Gå till innehåll

En nervös nybörjares första akvarium


Chilli

Rekommenderade inlägg

6 timmar sedan, Chilli sa:

Jag har börjat fundera lite på städpatrull. I manualen står det att de "ska" i dag 10. För mig så blir det på söndag tror jag.
Jag tänkte ringa till företagsakvarium i veckan, dom har en cleaning crew medium som jag tänkt köpa. Det innehåller 15st turbo, 15st eremiter, och 15st nassarius.

Jag är tycker dock att det låter mycket att slänga i 45st levande varelser på en gång i ett nystartat akvarium?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

Fint kar du skaffat! Skulle ha hoppat nassarius. Utan tillräckligt med mat (smuts) i gruset kommer dom antagligen svälta. Kanske satsa på någon form av kirurg. Då har man hela "betare" kedjan. Var beredd på dom två återkommande plågorna cyano och dinoflagellater. Dessa urtidsorganismer har fått mången saltis att kasta in handduken. UVC mot dino och mörker några dagar mot cyano. Balansera upp fosfat och nitrat så dom inte blir nollade. Fosfat runt 0,1 och Nitrat mellan 3 - 10 ger efter vad jag förstått bra stabilitet. Inte nog med det. Se upp med vad du mäter dessa med. RedSea har efter vad jag läst stämt väldigt väl mot spektrometertester. Jag gjorde bort mig där en längre tid = cyano och dino

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mängden städpatrull finns det många åsikter om, somliga vräker på medans andra är mer restriktiva, svårt att säga att något är rätt eller fel. 10-15 av varje känns ganska lagom för ditt ändå, jag skulle antagligen också antingen skippat nassarius eller bara köpt kanske 5 så att sanden får någon omrörning.

Man ska nästan räkna med ett visst bortfall/dödsfall när det gäller snäckor, det är inget ovanligt. 

 

De har ju inga färdiga paket med ihopplockade antal djur utan de har alltid hundratals hemma så plocka ihop ett gäng som känns bra bara. Eremiter är kanon men många har en hatkärlek till de, då de tenderar att knuffa på koraller man inte limmat dag ett :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mängden städpatrull finns det många åsikter om, somliga vräker på medans andra är mer restriktiva, svårt att säga att något är rätt eller fel. 10-15 av varje känns ganska lagom för ditt ändå, jag skulle antagligen också antingen skippat nassarius eller bara köpt kanske 5 så att sanden får någon omrörning.
Man ska nästan räkna med ett visst bortfall/dödsfall när det gäller snäckor, det är inget ovanligt. 
 
De har ju inga färdiga paket med ihopplockade antal djur utan de har alltid hundratals hemma så plocka ihop ett gäng som känns bra bara. Eremiter är kanon men många har en hatkärlek till de, då de tenderar att knuffa på koraller man inte limmat dag ett
På deras hemsida så har de färdiga paket, när jag var där sist så rekommenderade dom att jag skulle ta det paketet som hette cleaning crew medium med 15st av varje.
Men jag tycker det låter mycket just nu, (kanske behövs i framtiden) kanske skulle börja med 10st turbo och 10st eremiter istället. Så får man väl köpa fler om det skulle behövas.

Jag har 2 timmar bilresa till närmsta saltvattensbutik så jag tänkte ringa till företagsakvarium och fråga om de kunde skicka istället.
Det är lite långt att åka dit varje vecka, så det vore skönt om jag kunnde vänta att åka dit tills det är dags för fiskar och koraller.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, Chilli sa:

På deras hemsida så har de färdiga paket, när jag var där sist så rekommenderade dom att jag skulle ta det paketet som hette cleaning crew medium med 15st av varje.
Men jag tycker det låter mycket just nu, (kanske behövs i framtiden) kanske skulle börja med 10st turbo och 10st eremiter istället. Så får man väl köpa fler om det skulle behövas.

Jag har 2 timmar bilresa till närmsta saltvattensbutik så jag tänkte ringa till företagsakvarium och fråga om de kunde skicka istället.
Det är lite långt att åka dit varje vecka, så det vore skönt om jag kunnde vänta att åka dit tills det är dags för fiskar och koraller.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

 

Jo jag vet att de har paket, jag menar bara att det är inga färdiga paket som ligger i burkar så att säga utan det är siffror de känner utgör lagom mycket att köpa. Man kan ju precis lika väl plocka ihop de antal man vill ha. Och ja de skickar levande, det är bara att plocka ihop vad man vill ha på hemsidan och välja "levande frakt". Som enda butik i Sverige, tror jag, skickar de t o.m. fisk :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, Chilli sa:

Jag har börjat fundera lite på städpatrull. I manualen står det att de "ska" i dag 10. För mig så blir det på söndag tror jag.
Jag tänkte ringa till företagsakvarium i veckan, dom har en cleaning crew medium som jag tänkt köpa. Det innehåller 15st turbo, 15st eremiter, och 15st nassarius.

Jag är tycker dock att det låter mycket att slänga i 45st levande varelser på en gång i ett nystartat akvarium?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

Finns ett äldre riktvärde att 1st städpatrull per 10 liter vatten, men det är ganska missvisande ifall du har låt säga 1kg sten som behöver hållas ren i 500l vatten. Allt handlar om att hitta en balans och den hittar du genom att jobba dig uppåt, inte att köpa in jättemycket på en gång. Jag skulle börja med hälften av allting du spaltar upp och sen jobba uppåt ifall behovet finns. Speciellt då den sten du har köpt ser förhållandevis "ren" ut från skräpalger. Det påvisar dock inte hur stenen mår inuti och om den ex. läcker fosfat. Vet du vart stenen kommer ifrån?

 

Risken om man köper in mycket på en gång är att mycket dör av och ger mer onödig näring till vattnet. Här finns givetvis många olika åsikter och det är en del trial and error i början, och du kommer märka av att läsa härinne att det finns många olika vägar och processer för att få ett fint och fungerande saltvattensakvarium :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dag 7.
Första vattenbytet gjort. Något krångligare än när man gjorde vattenbyte i sötvattnet. Men efter några gånger så kommer man säkert på hur man ska göra så att det blir smidigt.
Gjorde det nya vattnet (ca 21 liter) med lite lägre salthalt för att få ner salthalten i akvariet lite. När jag kollade nu ikväll ligger det på 1,026. Det går sakta men säkert neråt.

Imorgon tänker jag beställa 10st turbosniglar och 10st eremiter. Det kommer bli spännande att få se lite rörelse i karet.

Det har kommit lite alger på stenen och lite lite på rutan, men det är det lilla.. så jag tror att det räcker med en liten städpatrull till att börja med.a7cb1f77044d49d6a6e235cc35e6c29b.jpg54da3fdbf78e12b39f74f3e73d3385bb.jpg

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Chilli sa:

Första vattenbytet gjort. Något krångligare än när man gjorde vattenbyte i sötvattnet.

Hej , om du vill ha det enkelt , ha en lagom stor hink ,foder tunna för hund mat går alltid att snika till sig , mät upp 1 hink när du tappar ur karet ,

märk upp med tejp eller tusch penna ett sträck , sedan en plast burk för saltet , finns alltid en storlek som passar i köks skåpen , och en pump från braha lådan , 

 då blir det 1 hink vatten , 1 skopa salt och blanda , fin justera salt halt , töm ur vatten ur karet med slang till märkningen ,

anslut slangen till en pump och lägg i hinken och pumpa till baka i karet , sen om hinken står vid karet eller i badrummet spelar ingen roll,

om du tar vatten ur sumpen vid vatten byte , så räcker det att ställa det ny blandade vattnet på en stol ,då rinner det till baka av själv tryck ,

mvh stefan

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är vi på dag 11.
Är ganska oförändrat sedan sist. Jag börjar fundera lite på cirkulationen, hur vet jag att vattnet rör på sig tillräckligt mycket överallt? Pumparna är på 60% båda 2, men tycker inte att det ser ut som det blåser så mycket. Men jag vill inte ha storm heller..

Andra frågetecket jag grubblar lite på är vattennivån i sumpen, jag har sänkt nivån så mycket det går.. Min skummare "drunknar" eller stryps ibland och jag tror att det beror på att den står lite djupt egentligen. Men den skummar på bra annars.

Nu till det lite roligare.
Jag har beställt 10st turbosniglar och 7st eremiter. Jag hoppas på att de kommer i veckan.
Sen har jag bokat in i kalendern att om 2 veckor åka till Göteborg och köpa de första fiskarna. Då har akvariet varit igång i 22 dagar. Så kanske skulle man kunna köpa någon korall då också?
Tror ni jag chockar akvariet om jag köper typ 4 fiskar och 2 koraller?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade några små saker som växer på stenen. Är detta (på bild 1) de ökända glasrosor som börjat visa sig?

Bild 2 är min gissning rörmask? Kan det stämma? Är det positivt isåfall?25c009ae1a21a001998ebf6a759cb8fe.jpg187ef6e9451112932d9a60d529c339e7.jpg

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Båda bilderna ser ut som rörmask, på bild 1 är den inte helt utslagen bara.
Jaha. Jag tyckte de såg olika ut. Det börjar titta fram fler och fler rörmaskar på den stenen. Är det något man vill ha? Eller ska man försöka göra någonting åt det?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Dag 22
Nu är start kitet slut och jag står på egna ben utan någon "instruktionsbok" att följa.
Än så länge går det bra. En hel del alger finns det, och många olika alger är det med.. men det hör väl till i början antar jag.

4st fiskar har jag hämtat idag. De har varit i i några timmar nu. Dom är lite stressade men i övrigt verkar de må bra..441016be2a4b74a9b6be3e138790e2ce.jpgac10811b972c33045f8f66cd818f5060.jpg2e420374941c6d9d79864dd2439acea6.jpg

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu var det längesedan jag uppdaterade här.
Fiskarna har snart varit i i ca 3 veckor och alla mår bra hittills. Nu får de mat 2 ggr om dagen, pellets och fryst artemia och de äter med god aptit. Alla utom min salarias som jag börjar bli lite orolig att det inte längre finns tillräckligt med alger för att han ska va nöjd och frisk..

De första korallerna har nu varit i i 4 dagar.
Det har gått ganska bra, men just idag tycker jag att min läderkotall hänger lite, och min ena lps sträcker inte ut sig riktig lika mycket som den gjorde igår..
Jag ska mäta lite vattenvärden ikväll och se om allt står rätt till. Jag har haft lite högt nitrat (10) som jag försöker få ner med 7ml/dag nopox. d9c9c9a5f4099e77b30245bbb6ce9dc3.jpgfb5541638d135e8aad93b56d88dfd1d9.jpg8b2baaa0514b6de804e58a2107751fdb.jpgfd72733a0dfadb639f7ebf04b5a44923.jpg5cb848c763f33ccfdd37958ca7a20fe4.jpg

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju bra ut än så länge! Men vilket salt kör du? Känns som att magnesium och Kalcium är ganska låga jämfört med salthalten som tvärt om är lite hög. Ingen fara med något av värdena men med de flesta salter borde de vara annorlunda ? Korallerna ser ju inte ut att lida för det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-10-29 at 21:13, Chilli sa:

Lite vattenvärden från ikväll.

Nitrit. 0
Nitrat. 10
Fosfat. 0
Ammoniak. 0
Magnesium. 1200
Kalcium. 380
Kh. 9.9
Salt. 1.026
Temp. 26

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

Ser ju stabilt ut. Lite högre upp i kalcium och magnesium som Daniel förespråkar.

 

Vad mäter du fosfat med?

 

Att ha 10 i nitrat är helt ok för dem koraller du köpt in. De flesta koraller är nöjda med det värdet :) 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Men vilket salt kör du?


Jag kör med salt från red sea (Svart hink)
Jag har också tänkt att det är lite låga värden.
Känns som att vattenbyte inte kommer vara tillräckligt så länge till..

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något står inte rätt till. Jag tror din salthaltsmätare visar fel. Den svarta Red Sea Hinken ska inte ha så lågt Mg och Ca vid den salthalten, även KH är för lågt för saltet. Coral Pro saltet har högre värden är normalt på alla de tre ämnena, och de flesta andra. Kontrollmät på nyblandat vatten om du får samma värden där. I så fall är det mest troligt att din salthaltmätare visar fel, använder du en refraktometer? Har du kalibrerat den isf? :-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnesium sjunker ofta i kar med ny sten. Så det är inget uppseendeväckande med det.

Jag tycker det är läge att köpa kalciumklorid och magnesiumklorid för att korrigera de värdena. Det finns som Red Sea Foundation.

Magnesium kommer antagligen att fortsätta bindas i stenen det närmaste året innan det stabiliserat sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har akvariet blivit lite bortglömt i 1 vecka då min hund blivit sjuk. Det ända jag gjort är att slängt i lite mat 2ggr om dagen i förbifarten.

 

Jag har stött på mina första motgångar nu.. min läderkorall har surat ett tag, den var fin i 4 dagar och efter det har den varit ledsen.

Men mina 2 lpser verkar trivas och vara väldig fina så jag har inte vågat göra några ändringar.. jag funderar på om jag ska ställa den på en annan plats och se om den trivs bättre då, eller om jag bara ska låta den va och se om den återvänder.

 

Sen var det det där med mina vattenvärden. Det var nu 1 vecka sedan jag gjorde ett vattenbyte så jag har blandat nytt vatten och passade då på att testa både det nya vattnet och akvariet. Det skiljer sig lite grann, framförallt i kh. Men mg och ca är rätt lågt även i det nyblandade vattnet..

 

Akvariet:

Salt 1,025

Mg 1230

Ca 420

Kh 13,7

 

Nytt vatten:

Salt 1,025

Mg 1230

Ca 390

Kh 9,9

 

Jag har kalibrerat refraktometern med både kalibreringsvätska (som följde med när jag köpte den) och dubbelkollat med osmos vatten.

 

Är detta något som jag borde vara bekymrad över?

Visseligen är salthinken snart slut. Kanske blir bättre med nytt salt?

 

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

 

 

 

885cbf81506014cf24038d8a8c1abe8d.jpg79f5524ca7db618bb1a40849833a2e79.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...