Gå till innehåll

Returpump


Jois

Rekommenderade inlägg

Tjoho!

 

Kan detta vara en lämplig returpump; Tunze 1073.020: 200-2400l/h, max lyft 2m.

Den är rätt billig, runt 800:-, men det är inte den viktigaste parametern. Ljudnivå och pålitlighet är viktigare än priset. 

 

Jag vill kunna reglera flödet, då jag nog kommer att koppla UV-c på returen.

 

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror väl helt på hur högt den måste pumpa och hur stort ditt akvarium är. Till ett 60cm högt akvarium på en normal ställning så behöver den lyfta ca 1,5 m.

Då kommer den leverera ungefär 750 liter i timmen i bästa fall. Med avdrag för kranar och böjar så sjunker detta. Räkna med att du bör ligga mellan 1-5 ggr akvariets volym i flöde. Kolla in grafen på denna sidan om du vill ha en bättre siffra för din pumphöjd: 

https://www.shop-meeresaquaristik.de/Pumps-and-pump-equipment/Tunze/Tunze-e-jet-and-other/TUNZE-Silence-PRO-recirculation-pump-1073-020::5496.html?

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, peterj66 sa:

Det beror väl helt på hur högt den måste pumpa och hur stort ditt akvarium är. Till ett 60cm högt akvarium på en normal ställning så behöver den lyfta ca 1,5 m.

Då kommer den leverera ungefär 750 liter i timmen i bästa fall. Med avdrag för kranar och böjar så sjunker detta. Räkna med att du bör ligga mellan 1-5 ggr akvariets volym i flöde. Kolla in grafen på denna sidan om du vill ha en bättre siffra för din pumphöjd: 

https://www.shop-meeresaquaristik.de/Pumps-and-pump-equipment/Tunze/Tunze-e-jet-and-other/TUNZE-Silence-PRO-recirculation-pump-1073-020::5496.html?

 

Tack! 

Men du har ingen kommentar gällande pumpen, om man nu bortser från hur högt den kan trycka vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det är en bra pump, men du kommer inte få ut speciellt högt flöde. Det behöver vara minst 3m tryckhöjd om det ska bli nått överhuvudtaget. Speciellt med tanke på att du vill koppla in ett UVC.

Om du vill kan jag räkna lite på vad du behöver ha för pump?

 

I så fall behöver jag veta lite om hur akvariet och rören ska se ut:

  1. Höjd mellan returfackets vattenyta och akvariets vattenyta.
  2. Totala längden på röret
  3. Antal böjar
  4. Eventuella rördelar, såsom T-koppling, ventil och union
  5. Önskat flöde

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värt att tänka på att alla UV fungerar bäst/som de ska, när man kör korrekt flöde genom dom. Bäst är därför alltid att anpassa en pump för just UV't, det här med att köra det på returen är en styggelse tycker jag. Om man då betänker att många UV rekommenderar 500-1000 eller ännu fler liter per timme så är det flera steg upp du behöver ta på din retur med tanke på tryckhöjdsfall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...