Gå till innehåll

Clowner som bråkar


rolnor

Rekommenderade inlägg

Har en äldre Clown och fick nyligen 3 små. Nu har dom två största av dom nya börjat mobba den minsta, inte så kul. Jag hade sett på youtube ett akvarium med en drös Clown som samsades bra och trodde det skulle gå bra med 4 st. Dom på youtube var väl inte könsmogna då antar jag. När dom börjar bråka är det då en eller flera byter kön? Den större gamla clownen är helt fredlig vad jag kan se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dem ska hitta sin rangordning med den största som blir hona. Helt naturligt men det kan se brutalt ut bitvis. Hur stort är karet du har 4 st i? I mindre kar finns risken att det blir mer aggressivitet. Sen så finns det såklart variationer mellan arter där vissa funkar bättre att ha i harem än andra.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 130liter. Det jag sett på youtube är att det kan vara bättre med flera, säg 6stycken snarare än 3 så blir det inte så mycket mobbing. Hur gamla är dom när man köper dom? Variera såklart. Dom blir väl könsmogna vid runt 2års ålder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, rolnor sa:

Jag har 130liter. Det jag sett på youtube är att det kan vara bättre med flera, säg 6stycken snarare än 3 så blir det inte så mycket mobbing. Hur gamla är dom när man köper dom? Variera såklart. Dom blir väl könsmogna vid runt 2års ålder?

 

Beror på vilka arter. Vad är det för art du har? Skulle nog vilja påstå att i ett 130 l så bör det inte vara fler än 2st clowner för bästa välmående. Dessa två har sedan möjlighet att bilda ett par i lugn och ro. De kar där jag sett grupper med clowner vara lyckade under längre perioder har varit i kar över 1000 l och med en stor mängd anemoner.

 

I butik brukar de flesta vara ungdjur, dvs några månader upp till året.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...