Gå till innehåll

Såga bort stag i bänk


cuprinol

Rekommenderade inlägg

Hej

 

Jag behöver få till ytterligare ca 10cm i höjd mellan sumpen och akvariet för att få plats med skummaren och funderar på ifall jag vågar såga bort två av tvärstagen i botten på bänken.

 

Är lite osäker på hur det påverkar bänkens egenskaper och undrar om det finns någon i forumet med konstruktions kunskaper som kan hjälpa mig?

 

1f205297967d7fc0f0337016c5cc8260.jpg

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Staget du har ringat in till höger kan du absolut inte bara kapa bort eftersom ett av benen ansluter direkt mot staget. I så fall måste du sätta ett stöd direkt under benet som tar upp vikten från akvariet. 

För övrigt används bara stagen för att att inte benen ska kunna vika sig utåt vilket är väldigt överdimensionerat eftersom alla ben är sammanbundna av en ram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis så tänker jag, benet till höger tänkte jag flytta ut så att det hamnar över foten (syns lite dåligt på bilden) ramen blir kvar (orörd) och även ett stag en meter från gaveln.

Då ska det väll inte påverka så mycket att jag kapar de andra två.

På andra sidan bänken står redan benet över yttre ramen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stagen ska ju inte bara hålla ordning på benen så de inte glider isär eller ihop, det är knappast ett troligt scenario. Den viktiga funktionen är snarare att hindra att bänken viker sig. Tar man bort stag så tar man bort en del av skyddet mot att hela rasket rasar i backen och det kanske man inte vill? Tar man nu ändå bort stag på nåt ställe så kanske man ska kompensera med att öka stabiliteten på nåt annat sätt, förankra i vägg, sätta diagonalstag på nåt ställe eller så.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, cuprinol sa:

Jag behöver få till ytterligare ca 10cm i höjd mellan sumpen och akvariet för att få plats med skummaren och funderar på ifall jag vågar såga bort två av tvärstagen i botten på bänken.

Hej , köp en annan skummere istället för att kapa i bänken , med den storleken på kar så gör ett par tusen lappar hit eller dit ingen skillnad ,

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har funderat på en extra sump för skummaren alternativt lägga en ram mellan bänken och plywoodskivan för att få upp akvariet 4-5cm

Jag får plats med skummaren men inte rengöringshuvudet så det är frustrerande lite som skiljer.

Det var ganska tungt och bökigt att få allt på plats så jag vill helst inte ta ut bänken för att svetsa om den, annars hade jag nog flyttat lite på stagen.

Skummaren är nog inte högre en andra modeller i den klassen så det är nog inte ett alternativ att byta den.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, cuprinol sa:

Jag får plats med skummaren men inte rengöringshuvudet så det är frustrerande lite som skiljer.

Hej , lägg rengöraren i bra ha lådan istället , så är problemet löst , med den storleken på kar och med den sumpen kommer du aldrig att lämna skummaren utan uppsikt ,

du kan bara skumma ur en viss mängd ur systemet , rengöraren blir ett I landsproblem , en rengörare ett lyxtillbehör som kan orsaka att skummaren skenar ,

många tror att lite vatten på golvet är inte så farligt , men glömmer att man kanske måste riva hela karet med lagom mycket vatten på golvet , 

mvh stefan 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä det verkar inte vara någon bra idé tydligen att ta bort stagen så det landar nog i att lägga en ram av trä mellan bänk och akvarium för att få till några extra cm istället.

Tack för er input.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, cuprinol sa:

Hej

 

Jag behöver få till ytterligare ca 10cm i höjd mellan sumpen och akvariet för att få plats med skummaren och funderar på ifall jag vågar såga bort två av tvärstagen i botten på bänken.

 

Är lite osäker på hur det påverkar bänkens egenskaper och undrar om det finns någon i forumet med konstruktions kunskaper som kan hjälpa mig?

 

1f205297967d7fc0f0337016c5cc8260.jpg

 

 

Hej , hoppas att du inte ska ha sumpen så som det är på bilden ? du kommer väl att lägga en i botten på bänken ,

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter som jag bara behöver ca5cm så tror jag att det blir enklast att lägga träreglar på alla stag och ram under plywoodskivan.

Akvariet skall byggas in i väggen med ett rum bakom så utseendet spelar mindre roll.

Bänken står på gjuten platta fördelat på 8st fötter så vikten är inget problem


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska försöka få till en tråd när jag fått vatten i karet, har lite för många projekt just nu så tiden räcker inte riktigt till.

Men jag hoppas att det ska vara igång till Jul i alla fall.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...