Gå till innehåll

54 liter kallvatten i Malmö


Rekommenderade inlägg

För tre månader startades akvariet inspirerat av artiklar på Guiden. Har ett tropiskt revakvarium sedan länge och hade ett tomt 54 liters redo att användas

 

Teknik:

Tunze streamer 1800 l

Eheim innerfilter. mekaniskt/biologiskt

Ledlist 10000 kelvin 12 watt

Ledspot växtljus 4 watt

Grotech fläkt

 

Djur:

Fem små Stensnultror

Två Tångräkor

Tio strandsnäckor

Tio blåmusslor (filtrerar)

 

Alger:

Rödhinna på kalkstenen

Karragentång

Rödris

Kräkel

Tarmalg

 

Snultrorna är roliga pigga fiskar, börjar få fin röd färg efter egentillverkad räkmix.

Räkorna fina i ledljuset och snäckorna håller stenarna fria från trådalger, musslorna filtrerar vattnet.

Havet utanför Malmö håller 10 promille men jag har höjt sakta till 33 promille, pH borde då hålla sig stabilt. 

Akvariet står i ett svalt rum mot en yttervägg med fläkt mot ytan, temp 18 grader just nu.

25 % vattenbyte varannan vecka.

 

Det bräckta vattnet utanför Malmö begränsar tyvärr antalet arter. Var och besökte ett galleri för kommande utställning i förra veckan och passade på att ta en sväng till Skälderviken, hittade Karragenalg som ska vara tacksam. Tyvärr ingen Havsnejlika som jag hoppades på, hade gjort akvariet komplett.

Hoppas det finns fler kallvattens akvarister här nere i södern.

 

 

 

A2291528-1F5E-42E3-9799-460802E645F4.jpeg

CC792230-E2B3-43F9-A5A2-D7467813F6C0.jpeg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul! Ser ju trevligt ut, Stensnultrorna är fina och roliga fiskar. De är så nyfikna och pigga. När de blir större slukar de förvånansvärt stora räkor, men i storleken du har så är de ideala fiskar. 18 grader är en rätt bra temperatur, det verkar vara många djur man kan hålla då. Speciellt som går fånga med håv nära ytan.

 

Visste inte att salthalten var så låg som 10 promille i Malmö, jag har iofs inget salt alls i vattnet kring mig utan får åka 2,5 timme till kusten. Havsnejlikor ska finnas kring Malmö med, men de bor säkert lite djupare där vattnet är mer salt. De är väldigt lätta att hitta uppe i Lysekil, de brukar sitta i stora antal på bryggornas sidor tillsammans med blåmusslor och gröna alger. Bästa brukar vara att hitta några på ett musselskal man kan bryta loss.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så kul att du startat ett kallt akvarium! Extra kul att SVG har inspirerat dig.

Du har ett väldigt snyggt och prydligt akvarium! Det ser ut precis som att ett stycke strandbiotop har lyfts in i karet. Har du sett nån tillväxt på tången?

 

Inte heller jag har tänkt på att salthalten är så grymt låg i Malmötrakten. Sjönejlikan blir nog svår att hitta i sådana vatten utan att kränga på sig en dykardräkt. Har du möjlighet att smiska lite motorväg upp mot Lysekil till sommaren, så kan du få vara med på någon av våra kalla båtutflykter.

 

Stort lycka till och håll oss gärna uppdaterade!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karragentången la jag i för två veckor sedan men ser viss tillväxt, rödhinna växer visst väldigt långsamt. Hoppas mest på Karragenen, akvariet får gå i en röd färgskala. Hade mycket bruna fulager i början men dom har försvunnit när det börjar bli balans. 

Kanske kan man göra ett strandfynd innan vintern efter en storm och hitta anemoner uppspolade underifrån språngskiktet.

DE01651E-2A9D-4E93-965C-3478A3484A57.jpeg.b0b0d1805dec260233b179d714ae3c64.jpeg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karragenalgen är en väldigt tacksam och trevlig växt. Om den trivs kommer den sprida sig i hela akvariet i lagom takt. Den kan ploppa upp både här och där.

Det verkar som du hittat en bra balans mellan belysning, tång, fulalger och strandsnäckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...