Gå till innehåll

Ph och uteluft


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Har funderat en del på det här med ph-värde, har en alkatronic och efter senaste uppdateringen får man där också ph i vattnet, jag ligger lite väl lågt känner jag, pendlar mellan 7,8 och 8,0.....

Har akvariet, sump och allt i ett dedikerat ganska litet rum där det nu på höst o vinter blir ganska varmt och fuktigt, ventilationen trycker nu ut luft (På sommaren tvärtom), så jag tänkte helt enkelt att det kunde vara gynnsamt på ph att plocka skummarluften utifrån! Sagt och gjort, har skummaren ganska nära ventilstionshålet så det gick lätt att koppla på en släng som suger luft utifrån.

Men, det har ingen som helst påverkan på ph i karet under de två dygn jag kört så! Hur tusan kan det vara så!??

 

Kan säga att karet är på 980l, kör dsb men har oxå en algreaktor som går på omvänd lyscykel vilket borde främja ett jämt och högt ph....

 

En annan tanke är att koppla in en kalkmixer som jag har stående och låta doserpumpen pytsa i lite kalkvatten, främst nattetid för att få upp ph?

 

Vad tror ni? Jag trodde att uteluften iallafall skulle ha lite påverkan....

 

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-11-09 at 10:12, MattiasN sa:

 

Har funderat en del på det här med ph-värde, har en alkatronic och efter senaste uppdateringen får man där också ph i vattnet, jag ligger lite väl lågt känner jag, pendlar mellan 7,8 och 8,0.....

Har akvariet, sump och allt i ett dedikerat ganska litet rum där det nu på höst o vinter blir ganska varmt och fuktigt, ventilationen trycker nu ut luft (På sommaren tvärtom), så jag tänkte helt enkelt att det kunde vara gynnsamt på ph att plocka skummarluften utifrån! Sagt och gjort, har skummaren ganska nära ventilstionshålet så det gick lätt att koppla på en släng som suger luft utifrån.

Men, det har ingen som helst påverkan på ph i karet under de två dygn jag kört så! Hur tusan kan det vara så!??

 

Kan säga att karet är på 980l, kör dsb men har oxå en algreaktor som går på omvänd lyscykel vilket borde främja ett jämt och högt ph....

 

En annan tanke är att koppla in en kalkmixer som jag har stående och låta doserpumpen pytsa i lite kalkvatten, främst nattetid för att få upp ph?

 

Vad tror ni? Jag trodde att uteluften iallafall skulle ha lite påverkan....

 

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

 

 

 

du kanske har för klen skummare så skillnaden inte märks? För rent teoretiskt skall det bli en skillnad. Men allra bäst är att låta skummare dra in luft med nästan 0 ppm i CO2, dvs kör luften genom CO2 absorb media. Näre jag gör det stiger ph med 0.2 över hela dygnet. Men även där krävs en skummare som drar mkt luft,. för att få full effekt . 

 

Jonas

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du kanske har för klen skummare så skillnaden inte märks? För rent teoretiskt skall det bli en skillnad. Men allra bäst är att låta skummare dra in luft med nästan 0 ppm i CO2, dvs kör luften genom CO2 absorb media. Näre jag gör det stiger ph med 0.2 över hela dygnet. Men även där krävs en skummare som drar mkt luft,. för att få full effekt . 
 
Jonas
 
 
Nja har en Bubbleking Double cone 250, minns inte riktigt effekt men den drar in ganska gott om luft så visst borde det ge effekt..... Men ska dra ut slangen nån cm till så jag inte suger in samma luft som knuffas ut i ventilationskanalen och se men det borde inte vara det eftersom slangen redan sticker ut e bit...
Co2 skrubber funkar väl lite sämre i fuktig luft? Blir lite fuktigt i rummet....

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har provat lite olika senaste tiden, inget som gett omedelbar märkbar effekt på ph...

Har testat ta av täckskivan över min första sump med dsb, sumpen är på 200l och har haft täckskiva över för att hålla nere avdunstningen. Tänkte att att det kanske kunde göra skillnad men ingen effekt...

Provar oxå köra i kalkvatten men har tagit försiktig dos än så länge så det har inte heller gett effekt än, men kommer öka dosen efterhand nu

Har dessutom vänt fläkten i ventilationen, har tidigare kört med fläkt som blåser ut varm/fuktig luft ur rummet under vinterhalvåret, men har nu vänt så att den istället drar in luft utifrån för att få in friskluft, men ingen effekt där heller...

Har bra cirkulation på ytan i karet och skummare som borde dra in tillräckligt .ed luft, BK Doublecone 250...


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, hade för mig att det försämrades av luftfuktigheten, co2-skrubb är väl nästa projekt att prova, men anledningen var egentligen mest att få in mer frisk uteluft i akvarierummet....
Det verkar som dykarvarianten av co2-skrubb är lite svårare att få tag på, har känslan att det blir ganska dyrt med akvarietillverkarnas urval...


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-11-24 at 21:29, Lasse sa:

Här har du i Lund

 

Sök på sofnolime 797. tips - använd både utomhusluft och en seriekopplad C=2 scrubber

 

MVH Lasse

Perfekt tack!

Har fått lite positiv effekt på ph genom att dosera kalkvatten, senaste dagarna hyfsat stabilt mellan  7,9-8,1 :) Det ska gärna gärna upp lite till, men får se om ekonomin klarar fler akvarieinköp innan jul.... 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om det är off topic. 

Jag kör 2 intag med syre till min skummare. Har kopplat på 2 st CO2 scrubbers till dem. 

 

Ser nu runtomkring att folk börjar koppla på recirkulerande CO2 filter. Varför vill man ha det recirkulerande? Blir det mer effektivt? Varar median längre? Blir effekten på pH lika stor om det är samma luft som går runt och runt?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, wrang sa:

Har slangen utifrån betydelse större dimension samma sug vid skummare eller är
Är det även bättre här med Större dimension på slangen fram till skummaren?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Jag bad flödesgurun Slanten titta på det en gång, koncensus blev att luft flyttar sig så lätt att det ska till väldigt många meter slang innan dimensionen hindrar flödet. 

Jag valde själv en slang som var dimensionen större så att den från skummaren kan sticka in i den, rätt eller fel men 5m slang och jag upplever åtminstone inga problem.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, danne031 sa:

 

Jag bad flödesgurun Slanten titta på det en gång, koncensus blev att luft flyttar sig så lätt att det ska till väldigt många meter slang innan dimensionen hindrar flödet. 

Jag valde själv en slang som var dimensionen större så att den från skummaren kan sticka in i den, rätt eller fel men 5m slang och jag upplever åtminstone inga problem.

Kanon tack då är det inget ogjort jobb. Satte in ett 16mm VP rör i väggen å ut på utsidan med tejpade skarvar. Tänkte att detta skulle funka...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...