stabiliserades.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 minuter sedan, Hampus85 skrev:

Tillsätter du spårämnen kontinuerligt? Nästan alla mina euphyllior tappade polyperna när jag använde core 7. Visade sig att jag hade 0 i jod och toklågt kalium. Problemen slutade helt när dessa värden stabiliserades.

 

+1 på denna. Jag kör också core7 och tillsätter jod, kalium samt strontium. Mina euphyllior växer. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, Hampus85 skrev:

Tillsätter du spårämnen kontinuerligt? Nästan alla mina euphyllior tappade polyperna när jag använde core 7. Visade sig att jag hade 0 i jod och toklågt kalium. Problemen slutade helt när dessa värden stabiliserades.

 

Vi får se vad testerna säger om jod och kalium när provresultaten kommer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sammanställning av mätvärden från prover och mätningar tagna 2021-10-03

 

Temperatur: 25 grader 

Salthalt : 1.025 (refraktometer)

Fosfat (PO4): 2,460 (Triton)

KH: 11,5 (Hanna)

pH: 8,3 (Salifert)

Kalcium (Ca): 550 (Triton)

Magnesium (Mg): 1393 (Triton)

Kalium (K): 400 (Triton)

Boron: (B): 3,99 (Triton)

Strontium (Sr): 6,54 (Triton)

Vanadium (V): 0 (Triton)

Mangan (Mn): 0 (Triton)

Jod (I): Gick inte att mäta på grund av för höga fosfatvärden (Triton)

Aluminium (Al): 0 (Triton)

Litium (Li): 193 (Triton)

Järn (Fe): 0 (Triton)

Koppar (Cu): 0 (Triton)

 

Grönt visar värden som jag är nöjd med och orange sådana som jag tycker är OK. Rött visar värden som är för höga eller för låga. Fosfatvärdet är fortfarande mycket högt. Kalciumvärdet är för högt. 

 

Min plan för åtgärder är följande: Jag kommer göra ett vattenbyte i helgen. Jag kommer därefter tillföra Boron och Strontium i enlighet med Tritons rekommendationer. Jag kommer att fortsätta att tillsätta 13 ml/dag från Triton Core 7 flaska 1, 3a och 3b. Jag kommer reducera mängden från flaska 2 och endast tillföra 7 ml/dag tills att Kalciumvärdet är OK. Jag kommer att minska mängden mat till fiskarna något. 

 

ICP-OES_2021-10.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu gjort ett vattenbyte på 70 liter. Det motsvarar ca 11 % av systemets vattenvolym. Salthalten i akvariet efter vattenbytet är 1.025. Bytte även ut den Seachem Seagel som finns en strumpa i sumpen till nytt. Jag ökade även mängden Seachem Segel. Min förhoppning är att dessa åtgärder åtminstone litegrann ska minska det höga fosfatvärdet.  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, Petter N skrev:

Jag har nu gjort ett vattenbyte på 70 liter. Det motsvarar ca 11 % av systemets vattenvolym. Salthalten i akvariet efter vattenbytet är 1.025. Bytte även ut den Seachem Seagel som finns en strumpa i sumpen till nytt. Jag ökade även mängden Seachem Segel. Min förhoppning är att dessa åtgärder åtminstone litegrann ska minska det höga fosfatvärdet.  

Intressant. Då bör du ha sänkt ditt fosfat med 11%(?).

Har du refugium? 

Du kanske kan kombinera vattenbyte med fosfatremover? 

 

Fint kar! 

Ändrat av Jois
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Jois skrev:

Intressant. Då bör du ha sänkt ditt fosfat med 11%(?).

Har du refugium? 

Du kanske kan kombinera vattenbyte med fosfatremover? 

 

Fint kar! 

 

 

Tack. 

 

Förhoppningen är att fosfatsvärdet ska sjunka något med vattenbytet, men även om värdet skulle sjunka med 11 % så kommer fosfatvärdet vara över 2. Den Seagel jag använder är en mix innehållande kol och aluminiumbaserad fosfatabsorber. Jag har ökat mängden av denna och kommer byte ut den lite oftare. Det är dock tillväxten av chaeto i mitt refugium som brukar hålla läget under kontroll och just nu är tillväxten av dessa alger något sämre än vanligt. Orsak okänd. Jag kommer att mata något mindre än normalt, särskilt vad gäller min torrmat i form av pellets. Just nu är akvariet inte lika fint som du det brukar. Mina Euphyllia-koraller har släppt iväg sin polyper i ganska stor omfattning och min Pavona-cactus är mycket blek. Är lite orolig över att dessa ska dö helt. Jag kommer att försöka att göra åtgärder som minskar fosfatvärdet långsamt nedåt. Jag vill dock inte göra för stora förändringar på en gång. De koraller jag har brukar normalt inte påverkas negativt även när jag har höga fosfatvärden, men jag har tidigare upptäckt att de inte gillar snabba förändringar till lägre värden. Jag funderar på mitt jodvärde, som enligt Triton är högt. Tyvärr är det värde son anges i testet inte värt mycket eftersom det tydligen inte är pålitligt när man har så höga fosfatvärden som jag har nu. Fortsättning följer. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Fick idag en leverans av levande bestående av 5 trochussnäckor, 2 strombussnäckor och en sandvändande sjöstjärna (Archaster typicus).

 

En lista vad som lever i akvariet efter det senaste inköpet.

 

2021-11-02

 

Det levande består av:

 

FISKAR

9 Sphaeramia nematoptera (pyjamaskardinalfisk)

3 Chromis viridis (grön chromis)

6 Pseudanthias squamipinnis (korallanthias)

1 Gobiodon atrangulatus (grön korallgoby)

2 Gobiodon irregularis (Rufous korallgoby)

1 Ecsenius midas (midasblennid)

1 Psedochromis flavivertex (Sunrise Dottyback)

1 Zebrasoma xanthurum (lila kirurgfisk)

1 Siganus vulpinus (Foxface)

 

KRÄFTDJUR

1 Stenopus hispidus (räka)

3 Thor amboinensis (räka)

1 Calcinus laevimanus (eremitkräfta)

2 Calcinus morgani (eremitkräfta)

7 Calcinus latens (eremitkräfta)

5 Calcinus elegans (eremitkräfta)

5 Pagusristes cadenati (eremitkräfta)

 

BLÖTDJUR

20 Trochus sp (snäcka)

3 Engina sp (snäcka)
5 Nassarius sp (snäcka)

3 Cerithium caeruleum (snäcka)

4 Strombus sp (snäcka)

1 Lunella coronata (snäcka)

2 Turbo fluctuosus (snäcka)

3 Hipponix sp (snäcka)

100+ Collonista granulosa (snäcka)

100+ Diodora sp (snäcka)

 

TAGGHUDINGAR

1 Diadema setosum (sjöborre)

1 Tripneustes gratilla (sjöborre)

1 Archaster typicus (sjöstjärna)
Asterina sp (små sjöstjärnor)
Små ormstjärnor

 

KORALLER
Xenia sp

Pachyclavularia viridis

Clavularia sp
Discosoma sp (brun)

Rhodactis indosinensis (nyongrön)
Euphyllia paraancora
Pavona cactus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätvärden 2021-11-07

 

Temperatur: 25 grader

Salthalt: 1.025

KH: 13,0 (Hanna)

 

Trots att jag minskat mängden Triton Core 7 jag tillför har KH har ökat ganska kraftigt från 11,5 till 13,0 sedan senaste mätningen för drygt en månad sedan. Mitt önskade värde för KH är mellan 8 och 9, så jag ligger alldeles för högt nu. Jag kommer därför minska mängden Triton Core 7 som jag tillför från 13 ml per flaska och dag till 9 ml per flaska och dag.

Ändrat av Petter N
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu plockat ut min stora Cavona cactus ur akvariet. Den var stor som en handboll och till stora delar död. Trist. Det ser nu väldigt tomt ut. Det sitter fortfarande lite delar av den kvar på stenen där den satt och jag hoppas att den komma att växa med tiden. Jag har har också plockat bort rikligt med euphyllia som även den var död till stora delar. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Om det vore jag som mätt de värdena hade jag stängt av all dosering.

Doserar gör man för att hålla värdena på önskad nivå inte för att glädja de som säljer kemikalier.

När kH är under 8 eller Ca under 420 skulle jag börja tillsätta Ca eller kH. Går värdena över detta är det bara att stänga av igen eller halvera dosen.

Jag skulle dessutom lägga i 500 gram fosfatremover i ett filter med genomströmning.

Byta remover varje vecka tills värdet är under 0,1 mg/l.

En dosering finns det faktiskt som jag skulle kunna tänka mig att pröva:

Nopox med lite mindre än 1ml/ 100 liter och dag. Det ökar bakteriehalten i vattnet vilket kan vara bra för många koraller. 

Inte så mycket att det påverkar N och P nämnvärt utan bara lite så att bakteriemängden i vattnet (=korallnäring) ökar.

Byt vatten som vanligt varannan vecka.

När karet gått 3 månader med de värdena kan du våga börja fundera på att eventuellt justera till nya värden.

 

  • Gilla 3
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-11-22 at 17:54, stigigemla skrev:

Om det vore jag som mätt de värdena hade jag stängt av all dosering.

Doserar gör man för att hålla värdena på önskad nivå inte för att glädja de som säljer kemikalier.

När kH är under 8 eller Ca under 420 skulle jag börja tillsätta Ca eller kH. Går värdena över detta är det bara att stänga av igen eller halvera dosen.

Jag skulle dessutom lägga i 500 gram fosfatremover i ett filter med genomströmning.

Byta remover varje vecka tills värdet är under 0,1 mg/l.

En dosering finns det faktiskt som jag skulle kunna tänka mig att pröva:

Nopox med lite mindre än 1ml/ 100 liter och dag. Det ökar bakteriehalten i vattnet vilket kan vara bra för många koraller. 

Inte så mycket att det påverkar N och P nämnvärt utan bara lite så att bakteriemängden i vattnet (=korallnäring) ökar.

Byt vatten som vanligt varannan vecka.

När karet gått 3 månader med de värdena kan du våga börja fundera på att eventuellt justera till nya värden.

 

Tack för dina goda råd. Jag ska överväga detta och med största sannolikhet kommer jag följa dina råd. Till och börja med kommer jag att helt sluta med doseringen.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...