Gå till innehåll

Se upp med impellermagnet!


KMG

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Kanske ett välkänt faktum för alla att permanentmagneter skadas av stötar och slag? Men så är det. Har nu märkt ojämn gång och effektförlust efter att jag gjorde rent min returpump. Höll till i badkaret med avloppet stängt så ingen tappad skruv skulle åka iväg. Bäst som jag höll på med rotorn tappade jag den. Klonk mot plåten i badkaret. Efter det kom ojämn gång och effektminskning. Lärdom: Var över handduk eller annat mjukt när man gör rent impellrar. Aldrig i plåtbadkar. Magnetism gör det extra lätt att tappa impellern och ökar på kraften i stöten/slaget. Var gärna på golvet för att minska fallhöjd fall i fall att. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, mikoto sa:

Ja, de är ganska sköra tyvärr. Vet inte exakt hur de är uppbyggda egentligen men det känns som att magneterna är ett sammanpressat material många gånger som har en struktur som lätt kan skadas.

Dom är ganska så säkert sintrade och som sagt väldigt ömtåliga för stötar och slag. Genom att ha en permanentmagnet i rotorn får man ut mer effekt och mindre energiåtgång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...