Gå till innehåll

Kranvatten, hur illa?


rolnor

Rekommenderade inlägg

Om frågan var akut kanske ämnet är för sent nu ? men som tidigare inlägg konstaterat är det inget som går ge ett rakt svar. Men troligtvis är svaret att det inte är något problem alls om inte ens kranvatten är mer eller mindre obrukbart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, jag bor i Åtorp, Degerfors, Örebro län. Jag har kommunalt vatten som verkar bra, tror inte det är extremt hårt eller så. Har nu fått i allting och kört fosfatfilter och det är 0,00ppm på Hanna och 0,00 på fauna marin så det känns bra. Har haft kulalger(skit) tidigare och räknar med att dom kommer även nu, har inte steriliserat allt. Frågan är hur mycket kulalger och även kiselalger det kan bli om jag lyckas hålla fosfat nere såhär, vad tror ni? Har mycket lite LS och 130liter, ska bara ha nån anemon, en lobophytum och några småfiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ut som om ni har en vattentäkt med god dricksvattenkvalitet.

Silikat är inte med i testresultatet så vi vet inget om risken för kiselalger.

Degerfors är i utkanten av bergslagen, ett område med mycket god förekomst av metaller i berggrunden.

Jag skulle rekommendera ett Tritontest innan jag använder vattnet för saltvatten. Det är ändå stor skillnad på att dricka ett par % av kroppsvikten per dag och att leva i vattnet.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan högt silikat utgöra ett problem? Randy Holmes-Farley verkar inte tycka det. 

 

Själv har jag 1875.00 µg/L i mitt akvarievatten enligt Triton ICP-test (pga att jag tidigare använt filtermediat Siporax och aldrig byter vatten?) och har inga problem med kiselalger, medan denna akvarist fick en höjning från 55.93 ug/L till 578.9 ug/L direkt efter tillsats av Siporax.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört med kranvatten i flera år nu, har funkat hur bra som helst, har äntligen fått lite färg på korallerna, inga trådalger eller annat gräslikknande ? stockholms vatten är väl hyfsat bra. Kör enbart med skummare, aluremover, aktivt kol och en minidos av biopellets i en reaktor, 80 liters kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kranvatten är oftast helt ok att blanda på. Den stora fördelen med osmos är att man får en omålad duk, dvs i princip sterilt vatten som du sedan blandar med salt som i den bästa av världar innehåller i princip samma koncentration av de olika spårämnena om du håller dig till ett märke. Dvs du får samma värden varje gång. Blandar du med kranvatten  ( som redan innehåller mer eller mindre kalcium, magnesium, mm mm ) blir värdena därefter, dvs högre generellt, och olika från gång till annan. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utöver detta som ni andra skriver, så har du inget som filtrerar bort tungmetaller och andra oönskade ämnen ( fosfat, silikat, colibakterier mm ) om du tappar direkt från kranen utan att filtrera. Det blir även i detta avseende lite hit n miss med vad som kommer ur kranen från en dag till en annan. Har du mätt vattnet med en tds mätare ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack allihop, jag tänker använda osmosvatten för att fylla på och vid vattenbyten så det är bara nu vid uppstart jag tog kranvatten. Antar att tungmetaller knappast kan vara farliga i det här fallet då. Intressant att det går att köra med enbart kranvatten, hi, hi, underlättar ju en hel del. Allt har gått bra hittils vid omstarten men LS från Triton var ganska "fula" kanske delvis för att jag beställde så liten mängd. Har fäst en fragg av min gamla lobophytum mot en av stenarna och den ser stendöd ut nu, helt ihopsjunken, jag antar att det är en normal reaktion när jag skurit så mycket i den? Hur lång tid kan det ta för den att komma igen? Funderar på att ha ett par/tre carpetanemoner (eller blir det trångt?) och kanske fyra-sex clownfiskar snarare än ett stort rev med stenkoraller. Det blir mycket enklare att slippa balling etc. när man bara har mjukkoraller och anemoner tänker jag?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...