Gå till innehåll

Nytt i 54 l kallvatten Malmö


andade

Rekommenderade inlägg

Rödalgerna som jag samlade in växer i nya belysningen, även järntillsatsen hjälper nog. Tyvärr var det mycket trådalger på dom, snäckorna polerar stenarna men icke på algerna. Rörhinnan är försvunnen, kanske snäckorna eller för lite ljus innan, annars var det snyggt med det klargröna.

Upptäckte en liten rödalg (Karragen?) på en sten som inte kom från havet, så dom förökar sig! Se bild. Blev lika glad som när min första mjukkorall knoppade av sig för många år sen 

 

Temperaturen 17 grader just nu, tagit bort fläkten, åker dit till sommaren.

 

Nitratvärde 5

Rowaphos emellanåt.EB870C68-F024-4CEA-9A74-70E56A620D22.jpeg.729e89b3d64bdebb1d53b04d0187be5d.jpeg

Ph 8,4 på morgonen, ytrörelsen hjälper säkert till.

Jag har tagit bort kalkstenarna från Fiji White korallsand och det lyser upp hela karet. Sanden från ett gammalt fraggakvarium, så mycket vilande mikroliv.

 

 

 

 

9DB9F16B-2F75-4D98-B900-765023423996.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det ett nytt akvarium?

Rörhinnan behöver kraftig belysning för att trivas. I naturen växer de precis i vattenbrynet.

Visst blir man upprymd när man ser att tång växer upp på nya ställen i karet! Menar du skottet på nedre bilden? Det är högst troligen inte karragen, de kommer som små individuella blad. Spännande att se vad det blir!

Har du 8,4 i pH? Grymt jobbat. Har jag nog aldrig haft i mina kar någonsin...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är samma kar men tagit bort mindre kalkstenar som låg ovanpå den vita  sanden, blir ljusare och mindre detriusfällor. 
Riktigt spännande vilken rödalg som växer fram. Inte hundra på att det är karragen i karet, formen stämmer men inte så broskartad - kilrödblad? Växer till under trådalgerna iallafall.

Lite häpen själv över det fina Phvärdet, men mitt Salifert test sa det. Och på morgonen!

Använder mitt Red Sea Coral Pro med kranvatten, gjorde samma i mitt första korall-salta och funkade fint, alkaniteten blir ca 12 så det hjälper nog PH. Lasse körde samma koncept med Göteborgsvatten förr.

Det blir spännande att se vad som växer upp framöver. Kan bli riktigt tjusigt.

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...