Gå till innehåll

Påverkan på vattenvården med diy cementbakgrund


Tobbe

Rekommenderade inlägg

Hejsan

jag har en diy bakgrund i mitt kar som är uppbyggd med portlandcement och korallsten, skulle den även fungera i ett sötvattenskar? Tankarna går att lägga ner saltkaret då jag haft mkt strul och vill helst inte ta ut bakgrunden som jag är mkt nöjd med. Karet har varit igång i tre år och jag tänker att man får köra ett antal vattenbyte med ngt lämpligt medel för att laka ut allt som hör saltkaret till innan man kör igång det i sötvatten. Någon som har erfarenhet av detta?

 

mvh

Tobbe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Med korallsten, menar du levande sten? Skulle tro att både cement och levande sten (egentligen porös kalksten) kommer att höja pH-värde och hårdhet för mycket i vanliga sötvattenskar, däremot kan detta kanske vara önskvärt i ett Tanganyika- eller Malawikar.

 

För andra sötvattenkar kanske det även skulle gå att täcka inredningen med klarlack, men det kommer nog aldrig bli helt tätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalksten i olika former är sällan till nackdel i sötvattenskar. Det finns fiskar som absolut vill ha mjukt och surt vatten och för somliga kan det vara en förutsättning för framgångsrik odling. Men för de flesta vanliga fiskar går det bra med kalk, det snarare stabiliserar vattnet så man får mindre risk för bekymmer.

 

Cement är lite annorlunda. När det härdar så kommer det ut kalciumhydroxid i vattnet och det ställer till det ordentligt. Standard i akvarium för att slippa det problemet är att lacka men jag tvivlar på att det biter särskilt bra på en gammal bakgrund där det kan vara alger och jox. Jag tror egentligen inte att det är nåt problem heller. Har karet varit igång några år så är det färdighärdat och eventuella olämpligheter borde vara utlakade för länge sen.

 

Du behöver nog ändå fylla karet med vatten och låta det stå ett tag för att laka ur salt. Gör en pH mätning då, så länge det inte tenderar att dra iväg över sju kan du nog vara rätt säker på att du inte får problem. Skulle pH sticka i höjden får du antingen försöka hålla ner det genom att låta det laka ur ett tag och sen byta vatten efterhand eller (bättre) satsa på fiskar som trivs i sånt vatten, typ Malawi. 

 

Tänk på bara att kranvatten ofta kan ha rätt högt pH så du inte blir lurad av det, mät kranvattnet och se vad som händer på sikt i karet.

Ändrat av Bygert
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver inte laka ur stenen. Om du vill få bort alger med mera så att det inte ligger och ruttnar senare så häll en liter väteperoxid 10% eller mer i karet så dödar det alla alger. Efter ett par dagar har det brutits ned och blivit vanligt vatten + syre. Borsta sedan ren stenen med en diskborste eller liknande.

 

Har du knappar i karet kan detta vara livsfarligt. En del av dem är väldigt giftiga.

 

Kranvatten har ofta pH ungefär 8,4 och låter du det stå kan pH sjunka till ungefär 8,0 men det brukar ta tid. Du lär inte få mycket lägre pH med kalkkross i bakgrunden.

Malawi , Tanganjika med fler har naturligt högt pH men även Mellanamerika med en hel del ciklider och ungfödare.

Är de odlade i akvarium sedan 70 år har det blivit ett urval mot pH runt 7.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...