Gå till innehåll

vad påverkar korallskelettbildningen i ett kar


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Hej

 

Jag (eller min maskin) har nu mätt KH varannan timma i 3 års tid(11 000 mätningar) , och det har gett mig en viss erfarenhet av vad som tydligt påverkar kalkbildningen i karet. Jag har gjort följande iakttagelser:

 

1) KH förbrukningen är cirka 50% lägre på natten, så ett doseringsschema 30/70 är vettigt.

2) Om pH stiger 0.3 enheter (dubblas) så dubblas nästan(ja sa nästan) KH/Ca förbrukningen också

3) Om näringsvärdena stiger(eller sjunker till mkt lågt), särskilt plötsligt, går KH/Ca förbrukningen ner direkt, och mer än man tror. Särskilt om fosfat stiger, där jag märkt en tydlig sänkning av KH förbrukningen när P går över 0.1 ppm

4) Även högt nitrat verkar hämma kalkbildning, där jag sett att KH förbrukningen går ner när nitrat går över 10 ppm. Stämmer bra med Bornemans forskning som menar att korallers cellandning minskar vid nitrat redan över 10 ppm. OBS, jag säger inte att koraller inte trivs ändå, men nåt händer. 

5) Mer ljus upp till en viss nivå, KH förbrukningen stiger, MEN när koraller når fotoinhibering, ger ytterligare ljus ingen ökad KH förbrukning, och ännu mer ljus därutöver ger till om med en minskad KH förbrukning då korallen mår dåligt av för mkt ljus o måste kasta ut sina zooxantheller för att inte grillas ihjäl. Bleachingen står runt hörnet.( PAR över 350 redan ger fotoinhibering enligt Dana Riddle. Värdet varierade men alla korallers fotoinhibering i hans forskning uppträdde innan 400 par. )

6) Ser ingen vinst med högre KH än 8. Provat alla nivåer, och ett värde rätt nära NSW, 7.5 har fungerat bäst i mitt fall. 

7) Men, värdets stabilitet viktigare än värdet i sig

 

Det finns mer, men en början. Spinn på kära vänner!:-)

 

Jonas

 

 

 

  • Gilla 6
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som väldigt kloka slutsatser! Kan hålla med om att kh mätning med Alkatronic ger intressanta lärdomar! :)
Jag har själv sett lite halvdan tillväxt en period nu, har tidigare kopplat det till lite höga näringsvärden men har sedan ett tag fått dessa under kontroll och har väntat på bättre tillväxt men det har liksom inte riktigt lyft....
Tror själv att jag fick en ledtråd till efter senaste uppdateringen på Alkatronic, mitt ph ligger lite lågt, pendlar mellan 7,8-8,0... Så nu blir det till att försöka få upp ph, uteluft till skummaren gav dock ingen som helst effekt förvånande nog....

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

Tack, så är det bättre i mitt fall dosera sin core 7 mest på dagen

Så 70% dagen 30 % natten

Kör just nu 26ml/dygnet

 

 

Var det 3år Sedan vi var hos Henric och du visade upp din trä prototyp

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-11-10 at 21:57, MattiasN sa:

Låter som väldigt kloka slutsatser! Kan hålla med om att kh mätning med Alkatronic ger intressanta lärdomar! :)
Jag har själv sett lite halvdan tillväxt en period nu, har tidigare kopplat det till lite höga näringsvärden men har sedan ett tag fått dessa under kontroll och har väntat på bättre tillväxt men det har liksom inte riktigt lyft....
Tror själv att jag fick en ledtråd till efter senaste uppdateringen på Alkatronic, mitt ph ligger lite lågt, pendlar mellan 7,8-8,0... Så nu blir det till att försöka få upp ph, uteluft till skummaren gav dock ingen som helst effekt förvånande nog....

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

precis. När jag kopplade in ”Divesorb” (eller motsvarande) till min skummare steg  förbrukningen med 50%:-)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...