Gå till innehåll

Fisk i 110L


AndersTo

Rekommenderade inlägg

Hej!

Funderar på att addera någon/ några fiskar till mitt akvarium.

 

I akvariet går det idag 2 st vanliga clownfiskar (relativt små fortfarande), en sjöborre, 2 st pepparmintsräkor samt ett gäng snäckor och eremitkräftor.

 

Har även några kilo levande sten samt mjuka, lps och sps koraller.

 

Substrat är vit sand och korallkross.

 

Akvariet har varit igång >7 månader.

 

Utan att kunna något om dem så är jag inne på någon Pterosynchiropus eller Synchiropus.

https://shop.foretagsakvarium.se/category/ovrig-fisk

 

Är jag fel ute?

Har ni någon favorit, och i sånt fall varför?

 

 

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mandarinfiskar är fina och intressanta allihop. Ett problem kan vara att de ofta är beroende av små kräftdjur som de hittar på den levande stenen. Kanske 7 månader räcker för att ha byggt upp ett bestånd med kräftdjur, å andra sidan tror jag att pepparmintsräkorna konkurrerar om samma föda. Om du kan se smådjur i karet (eller i ett refugium) kanske det finns så det räcker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förr brukade man säga att 50 kg sten behövs för att föda en mandarin. I dag vet man att i lugna akvarier utan snabba ätare kan det gå att lära dem att ta fryst mat.

Men Clowner är mycket aggressiva ätare.

Synchiropus ocellatus och stellatus brukar ta frysfoder men clownerna är mycket snabbare. Sycorax är känd som mycket svår.

Ingen bra kombination alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mandarinfiskar är fina och intressanta allihop. Ett problem kan vara att de ofta är beroende av små kräftdjur som de hittar på den levande stenen. Kanske 7 månader räcker för att ha byggt upp ett bestånd med kräftdjur, å andra sidan tror jag att pepparmintsräkorna konkurrerar om samma föda. Om du kan se smådjur i karet (eller i ett refugium) kanske det finns så det räcker.

Tack för info!
Ja när du säger det så tycker jag att småkrypen minskat något sedan pepparmintsräkorna flyttade in. Glasrosorna har definitivt minskat och är nu väldigt sällsynta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förr brukade man säga att 50 kg sten behövs för att föda en mandarin. I dag vet man att i lugna akvarier utan snabba ätare kan det gå att lära dem att ta fryst mat.
Men Clowner är mycket aggressiva ätare.
Synchiropus ocellatus och stellatus brukar ta frysfoder men clownerna är mycket snabbare. Sycorax är känd som mycket svår.
Ingen bra kombination alltså.

Ja de är verkligen aggressiva ätare. Äter nästan allt jag lägger i. Främst pellets.

Såg en video av Melevsreef där han fått sina Mandariner att äta pellets. Han använde då en långsmal glasburk (typ oliv) där han stoppade pellets.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...