Gå till innehåll

Clarisea SK5000 - hur höjer jag effektivitetsgraden?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Jag har nu äntligen fått kopplat in filtret till ett utav mina nedfallsrör från ytavrinningen.

 

Jag har 2 rör ner och en 12000 liter/timme jebao pump. Misstänker och tror att pumpen tappar en del flöde men är osäker på hur mycket. I vilket fall som helst så har filtret inget problem att ta emot det vattnet som kommer med röret.

 

Min fråga är hur jag skall göra för att få filtret att bli så effektivt som möjligt.

 

Det samlar på sig smuts men jag hade förväntat mig att filterpappret skulle vara mycket skitigare än det som bli. Den automatiska motorn rullar ganska ofta vidare och jag upplever väl egentligen att det är ganska ineffektivt. 

 

Det kommer ganska mycket luftbubblor ut från röret och in i filtret. I starten hade jag flotören så långt ner som möjligt vilket gjorde filtret ännu mindre effektivt. Har nu höjt den så högt det går och nu blir pappret skitigare men inte helt fullt av skit som jag vill. Vad beror det på?

För stort flöde av vatten genom filtret?

Luftbubblor på flotøren?

 

Hur minskar jag på luftbubblorna in i filtret? Utblåset sänder vattnet snett ner till höger - får det inte helt ner men räknar med att om jag någon gång får inkommande vatten att spolas rakt ner så kommer det att hjälpa på en del av luftbubblorna.

 

Skulle ett sänkt flöde automatiskt göra att mer skit fastnar i filtret? Ge mindre luftbubblor?

 

Tar gärna råd och inspel på hur jag skall få det så effektivt som möjligt. Vill ha så mycket skit på pappret som möjligt.

 

mvh Andre

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

50 minuter sedan, petnym sa:

Ja, lägre flöde gör att filtret hinner bli skitigare innan det matas fram. Se också till att utflödet inte har något motstånd av något slag.

Jag gjorde så att jag byggde en hylla som den står på så den kom upp säkert 25 från där den stod. Vatten nivån är nu cirka en centimeter under avrinningen på filtret och fleecen är ordentligt skitig före den går vidare. Kör bara på ett av rören ner men likväl ordentligt med skit som samlar sig upp.

 

Hur länge kan det tänkas ta innan man ser en effekt på värden i akvariet - tänker på att man binder upp skit i större utsträckning än tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-11-04 at 07:25, Dimorb sa:

Jag gjorde så att jag byggde en hylla som den står på så den kom upp säkert 25 från där den stod. Vatten nivån är nu cirka en centimeter under avrinningen på filtret och fleecen är ordentligt skitig före den går vidare. Kör bara på ett av rören ner men likväl ordentligt med skit som samlar sig upp.

 

Hur länge kan det tänkas ta innan man ser en effekt på värden i akvariet - tänker på att man binder upp skit i större utsträckning än tidigare.

Jag är inte säker på att man kan mäta skillnaden på plats i ett akvarium där nivåerna påverkas av ett antal olika faktorer som varierar hela tiden. Jag tycker däremot att mängden synliga partiklar i vattenkolumnen snabbt blir färre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...