Gå till innehåll

döda / neutraliser paythoa


m0jjen

Rekommenderade inlägg

74601225_516473359197711_6435913642998235136_n.jpg.24127fb0f5f2fdc0049f92a265c820a2.jpg

 

Har en mindre sten enligt bild med palythoa jag vill bli av med. Jag bryr mig inte om stenen utan vill endast bli av med korallerna på ett så säkert sätt som möjligt. Har läst lite att folk gör allt möjligt från gräver ned dem till gör ett klorinbad.
 

Gräva ned / förvara torr i hink / i hink med sötvatten med mera där stenen förvaras går helt bort då jag har 2 hundar. Allt som innebär risk för att de kommer åt stenen går bort.

 

Det mest intressanta alternativet är att göra en kloringblandning med sötvatten + klorin som ska neutralisera giftet samt "smälta polypen". Finns det andra alternativ?

 

Har även kontaktat vår lokala avfallsstation som har en del för giftigt avfall, de kollade mer eller mindre på mig som om jag vore från mars, så inge vidare hjälp där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
4 minuter sedan, LuisReca skrev:

Varför inte bara ta stenen och slänga i grovsopor om du ändå inte bryr dig om den? Eller har jag missat nån viktig faktor i det hela😆

Edit!! Såg nu att detta är över 1 år gammalt.  😅

Giftet är luftburet. D.v.s sopkillen kan bli ganska så sjuk om han råkar slita o slänga med en påse med Palythoa i.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, LuisReca skrev:

Varför inte bara ta stenen och slänga i grovsopor om du ändå inte bryr dig om den? Eller har jag missat nån viktig faktor i det hela😆

Edit!! Såg nu att detta är över 1 år gammalt.  😅

För att det kan skada andra människor och djur väldigt illa. Vore oerhört vårdslöst o respektlöst.

 

Lösningen blev att lämna den som farligt avfall på tippen hur som helst

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...