Gå till innehåll

Vattenbyte


montana_79

Rekommenderade inlägg

Det går egentligen inte att svara på, om man ska vara besvärlig ;)

Man får fråga sig varför man byter vatten. Vanligaste anledningarna är att man vill hålla sina näringsvärden nere, man vill kanske suga ut skit från karet, eller så har man koraller och vill tillföra saker de behöver och förbrukar över tid.

Du får helt enkelt pröva dig fram, mät det som behöver mätas och justera efter det   Tillsätta bakterier som de du nämner behövs garanterat inte :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller helt med Daniel. Hur mycket och hur ofta du byter beror lite på varför du byter. För att hålla nere näringsvärden så är det en ganska inneffektiv metod.  Själv byter jag ca 25% varannan månad eller om jag tycker att mina koraller saktar in i tillväxten. Ungefär två-tre gånger om året skickar jag in vattenprov till tritonlabs för att få en bild av om det är något värde som är på väg åt fel håll. Jag kör med Balling så det enda som jag mäter regelbundet (varje vecka) är kH och justerar min dosering efter det. 

Satsar du på acropora eller andra lite svårare koraller så kan det vara idé att mäta fler värden och oftare. För att hålla nere näringsvärden finns det ju lite olika metoder som refugium, fosfatmedel och algskrubbare (ATS). Eftersom jag kör med refugium så doserar jag järn och jod varje vecka och jag antar att det behövs även för ATS men där har jag ingen egen erfarenhet. Är karet nystartat kan det vara idé att hålla koll på magnesium eftersom det har en tendens att förbrukas en hel del de första månaderna. 

Kör du regelbundna och stora vattenbyten och inte har sps kan du i många fall skippa mätningarna, men det blir nog dyrare i längden. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...