Gå till innehåll

Laggeman's nya 100-liters kar!


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Ja, då var det dags att dra igång en tråd om mitt lilla akvariebygge. Det hela började med att jag fick en möbel på jobb som skulle slängas, denna var egentligen till en kallvattensapparat, men den hade fått en mer permanent installation och nu behövdes då inte det underskåp som tillhörde från början. Planer på ett högt, smalt akvarie med en enkel revpelare i mitten började smidas. Hem kom möbeln i alla fall, och efter lite rundringnigar till olika glasmästare i Malmö så fick jag till slut ett pris som tilltalade mig. Botten blev 8mm och sidorna i 6mm standard floatglas. Skillnaden i pris på weisglas (eller vad det nu heter) på framsidan var ca 400kr, men då jag inte visste om det skulle bli ett projekt som skulle bli bra i slutändan, så bestämde jag mig för att köra på vanligt standard glas. Jag hade som tanke att limma det som mitt Percula 90 är limmat, dvs med en silikonfog mellan glasbitarna. iväg och köpte silikon och satte sedan igång att tvätta av ytorna som skulle limmas och sedan satte jag distanser på bottenglaset och två av sidorutorna i from av tandpetare, på detta viset blev det ett mellanrum på 2mm som jag planerat när jag tog måtten till glasmästaren.

Efter en något misslyckad/lyckad fogning, så lät jag karet stå och torka i en dryg vecka innan jag täthetstestade det. Detta gjordes på toaletten med hjälp av duschslangen.

tn0001.JPG

Efter att ha fyllt ca hälften upptäckte jag en liten droppe på en av fogarna och sen var det bara att tömma karet igen så jag kunde limma om fogen.

Efter ett dygn med en fläkt blåsandes på läckstället, så gröpte jag ur där jag såg att det var en liten luftgång och där vattnet hade kommit igenom, sen var det bara att foga på nytt silikon och vänta ytterligare en vecka. Denna gången höll det tätt och efter drygt ett dygn med karet fullt av vatten och inga läckor upptäckta så var det dags att flytta ut karet i storarummet och komma på var det skulle stå.

Platsen är nu bestämd och i väntan på lite teknik som är på posten, så får det stå tomt.

Under hela denna processen så har jag dessutom inhandlat en 70W MH av scopas här på forumet.

tn0002.JPG

Bilden är tagen underifrån, lampan sitter i en rund huv gjord av trä tror jag, kankse hårdpapp.

Lite info om karet:

Mått: 350*700*415 (b*h*d)

Belysning: Hoffmeister Leuchter Metall Halogen 70W

Skummare: Skimmer Beast 400P

Cirkulation: 2st. Maxi-Jet MP 1200 och en Marea Strem 3200

Doppvärmare: Jäger 100 w

I karet kommer det gå småfisk, ett par clowner bl.a, några skivanemoer och lite knappar. I karet ska jag ha LS och död sten som jag hittat med lustiga former.

Bak i karet har jag som tanke att göra en typ av ytavrinningsbox där pumpen till skummaren kommer vara och även en av Maxi-Jet'arna som kommer var kopplad på ett PVC-rör med passande diameter som kommer gå ner i en böj och sedan upp igenom revpelaren som kommer innehålla lite småhål och längst upp en Hydor-Flo som kommer skapa cirkulation på ytan för syresättning av vattnet. Svårt att förstå hur jag menar? Ok, tänk dig en fiskekrok, där du sätter gadden i utloppet på pumpen och länst upp på öglan sitter Hydor-Flo'n. längs kroken har jag borrat en massa små hål för att skapa rörelse i vattnet ut från stenen som skall borras och träs på längs röret från pumpen.

Jag funderar på att ha en sandbädd ca 12-15 cm i botten av karet. Är detta en dålig idé med tanke på volymen i karet?

Kom gärna med tips och synpunkter på det hela!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fräckt,nä jag tror det är en bra ide med en sandbädd,om du gör den riktigt,med grov och fin sand i skickt,kan ju bli hur fint som helst det här:smiley20:,angående glasets tjocklek vet jag ej,kanske går det att stta en ram upptill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vågat att ha ett kar som är 70 cm högt i 6mm glas...

roliga mått hur som helst

Jag funderade över detta ett tag och kom fram till att eftersom det bara rör sig om knappt hundra liter, så är det inte så mycket tryck på rutorna. Den längsta siudan är ju bara dryga 40cm lång, och det är breda fogar som håller samman glaset. Jag har en fundering att bygga en sarg runt om både runt botten och uppe vid i trä, typ stukatur-format. Köpa breda lister och sedan såga med geringssåg. Detta kommer isf hjälpa till att hålla samman glaset.

fräckt,nä jag tror det är en bra ide med en sandbädd,om du gör den riktigt,med grov och fin sand i skickt,kan ju bli hur fint som helst det här:smiley20:,angående glasets tjocklek vet jag ej,kanske går det att stta en ram upptill.

Ja, det är ju det, det måste väl vara i olika grovlekar för att det ska funka, ren fin sand gör väl bara att det blir en gegga och en bomb av det.

Vart har du köpt din coola toalett stols sitts?

Hehe, Precis som Nikita skriver så är den köpt på Bauhaus. Duschdraperiet också, tjejen är som jag, lite förtjust i fiskar och dykning. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, här kommer då lite uppdateringar sedan sist. Skummaren har kommit och den ska tas i bruk nu i helgen, så fort jag fått fyllt upp med mer vatten. Tar lite tid att blanda saltvatten när man inte har så många stora kar att blanda i. :) Räknar med att det blir ikväll eller imorgan, söndag.

Cirkulationen har kommit med posten i 3 omgångar, men nu är allt hemma jag beställt. Marea Stream 3200 är helt ok, inte jätte stark, men i samband med resterande pumpar så skall det vara tillräcklig cirkulation.

Hämtade 10kg LS från alofstrand här på forumet, men mer ska så klart i. Dessutom blandade jag sten från mitt andra kar, så det fick lite ny sten, och att det kom lite gammal sten i det nya karet också. Än så länge ingen helt färsk LS alltså. Får se när det blir av att köpa mer sten.

Fler bilder kommer då jag fyllt upp och kört igång skummaren.

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren sattes in igår kväll och det är bra med småbubblor som kommer ut ur returen. Har läst en 40-sidors tråd på Reefforum.com om denna skummare, så jag ska till att ställa in den efter att den fått gå ett dygn till. Det medföljde en form av ventil/justeringskran som inte fanns med i beskrivningen, men som tydligen finns på en annan beskrivning som finns att ladda ner på nätet, där justeringskranen sitter mellan pumpen och slangen till skummaren: http://www.esuweb.com/productinstruct/pdf/096316330009.pdf

(Även om det inte är samma modell som min skummare, så är det uppbyggt på samma sätt.)

Tydligen så ska returröret inte gå under ytan utan rinna ner i en form av bubbelfälla för bästa resultat, så det blir väl att konstruera en sådan vid tillverkningen av ytavrinningsboxen sen. Skummaren producerar en väldigt massa småbubblor så den ska nog kunna ta hand om smutsen i karet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har en likadan skummare som bete sig likadant. kolla på reefcentral, finns tonvis med info om den där (fast i usa heter den coralife super skimmer) och folk som har byggt bubbelfällar genom att göra om utloppet.

sen verkar det som om bubblorna avtar allt eftersom den blir inkörd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menade så klart Reefcentral.com när jag skrev. :) Har kollat in en del trådar och jag tror nog jag kommer bli fri från problemet bara jag får byggtmin ytavrinningsbox med bubbelfälleretur!

Får köra på lågvarv ett par dagar tills den skummat in sig lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jodå, den är i full gång!

Skummaren fungerar utmärkt, men kommer ändå byta till en innerskummare, då jag är lite nojig med saker som hänger utanför fulla med vatten. (Vill inte vara med om ännu ett läckage, så kul var det inte.) Bubbelfällan består numera av en bit blå filtermatta som returröret går ner i. Detta rensas ca en gång var 14'e dag.

Karet innehåller ett par clowner jag tog över från ett nedlagt kar, en Paracirrhites arcatus, en Salarias fasciatus och en ensam Rhynchocinetes durbanensis (kamelräka).

Sand har jag, ca 12-15cm, endast finkornig sådan. I snaden trivs en sandvändande sjöstjärna. En liten eremit finns också.

Har lagt i knappt 10kg sten, mer ska i som sagt, röret är på plats där stenen ska träs på.

Bilder får jag ta efter helgen, då jag åker till Polen imorgon, är hemma igen på söndag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 3 månader senare...

Tjejen kommer ta sitt (mitt) 222-liters sötvatten ur drift och jag kommer flytta över invånare och inredning till detta karet i stället. Större volym och mer sten samt enklare att belysa med lysrör då det bara är 45cm högt. (110*45*45)

Nu i helgen ska jag försöka ta mig ut till Zoogiganten på deras invignings-drive de har och införskaffa lite mer sten och annat man kan ha nytta av. :) Så en ny tråd kommer upp som ska behandla det karet så fort det kommer igång, typ nästa vecka eller så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...