Gå till innehåll

Förslag på peristaltisk pump/kontinuerlig doseringspump


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Söker efter förslag på kontinuerlig doseringspump/peristaltisk pump som passar till mitt nitratfilter. 

 

Har just nu en Deltec PP150 som ger 150 ml/h vilket är ok men kanske lite i underkant. Vad finns det mer på marknaden som ni kan rekommendera?

 

Har en IKS Vario Blue på det andra filtret men den är bara på 4,5 L/H vilket är allt för lite för att få ut full effekt.

 

Funderar på om jag skall koppla på en mindre pump (några hundra liter) men vet inte om det är en bra ide. De är säkert inte byggda för att hantera så mycket av/på som det blir till ett nitratfilter.

 

Rekommendationer?

 

@Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag kommer ihåg rätt så har du en profilux dator (3.x ?) Då skulle jag göra så att jag köpte en maxi doser 2 slav Då har du två pumphuvud, du kan kombinera med redox eller pH styrning. Ett pumphuvud kan ge 320 ml/min -> 19 liter i timmen. Med backventiler och dylikt kan du köra bägge huvudena. Du har betydligt bättre tryck här än i en vanlig pump

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Om jag kommer ihåg rätt så har du en profilux dator (3.x ?) Då skulle jag göra så att jag köpte en maxi doser 2 slav Då har du två pumphuvud, du kan kombinera med redox eller pH styrning. Ett pumphuvud kan ge 320 ml/min -> 19 liter i timmen. Med backventiler och dylikt kan du köra bägge huvudena. Du har betydligt bättre tryck här än i en vanlig pump

 

MVH Lasse

Ja det har jag.

 

Men jag har ju precis köpt en ny doser 2.1 aaaahh.. :(

Tror du den blir förstörd om man använder den till att mata med vatten? Den bör ju kunna ge ganska mycket vatten per minut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Dimorb sa:

Den är säkert fin men den ger ännu mindre flöde än deltecs PP150 och jag behöver något som kan ge mer eller i det minsta detsamma.

Jag tror du blandar ihop några siffror i första inlägget? Hittar ingen pp 150 men kamoer ger 120ml/min eller 7.2L/h.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, danne031 sa:

 Jag tror du blandar ihop några siffror i första inlägget? Hittar ingen pp 150 men kamoer ger 120ml/min eller 7.2L/h.

Vet inte om de fortsatt producerar dem eller om de kanske är ur produktion. Jag köpte min ena direkt från deltec. https://webshop.korallen.no/products/peristaltic-pump-pp150ml


Den är det jag har till det ena filtret. Den ger 150 ml/min vilket ger 9000 ml/timme. Ser att jag skrev fel. Hade skrivit att den gav 150 ml/h. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Wrang sa - doser 2.1 skall inte köras kontinuerligt. De rekommenderar inte längre körningar än 15 minuter och sedan minst lika länge stilla. Man du behöver en doser 2.1 också skulle jag tro - speciellt om du kör någon typ av Balling. Jag skulle definitivt köpa en doser maxi. Det kommer troligtvis bli min nästa investering. 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också ett nitratfilter och funderade starkt på att mata den med en peristaltisk pump, men det kändes inte vidare driftsäkert så jag satte ett litet uttag på returen från akvariet ovanför sumpen och en ventil för reglering av flödet. Fungerar fin fint måste jag säga. Ett varningens finger för att ha en separat slang från huvudkaret. Kan hitta på att bli häverteffekt om slangen lossnar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Andre , om nitratfiltret står i sumpen går det lika bra att sätta en T anslutning på sug sidan av den interna pumpen ,

då räcker det att trimma flödet ur nitratfiltret , men utloppet måste vara under vattenytan så inte filtret töms vid strömavbrott ,

och byter du ut de klena 6mm slangarna så blir allt mycket enklare , en 9/12 mm eheim slang funkar utmärkt , 

om du ändå vill ha slangpump , bygg om lite på filtret så inloppet är på sugsidan av pumpen , då blir allt så mycket enklare ,

det är oftast alltid övertryck i ett nitrafilter ,  det är därför det är svårt att få till rätt flöde ,

mvh stefan

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, Lasse sa:

Som Wrang sa - doser 2.1 skall inte köras kontinuerligt. De rekommenderar inte längre körningar än 15 minuter och sedan minst lika länge stilla. Man du behöver en doser 2.1 också skulle jag tro - speciellt om du kör någon typ av Balling. Jag skulle definitivt köpa en doser maxi. Det kommer troligtvis bli min nästa investering. 

 

MVH Lasse

Men finns det inget annat alternativ/förslag som ger likvärdigt eller större flöde. Har precis köpt en ny doser 2.1 och GHL är ju inte direkt billigast på marknaden. ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Stefan molin sa:

Hej Andre , om nitratfiltret står i sumpen går det lika bra att sätta en T anslutning på sug sidan av den interna pumpen ,

då räcker det att trimma flödet ur nitratfiltret , men utloppet måste vara under vattenytan så inte filtret töms vid strömavbrott ,

och byter du ut de klena 6mm slangarna så blir allt mycket enklare , en 9/12 mm eheim slang funkar utmärkt , 

om du ändå vill ha slangpump , bygg om lite på filtret så inloppet är på sugsidan av pumpen , då blir allt så mycket enklare ,

det är oftast alltid övertryck i ett nitrafilter ,  det är därför det är svårt att få till rätt flöde ,

mvh stefan

 

Bägge filtren står i sumpen/vid sidan av sumpen i skåpet.

Förstår inte helt hur du menar med T-anslutning. Nitratfiltret kan inte ha så stort flöde som den interna cirkulationspumpen. Den pumpen ger 2000 liter/timme och filtren är specifiserade för 7,5 liter/timme.

Tror inloppet är på sug sidan. Det går ju rakt in i pumpen så svårt å se att det skulle gå på andra hållet. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Andre , ber om ursäkt tillfällig sinnesförvirring , tänkte Aqua Care , du har ju en Deltec ,

du behöver du 2st unionskopplingar med samma storlek som sitter på pumpen, 

du gör 2st förlängningsrör så att pumpen kommer under vatten ytan i sumpen ,till botten på reaktorn , rör eller slang som förlängning är vilket som ,

ta bort en av anslutningningarna på sug sidan på pumpinsuget , 90 vinkeln ,  sätt en kran på utloppsslangen ock led ner under ytan i sumpen , 

sen är det bara att starta pumpen ,sen sköter den sig själv , vill du kan du även sätta en kulventil på röret på sugssidan på det förlängnings röret ,

det finns mycket undertryck att nyttja på sugsidan på pumpen 

då kan du öka insugsflödet mer om du vill , sen kan man lyxa till det med en backventil på insuget om man vill , 

om du måste skaka om reaktorn ibland kan det vara bättre med slang som förlängning än rör , då är det ingen risk att man knäcker ett rör eller anslutning,

mvh stefan 

 

Deltec MFP509 Nitrate Filter-9_zpstwnp4wkh.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kopplade in och checkade doser 2.1 nu.

 

I förhållande till den gamla dosern så är det ju stora skillnader i vad den klarar av att levererar.

 

Den gamla dosern har inställningar mellan "low" - ger 4 ml/min och "fast" - ger 32 ml/min. 

Den nya doserna har inställningar mellan "low" - ger 60 ml/min och "fast" - ger 480 ml/min. 

 

Med de inställningarna behöver ju inte dosern köras kontinuerligt utan det räcker ju om den doserar vatten i normala "doser". Skulle det då vara möjligt eller kanske även en fördel att låta den dosera akvarievatten in i nitratfiltren? Filtren skall ju inte ha mer än 7,5 liter/timme enligt tillverkaren.

 

Det skulle i så fall göra att jag kunde satt dosern på att dosera t.ex. 12 tillfällen på en timme. Då må den dosera 625 ml/dos för att möta kravet till nitratfiltret. Det gör den ju på under 2 min och får då vila i mer tid än den kör. Det må ju innebära samma typ av slitage som normal dosering vid hög hastighet eftersom man följer riktlinjerna om att den skall vila lika länge som den går.. eller fattar jag någonting fel?

@wrang

Konstigt - gick nu in på GHL hemsida och där står det att maximal kapacitet för pumpen är 45 ml/min. Varför visar då min GHL control center 480 ml/min. 

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Dimorb sa:

Det var då f-n också vad pengar som går ut. :)

Köpte mig en GHL maxi nu och en doser 2.1 så jag kan dosera annat smått och gott. 

ICP ligger konstant över 95% men får aldrig upp jod. Bör det doseras med doser?

 

HUR det doseras spelar väl ingen som helst roll så länge det är korrekta mängder över korrekt tidsperiod så att säga :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag doserar jod men använder här saliferts bio jod. Har doserat 1 ml dag i flera år - har varit lite svajigt senaste tiden - höjt till 2 ml. Tritons verkar vara väldigt koncentrerad och inte så lämplig för automatisk dosering. Kan ju spädas iofs.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Dimorb sa:

Det var då f-n också vad pengar som går ut. :)

Köpte mig en GHL maxi nu och en doser 2.1 så jag kan dosera annat smått och gott. 

ICP ligger konstant över 95% men får aldrig upp jod. Bör det doseras med doser?

Tror inte du blir missnöjd. En maxi står på min önskelista också - blir dags när min top off pump ger upp. En peristaltisk pump (12 V) köpt från kina för en hundralapp men inte för kontinuerlig användning och ljudnivån högre än mina timmerstockar

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, danne031 sa:

 

HUR det doseras spelar väl ingen som helst roll så länge det är korrekta mängder över korrekt tidsperiod så att säga :)

Ja tänkte mer på att det beskrivs som "flyktigt" och att det kanske må stå förslutet eller liknande. Sliter med å få upp jod och framförallt att bibehålla det på ok nivåer. ?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Lasse sa:

Tror inte du blir missnöjd. En maxi står på min önskelista också - blir dags när min top off pump ger upp. En peristaltisk pump (12 V) köpt från kina för en hundralapp men inte för kontinuerlig användning och ljudnivån högre än mina timmerstockar

 

MVH Lasse

Hehe.. 

Jag kör med Tunze på top off.. låter bra när den skramlar runt men har aldrig felat så får gå. 

Maxi'n är säkert bra.. men det irriterar mig att det står att motorn skall hålla i 5000 timmar men att huvudet bara håller i cirka 800 timmar. Går de verkligen i stycker på så kort tid tro? Min doser har nog gått betydligt mer och där har jag aldrig tänkt på rengöring eller å byta delar p.g.a slitage. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...