Gå till innehåll

Romans Balling 2 part


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Hej

Här får ni av mig mitt 2 parts recept. Helt balanserat, inga restjoner, innehåller alla spårelement. Tar bara 2 pumpar. 3 ggr starkare än vanlig Balling. 

 

Receptet är kört sen i vintras, av flera akvarister världen över, och är många ggr clearat mot regelbundna ICP tester, och karen håller sina värden. Kan som med alla recept variera lite, där tex Sr, o jod kan behöva stöddoseras, eftersom alla kar drar lite olika, men de rapporter jag fått är det sällsynt med behov av stöddosering. 

 

Håll till godo

 

/Jonas, redaktörn

 

 

Romans-2-parts-Balling-mezzoforte-plus-v2.pdf

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 2
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 6 månader senare...
  • 1 månad senare...
On 2020-09-13 at 12:10, MattiasN said:

Nån som kör denna?

Hittade glaubersalt, men bara 100g förpackningar (visserligen till bra pris på 32kr/st). Tänkte ge mig på att byta till detta recept snart :)

@jonasroman kör du denna själv nu? Och varför inte MgSO4 för att balansera?

jag kör mitt egna recept nu  men modifierat igen det så det är  nu en "Roman Forze7" , alltså 3 ”burkar”, styrka 7 ggr starkare än vanlig balling. NaSO4 kan man prova utan , om man bara kör icp ibland, en del har rapporterat att S ligger rätt även utan Natriumsulftaten, så det står inte o faller med den. 

 

 

Roman_Forze7.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-11-10 at 11:37, jonasroman said:

Hej

Här får ni av mig mitt 2 parts recept. Helt balanserat, inga restjoner, innehåller alla spårelement. Tar bara 2 pumpar. 3 ggr starkare än vanlig Balling. 

 

Receptet är kört sen i vintras, av flera akvarister världen över, och är många ggr clearat mot regelbundna ICP tester, och karen håller sina värden. Kan som med alla recept variera lite, där tex Sr, o jod kan behöva stöddoseras, eftersom alla kar drar lite olika, men de rapporter jag fått är det sällsynt med behov av stöddosering. 

 

Håll till godo

 

/Jonas, redaktörn

 

 

Romans-2-parts-Balling-mezzoforte-plus-v2.pdf 33 kB · 82 downloads

Hej Jonas! 

 

Tack för att du delar med dig! 

Då min nuvarande ballingmix håller på att ta slut tänkte jag satsa på din 2 parts-balling. Att endast behöva använda 2 pumphuvuden tilltalar verkligen :)

Har försökt djupdyka ner i biokemin för att förstå grunden. Och undrar vad som händer med NaCl? 

Jag hade tänkt köra utan spårämnen då jag ligger lite för högt på några, och doserar därför alla individuellt enligt icp-test tills att jag kommer ner i rätt nivå/balans. 

Funkar det eller stör det balansen på något sätt, att skippa spårämnena? 

 

Mvh Kim 

 

Ändrat av Kim Rosenqvist
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-09-20 at 13:40, jonasroman said:

jag kör mitt egna recept nu  men modifierat igen det så det är  nu en "Roman Forze7" , alltså 3 ”burkar”, styrka 7 ggr starkare än vanlig balling. NaSO4 kan man prova utan , om man bara kör icp ibland, en del har rapporterat att S ligger rätt även utan Natriumsulftaten, så det står inte o faller med den. 

 

 

Roman_Forze7.jpg

Ah, jag nöjer mig med den 3ggr så starka 2 part den här gången :) Provar 10l den här gången men blandar annars 20l dunkar, blir ju skönt om de räcker lite längre :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Kim Rosenqvist said:

Hej Jonas! 

 

Tack för att du delar med dig! 

Då min nuvarande ballingmix håller på att ta slut tänkte jag satsa på din 2 parts-balling. Att endast behöva använda 2 pumphuvuden tilltalar verkligen :)

 

Har försökt djupdyka ner i biokemin för att förstå grunden. Och undrar vad som händer med NaCl? 

Jag hade tänkt köra utan spårämnen då jag ligger lite för högt på några, och doserar därför alla individuellt enligt icp-test tills att jag kommer ner i rätt nivå/balans. 

Funkar det eller stör det balansen på något sätt, att skippa spårämnena? 

 

Mvh Kim 

 

Djupdykt har jag. Lär gärna min artikel om Balling. Finns gör på SG. 
Inga restjoner. Na CL tas om hand i o med att du avlägsnar vatten då i då då salthalten stiger. Vi tillsätter ju inget NaCl extra i ballingen så det blir lika mkt export som import av NaCl. 
 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

40 minuter sedan, jonasroman said:

Djupdykt har jag. Lär gärna min artikel om Balling. Finns gör på SG. 
Inga restjoner. Na CL tas om hand i o med att du avlägsnar vatten då i då då salthalten stiger. Vi tillsätter ju inget NaCl extra i ballingen så det blir lika mkt export som import av NaCl. 
 

 

Tack Jonas, har missat en del i artikelarkivet ser jag, ska gå igenom dessa. Har läst igenom din artikel nu iaf, och har tidigare sett din video med lego(?)bitarna :) pedagogisk och bra. 

 

Vissa detaljer gör dock att frågor uppstår, av ren nyfikenhet. 

I din artikel använder du natriumvätekarbonat, och i denna blandning är det natriumkarbonat. Är det det som gör att denna blandning kan koncentreras mer? Och vad händer när man utelämnar vätejonen genom att använda natriumkarbonat? Fångas den upp i vattenkolumnen istället? Och sänker pH i den vevan? 

 

Ifrågasätter inte, är bara nyfiken 😊

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Kim Rosenqvist said:

Tack Jonas, har missat en del i artikelarkivet ser jag, ska gå igenom dessa. Har läst igenom din artikel nu iaf, och har tidigare sett din video med lego(?)bitarna :) pedagogisk och bra. 

 

Vissa detaljer gör dock att frågor uppstår, av ren nyfikenhet. 

I din artikel använder du natriumvätekarbonat, och i denna blandning är det natriumkarbonat. Är det det som gör att denna blandning kan koncentreras mer? Och vad händer när man utelämnar vätejonen genom att använda natriumkarbonat? Fångas den upp i vattenkolumnen istället? Och sänker pH i den vevan? 

 

Ifrågasätter inte, är bara nyfiken 😊

 

 

legobitarna:-) haha tack, ja den va lite kul:-)

fråga på:-)

 

Japp, Na2CO3 är dubbelt så mkt KH/molekyl. o löser sig dessutom mer, så man kan öka koncentrationen med 3-4 ggr mer.  Så vill man göra en ”core7” tar man 2 st 3.5or, det är så triton gjort. för att få 3.5 ggr starkare tar man cirka 181 gram Na2CO3 i 1 liter vatten. 

 

Vätejonen i den gamla vanliga NaHCO3 surgrör vattnet om pH är över 7.9, så den klassiska Balling leder ofta till att pH sjunker lite vid dosering med NaHCO3. NaHCO3 kan även höja pH, men först då pH värdet är en bit under 7.9. Alltså gällande NaHCO3: om pH i karet är över 7.9 kommer tillsättning av NaHCO3 ha en lite ph sänkande effekt, men om pH i karet är under 7.9 kommer det ha en liten pH höjande effekt. I sötvatten ligger denna ”gräns” mellan om den höjer eller sänker lite högre, snarare runt 8.3. 

 

Varför ligger denna brytpunkt på just 7.9 resp 8.3? Jo, det är nämligen den sk ändtitreringspunkten för CO3.  

 

Skall jag förklara det bildligt är det så här:

Vid pH 7.9 ligger 100% av alla karbonatjoner som HCO3, 0% som CO3. Vid minsta pH över 7.9 kommer mer o mer ligga som CO3. Säg nu då att vi har ett pH på 8.0...då ligger en liten del som CO3, kanske 5% o resten som HCO3. Nu tillför vi lite HCO3 (NaHCO3) . Det mesta stannar kvar som HCO3 men eftersom pH är över 7.9 så kommer en liten liten del av de tillförda HCO3 jonerna gå över som CO3, dvs dom avger en H jon för att göra det, o därmed sjunker pH. 

 

Nu vänder vi på steken. Vi har ett pH på 7.8. Nu ligger 0% som CO3, nästan allt som HCO3 men inte riktigt allt, en liten liten del ligger nu som H2CO3. Vi tillför nu ytterligare lite HCO3, det mesta stannar kvar som HCO3, men liten liten del av den kommer nu gå över som H2CO3 eftersom jämvikten ligger så, varvid en del av de tillförda HCO3 jonerna alltså tar upp H joner ( o blir till H2CO3),. o pH stiger därmed lite. 

 

Mvh

Jonas

 

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Alldeles strax dags att gå över till denna. 

 

Blir dock osäker hur jag ska kalkylera över från min tidigare aquaforest balling. Deras recept innehåller natriumvätekarbonat. Är det att klassa som "vanlig" balling och att jag bör därmed minska doseringen till 1/3 av det jag har haft? 

 

Vet att det står lite uträkningar i dokumentet, men där litar jag inte på mina basala kunskaper i kemi och matematik. 

 

Någon som vet? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2020-10-21 at 13:42, Kim Rosenqvist said:

Alldeles strax dags att gå över till denna. 

 

Blir dock osäker hur jag ska kalkylera över från min tidigare aquaforest balling. Deras recept innehåller natriumvätekarbonat. Är det att klassa som "vanlig" balling och att jag bör därmed minska doseringen till 1/3 av det jag har haft? 

 

Vet att det står lite uträkningar i dokumentet, men där litar jag inte på mina basala kunskaper i kemi och matematik. 

 

Någon som vet? 

japp, deras är vanlig balling, ”faktor 1”. 

stämmer minska dosen till 1/3. mitt är alltså 3 ggr starkare, (om vi pratar om mitt sk mezzoforte). 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gick över till 2 part Mezzoforte för 10 dagar sen. Började på 147ml/dygn vilket var 1/3 av tidigare dosering av vanlig balling, har under dessa dagar fått skruva upp doseringen och ligger nu strax över 200/dygn och ytterligare ökning på g. Har under perioden också sett en liten ökning av ph, sannolikt är det därför förbrukningen ökat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, MattiasN said:

Jag gick över till 2 part Mezzoforte för 10 dagar sen. Började på 147ml/dygn vilket var 1/3 av tidigare dosering av vanlig balling, har under dessa dagar fått skruva upp doseringen och ligger nu strax över 200/dygn och ytterligare ökning på g. Har under perioden också sett en liten ökning av ph, sannolikt är det därför förbrukningen ökat

Jag låg på 240 och har nu landar på 90 ml per dag. Även min pH ökade (från redan hög). 

Justerade ner pH något igen och nu hade kh ökat med 0.1 över en dag, kommer nog få skruva ner lite igen. 

Men ganska mitt i prick då på 1/3 👍

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2020-11-10 at 21:19, Kim Rosenqvist skrev:

Jag kan ha gått in med en snedfördelning innan jag bytte balling. 

Men hade 1420 i mg igår och enbart 410 i calcium. 

Ingen annan som upplevt en ökning av mg? 

Har medvetet väldigt lite Mg i receptet. En del recept har nog för mkt Mg. Jag ligger i tydlig underkant medvetet eftersom mg o ca är i samma. 
kolla en trend ngr veckor o se. Mg brukar inte stiga med mitt recept 🙂

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säkert en jättedum fråga men skulle man kunna byta ut de 79 gram MgCl2-6H2O som anges i receptet mot 77.1 gram MgCl2+6H2O och 9.6 gram MgSO4+7H2O? Om jag räknar rätt så tillför detta ca 14.6 gram Mg och bidrarockså med samma 16.9 SO4 som de 25 gram Na2SO4 som anges i receptet. (Borde inte minskningen i Cl motsvara minskningen i Na?) Detta skulle väl då innebära att man kunde utelämna Na2SO4 delen i receptet? 

 

Som sagt dum fråga och ni som är mer kunniga inom kemi får gärna komma med vart jag gick vilse i beräkningarna! 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...