Gå till innehåll

Vart ska man börja?


powerman5k

Rekommenderade inlägg

Hej alla.

Jag är en gammal dykinstruktör som spenderar allt för mycket tid på sitt riktiga jobb och allt för lite tid under ytan...

Tanken av att ha ett eget lite rev och lite fisk att ta hand om har alltid lockat. Jag skulle vilja ha ett rev med koraller och fisk man kan hitta runt Thailand och i sydost Asien så man känner sig som hemma ?

Nu skulle jag behöva lite tips vart jag ska börja läsa och vad jag ska läsa. Sitter och klickar lite planlöst på forumet men hittar inte ett tydligt ställe där jag ska börja leta. Nybörjarhörnan borde ha några klistrade poster där man kan börja, för nu är det bara en massa frågor som säker får besvaras om och om igen. Antar att min är en sån ?

Har hittat en gratis ebok som heter Saltwater aquarium & reef tank book av Fishlore.com men skulle gärna öka på mitt digitala bibliotek om det finns några bra eböcker.

Jag hittade nån vatten och kemi pdf här på forumet för nån dag sen, men tittade bara på den då och nu kan jag inte hitta den igen...

Så alla tips på vart jag börjar mottages tacksamt.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Kul att du är sugen!

 

Stig i Gemlas hemsida oceanakvarium har lite småartiklar som har mycket läsvärt i sig: http://oceanakvarium.se/?category=pages/2_bra_att_veta/1_borja_med_salt&page=akvariet

 

Här finns saltvattenskemi for dummies som kanske är dokumentet du inte hitta igen: 

 

 

Här är en till bra uppstartsartikel från Lasse:

 

 

Det är lite att börja med iaf ?

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På svenska har du en bok av Daniel Knop som är väldigt bra, den heter något i stil med saltvattensakvariet för nybörjaren och rekommenderas varmt. Vet inte om den finns digitalt.

 

Youtube är annars tveklöst den största, samt bästa och sämsta källan till information. Bästa för att det finns mycket som är bra, sämsta för att det finns  mycket skräp :)

Svårt för en tub-oholist att säga vad som är bra för en nybörjare faktiskt men ska jag droppa några duktiga kanaler så får det bli..

BRS TV,  framförallt spellistan 52 weeks of reefing. I spellistorna benämnda MACNA xyxy finns många bra föredrag också.

 

Tidal gardens och Aarons aquariums är några andra duktiga och mestadels lättsmälta kanaler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...