Gå till innehåll

Ozon? Omstart cubicus reeftank


rolnor

Rekommenderade inlägg

Hur viktigt är det med ozon?

Jag har kört både med och utan långa tider och märker ingen vesäntlig skillnad, vattnet kan bli lite klarare med än utan.

Jag har startat om min cubicus reeeftank nu och har lite grums i vattnet, kan komma från bottensanden och då hjälper väl inte ozon men tänkte prova.

Har filtervadd vid utloppet och ser att det samlas partiklar, även en del brunt som troligen är kiselalger.

Min lilla fragg lobophytum som jag fäst med gummisnodd kan eventuellt faktiskt vara påväg att få liv igen, har sett stendöd ut.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 10/28/2019 at 7:36 PM, rolnor said:

Hur viktigt är det med ozon?

Tror inte heller det är så viktigt. Det kan visserligen höja redoxpotentialen samt göra vattnet klarare, men väteperoxid (doserad med Oxydator?) åstadkommer samma sak på ett säkrare sätt (både för människor, djur och plastdelarna i skummare). Ozon kan även döda en del parasiter, men UVC verkar vara både effektivare och säkrare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant, väteperoxid? Har aldrig hört om detta men visst, ozon är giftigt och dom ozonider som bildas när det reagerar med olika ämnen är också giftiga. Det brukar lukta skunk i skummaren när jag använder ozon, en massa junk som troligen är ganska farligt. Hur mycket väteperoxid ska man använda? Har 1l 30%-ig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, rolnor said:

Det brukar lukta skunk i skummaren när jag använder ozon, en massa junk som troligen är ganska farligt.

Jag tänkte mer på eventuell ozon som läcker ut i inandningsluften.

 

2 hours ago, rolnor said:

Hur mycket väteperoxid ska man använda? Har 1l 30%-ig.

Kolla upp manualerna för oxydatorerna här: https://www.oxydator.de/produkte/ --observera att oxydator-behållaren släpper ut lite väteperoxid i taget genom diffusion, om jag förstått saken rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...